Nieuwe drachtplant?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Nieuwe drachtplant?

Bericht door Hans van der Post. » wo 19 okt 2016, 10:03

Vond op de site van Ari Koster het volgende:

Al ruim 25 jaar heb ik snoekkruid in het vizier. Het is en echte hommelplant. Maar ik was er van overtuigd dat deze hyacintachtige plant (vandaar zijn vroegere naam: moerashyacint) ook door honingbijen bezocht zou worden. Zo af en toe was dat het geval. Afgelopen zomer kwam het overtuigende bewijs. Zeker twee weken, maar waarschijnlijk veel langer dan ik het heb waargenomen vlogen honingbijen af en aan. De vraag is wel hoe gaan we met deze plant om. Het is een plant die geleidelijk aan verwildert en licht invasief is. Dat laatste kan omslaan in een agressieve verspreiding. Dat kan over een paar jaar, maar ook over 50 jaar zijn. In achtertuinen en ver van allerlei wateren zoals sloten, kanalen en andere kleine wateren zal de plant weinig kwaad kunnen, dicht bij het water of zelfs als overplant aangeplant langs oevers die grenzen aan achter- of voortuinen kan op korte of lange termijn leiden tot een invasie. De kans bestaat dan dat de inheemse soorten de concurrentie met deze plant niet aan kunnen en daardoor sterk verminderen of lokaal zelfs verdwijnen.

De schitterende foto's van "het Snoekkruid". klik
!Hans.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Nieuwe drachtplant?

Bericht door sikkie68 » vr 28 okt 2016, 14:28

Hoi Hans , inderdaad prachtige plant! Ik Ben het onderweg ..Rotterdam / Gouda/ vaarweg'... nog niet tegen gekomen wellicht te laat in het jaar, en is het groen ook al verdwenen.. Is de vermeerdering ook via dikke wortelstokken zoals Lis..en de . bloeitijd? Zal ook op onderzoek uitgaan ! Er is een vijvertje bij ons in het Hofje met ....vnll GROOT HOEFBLAD, en dat mag er ook wel eens uit .. over verwildering gesproken :shock: :shock:
Gegroet S uit Den Haag :be9:
PS daar vliegen de H.bijen ook graag op :D
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Nieuwe drachtplant?

Bericht door sikkie68 » vr 28 okt 2016, 14:45

Wordt al als invasief genoemd zie deze site
https://www.verspreidingsatlas.nl/versp ... tcode=5114

Goed de wortel stokken in de peiling houden !

groetjes Sikkie :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten