Balsemien 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 jul 2016, 12:33

Astrid Schoots schreef:Hallo Jelte en anderen,
ik heb ook een "speciale band" met balsemien :)
Het werd een oerwoud en dreigde zich te verspreiden in oud boerenlandschap, waar het niet thuishoort en de oude vegetatie verdringt.
Met bloedend hart heb ik er een einde aan gemaakt, maar eerst een klein filmportretje van gemaakt, een Ode.

Misschien vind je het leuk om te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=UoV4De9 ... r6StzlTQRP
Mooie ode aan de Balsemien Astrid. Deze video hoor zeker thuis op de rubriek films.
!Hans.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Astrid Schoots » ma 04 jul 2016, 12:50

Deze video hoor zeker thuis op de rubriek films.
Ha Hans, dank je, en daar ben ik altijd voor in als verwoed mini-filmpjesmaker (over schapen, kippen, hoornaars, zwaluwen enz)
https://www.youtube.com/c/AstridSchoots
Ik heb op jouw advies even gekeken naar cinematheek, maar hoe vind je daar in hemelsnaam iets terug?
of is het gewoon een lekkere zap-rubriek?

@Jelte. Ja ik snap (en deel een beetje) je argumenten vóór de balsemen,
maar in de oude Sallandse boerencultuur/natuur hier past het echt niet, tussen de meidoornhagen en weilandcoulissen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 jul 2016, 16:58

@Jelte. Ja ik snap (en deel een beetje) je argumenten vóór de balsemen,
maar in de oude Sallandse boerencultuur/natuur hier past het echt niet, tussen de meidoornhagen en weilandcoulissen.
Ook die boerencultuur is niet statisch :D . Over het algemeen zal de plant nooit langdurig dominant worden onder normale (droge) omstandigheden.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 08 jul 2016, 20:30

En ja hoor vandaag een enkele bij zien vliegen op de balsemien (merktekens bij een enkele kast). Zeker nog niet massaal, maar ze heben hem gevonden. De praktijk leert dat eens ze de pant hebben bevlogen het volk langzaam op de balsemien overschakelt. Veel vroeger dan voorgaande jaren. Goed nieuws dus!

2013: 09/13 augustus
2014: 11 juli (ook zeer vroeg)
2015: 27 juli
2016: 08 juli
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 jul 2016, 23:02

Vandaag stond ik heel dicht bij balsemienplanten en kon ik hun insectenbezoek goed gadeslaan.
Het stuifmeelstempel van de bloem hangt als een echt stempel bovenin de lip? van de bloem. Dat stempel is rechthoekig!! en bestaat uit twee rijen van elk 6? stuifmeeldraden (dus 6? paren) en stempelt de bijen perfect aan als zij binnengaan (alle insecten hun borststuk is daardoor wit). Er zit eigenlijk opmerkelijk veel stuifmeel (knijp er maar eens in) in wat heel poederig is (plakt weinig en wordt volgens mij ook niet in de korfjes verzameld door de bijen). Wie weet hoe dit zit? Ik zie tijdens de dracht altijd veel afgevallen wit poeder op de varroalade.

Het nectarium zit helemaal in de onderkant van de bloem wat eigenlijk bestaat uit buisvormig appendix van een paar mm dat je goed aan de buitenkant kunt ziet. De bijen steken hun tong (volgens mij) in dit kleine buisje. Ik heb verschillende bloemen bekeken of ik nectar kon vinden in dit buisje (ook geproefd!) maar ik heb geen druppeltje kunnen vinden. Nu werden de bloemen frequent bezocht maar ik denk toch dat de meeste bloemen (nog) geen nectar hadden of toch heel weinig :( .
JP

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Luuk » do 14 jul 2016, 22:39

Bedankt voor de data Jelte, dat helpt bij de planning! Bij mij staat balsemien niet om de hoek dus ik weet niet precies wanneer die bloeit, maar je data helpen.

gwbw
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 11 jul 2014, 21:55
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard, carnica, buckfast
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door gwbw » do 28 jul 2016, 14:00

Bij mij hier in Dordrecht vliegen de bijen nu zo'n twee weken op de balsemien. Inmiddels beginnen de honingkamers van de grotere volken zich al aardig te vullen met nectar, dus de balsemien zal op dit moment zeker niet alleen stuifmeel geven...

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door joselito » do 28 jul 2016, 16:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Nu werden de bloemen frequent bezocht maar ik denk toch dat de meeste bloemen (nog) geen nectar hadden of toch heel weinig :( .
Rond mijn tweede stand staan er ook, maar ik moet de eerste bij er nog op zien. Hommels bevliegen de bloemen wel. Misschien zit de nectar nog te diep waardoor de bijen er niet bij kunnen.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door peter-koi » di 02 aug 2016, 16:37

Ik zie nu ondanks de regen veel bijen terug komen met hele witte koppen.

Groet Peter.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door JackC » di 02 aug 2016, 17:13

[quote][/quote] Ik zie nu ondanks de regen veel bijen terug komen met hele witte koppen.

Groet Peter.

Volgens mij eerder dankzij de regen; ik zal zo meteen ook maar eens gaan kijken. Hoe natter hoe beter met de Balsemien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten