Balsemien 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door bee-tree » di 23 aug 2016, 09:57

chaussie schreef:De grote balsemien staat als kandidaat op de komende aanvulling van de unielijst invasieve soorten en zal vanaf dan verplicht bestreden moeten worden binnen de gehele EU.
.......als die dan nog bestaat :o Wanneer zou dat gebod voor het Indisch Springkraut (zeggen Duitsers)
moeten ingaan Chaussie ? 'Ambtelijke molens draaien langzaam.

Nog wat: Welk 'wildgewasbeschermingsmiddel' wil men gaan gebruiken ?

Ik constateer net als Primus en Maarten dat het probleem zich vanzelf na een paar jaar oplost.
Het milieu raakt ongeschikt voor de Springbalsemien.

P.S. De Duitse naam wijst op herkomstgebied: de Himalaya van India. Engelse tuinliefhebbers
hebben het na hun pensionering in Engeland ge-introduceerd om z'n prachtige bloeiwijze,
gezellige Bumblebees en eetbaarheid.
Waarom hier de Duitse naam voor onze geliefde Balsemien ?
Ik sprak gister met een Duitse honingliefhebber die mijn rijkelijk bloeiend Indisch Springkraut zag,
maar hij wilde Faceliahonig. Die heb ik hem afgeraden. Hij nam daarom mijn Rapshonig.
Waarom ? Zie Limericks.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door peter-koi » wo 31 aug 2016, 19:15

Hallo.
Ik weet niet hoe het bij anderen is maar hier komen nog steeds met grote regelmaat witte Bijen terug,dus nog steeds Balsemien, of kan dat wat anders zijn ,

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Matthijs » wo 31 aug 2016, 21:41

Hier ook hoor :) Honingvoorraad groeit nog steeds

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

chaussie
Berichten: 97
Lid geworden op: do 24 jan 2008, 17:23
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door chaussie » wo 31 aug 2016, 23:28

Als je denkt dat het zo'n vaart niet loopt zou je nog wel eens teleurgesteld kunnen raken, achter deze unielijst staat een sterke en actieve lobby, en het is Europese wetgeving welke boven de Nederlandse staat. Neem als voorbeeld de waterhyacint, totaal niet invasief in Nederland omdat ze beneden de 5 graden Celsius afsterft, toch verboden in de gehele Eu, bestaande voorraden mogen nog verkocht worden door de groothandel maar daarna is het over, er mag niet meer mee gekweekt worden, niet meer verkocht. Over de uitvoering is idd niet veel nagedacht maar dat is tot nu toe geen reden voor de regelgevers deze wet uit of af te stellen.

bee-tree schreef:
chaussie schreef:De grote balsemien staat als kandidaat op de komende aanvulling van de unielijst invasieve soorten en zal vanaf dan verplicht bestreden moeten worden binnen de gehele EU.
.......als die dan nog bestaat :o Wanneer zou dat gebod voor het Indisch Springkraut (zeggen Duitsers)
moeten ingaan Chaussie ? 'Ambtelijke molens draaien langzaam.

Nog wat: Welk 'wildgewasbeschermingsmiddel' wil men gaan gebruiken ?

Ik constateer net als Primus en Maarten dat het probleem zich vanzelf na een paar jaar oplost.
Het milieu raakt ongeschikt voor de Springbalsemien.

P.S. De Duitse naam wijst op herkomstgebied: de Himalaya van India. Engelse tuinliefhebbers
hebben het na hun pensionering in Engeland ge-introduceerd om z'n prachtige bloeiwijze,
gezellige Bumblebees en eetbaarheid.
Waarom hier de Duitse naam voor onze geliefde Balsemien ?
Ik sprak gister met een Duitse honingliefhebber die mijn rijkelijk bloeiend Indisch Springkraut zag,
maar hij wilde Faceliahonig. Die heb ik hem afgeraden. Hij nam daarom mijn Rapshonig.
Waarom ? Zie Limericks.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Luuk » di 06 sep 2016, 23:29

Vraag me af hoe ze Balsemien in een natuurgebied willen gaan bestrijden??? Er bestaat toch geen verdelgingsmiddel specifiek tegen balsemien?

Evengoed maar extra genieten van mn honing. Dit jaar was goed in tegenstelling tot vorig jaar.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door JackC » wo 07 sep 2016, 08:23

Vraag me af hoe ze Balsemien in een natuurgebied willen gaan bestrijden???
Vraag me af hoe ze Balsemien in een natuurgebied willen gaan bestrijden???
Maaien of uittrekken voor dat het in bloei komt. Dat advies geef ik ook altijd aan de mensen die mijn balsemien als bedreigend ervaren.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door peter-koi » za 10 sep 2016, 13:09

Nu komen er nog spierwitte Bijen thuis ,dus ik zou zeggen gewoon laten staan die Balsemien,prima voor de winter voorraad.
Het staat hier langs de lek ,dus niemand heeft er last van.

Groet Peter.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Primus » do 20 okt 2016, 14:52

Deze week zie ik nog regelmatig bijen aankomen die helemaal wit zien van de balsemien. Volgens mij dienen de bijen zelfs een vrij grote afstand van ong. 2 km af te leggen vooraleer ze bij de Balsemienen zijn.
Dus er zal toch nog wel iets te halen zijn. Wat ik raar vind is dat ze bij mij pas vanaf deze maand wit aankomen, zouden ze dan pas nu op de Balsemien vliegen?

MVG CP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 20 okt 2016, 15:59

Dat klopt. Ze vliegen er al maanden op.
Het kan ook zijn dat er nu niks dichterbij is......of dat er dichter in de buurt planten bloeien.

vr. gr.
JP

Arnoud50
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 14:45
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Arnoud50 » ma 07 aug 2017, 13:55

Beste bijenhouders, ter info: op 5 augustus veel bijen zien thuiskomen in de kempen met een stuifmeel wit borststuk. Heb hier gelezen -als beginnend imker- afkomstig van de balsemien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten