Bloemen/bijenweide inzaaien

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
roel_v
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 01:42
Imker sinds: n/a
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): n/a
Contacteer:

Bloemen/bijenweide inzaaien

Bericht door roel_v » ma 21 nov 2016, 02:12

Beste,

Ik ben geen imker maar heb wel een vraag die met bijen te maken heeft, ik hoop dat ik deze hier mag stellen.

Ik heb onlangs een stuk voormalig (nu gerooid) bos gekocht en wil dit stuk omwerken naar een veld met een collectie van zoveel mogelijk eetbare bomen/planten. Het is ongeveer 1 ha, wat niet zo groot is, maar ik heb me toch verkeken op hoeveel werk het is om dit (alleen, en enkel af en toe in het weekend tijd) aan te planten. Een groot deel ervan zal dus enkele jaren braak liggen. Ik kan gewoon de natuur zijn gang laten gaan en dan komt er vooral heide-achtige planten en bramen (te zien aan de omgeving) maar ik dacht dat ik misschien zou kunnen beginnen met alvast bestuivende insecten aan te trekken, aangezien een bevolking daarvan opbouwen een proces van enkele jaren zal zijn. In beginsel zullen dat solitaire bijen zijn waarvoor ik wat behuizing kan maken in hagen, houthopen en 'insectenhotels' maar misschien vind ik ook wel een imker die over enige tijd interesse heeft enkele kasten te plaatsen.

Er worden veel 'bloemenweide' mengels voor bijen verkocht, ook meerjarige; maar mijn vraag is nu vooral hoe ik dit praktisch het meest efficient aanpak, en of er nog mengsels zijn die beter geschikt zijn voor de grond.

1) Het terrein is gerooid en gefreesd afgelopen juli; ik ben er in september het laatst geweest (ben nu enige maanden in het buitenland) en toen stond al +/- 25% begroeid met gras en weegbree. Ik verwacht dus dat in het voorjaar er al best veel gras zal staan, om niet te zeggen dat het vol zal staan. Maar ik ga ook niet 1 ha (of laten we zeggen 1/2 ha die ik zou willen inzaaien) schoffelen. Als ik zaad van (meerjarige) bloemen gewoon eroverheen gooi, laten we zeggen dubbel zoveel als de aangeraden hoeveelheid - ga ik dan bloemen/planten krijgen of gooi ik letterlijk het geld weg?

2) Mocht er een strenge winter aankomen, zullen sommige van de planten die er nu staan wel afsterven of toch tot de wortel terugtrekken. Heeft het zin dat ik zo snel mogelijk (februari/maart) inzaai om nieuwe groei van de concurrentie voor te zijn, of gaat het zaad dan kapot als er toch nog vorst zou komen tegen die tijd?

3) De bodem is zuur (voormalig naaldbos) en bestaat uit heel veel houtsnippers (door het frezen van de wortels). Ik heb nog geen bodemanalyse laten doen, maar de grond is vrij arm (Belgische Ardennen). Elke zaadhandelaar en bijenwinkel heeft wel zijn eigen mengsels, is er misschien ergens een mengsel wat beter geschikt is voor deze omstandigheden of kan ik gewoon een paar mengels kopen en die in het wilde weg in het rond gooien (mijn kinderen dat laten doen, wellicht...)

Bij voorbaat dank voor enig advies.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bloemen/bijenweide inzaaien

Bericht door ErikS » ma 21 nov 2016, 07:11

Hallo, Geen enkele ervaring mee. Maar een collega imker heeft een bijentuin in een enigszins vergelijkbare omgeving. IK zal zijn gegevens doorzetten in een pb. MvG Erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bloemen/bijenweide inzaaien

Bericht door ErikS » ma 21 nov 2016, 07:19

Een link gevonden en hij is te mooi om niet te delen ;-)

http://www.bieenkorf.be/project.htm

Ontwerp en realisatie van een najaarstuin met bijenstand

Als practische uitwerking van de studie over de bijensterfte en het belang van stuifmeeldrachten voor de maanden augustus, september en oktober, slaan we natuurlijk ook zelf aan het planten.
Het plan werd aangevat om een najaarstuin te maken, waar ook een vaste bijenstand kan komen.
De stand kan dan als educatieve bijentuin gebruikt worden met de nadruk op najaarsdrachten.

De grond werd gezocht in een omgeving met een goede nectardracht voor de vaste stand.
Een perceel landbouwgrond van ongeveer 70 are was er heel geschikt voor. De landelijke ligging met 5 ha grote kersenbomen binnen de 100 m, regelmatige enkele koolzaadvelden binnen de km en een kasteelpark met acacia's en linden binnen de 500 m garanderen de nectardrachten voor de honingopbrengst. Verder veel bos en ook nieuwe bosaanplant van 'Bos en groen', fruitplantages en villatuinen op korte afstand. De najaarsdrachten kunnen beter en die worden dan ook aangepakt.
Het terrein ligt aan de rand van een rustig dorp, op een gracht met ideale open zuid-oriëntatie. De grond is rijke leemgrond met in de ondergrond goed doorlatende 'zavel'.

Aangeplante bomen, struiken, plantjes en kruiden :

BOMEN
10 honingboom (sophora japonica)
45 bijenboom (teutradium danielli)
5 winterlinde (tilia cordata)
10 krimlinde (tilia euchlora)
20 gewimperde linde (tilia henryana)
2 tamme kastanje (castanea sativa)
2 gewone blazenboom (koelreuteria paniculata)
4 late blazenboom (koelreuteria paniculata 'september gold')
2 paardekastanje (aesculus hippocastanum)
10 valse acacia (robinia pseudoacacia)
5 bloem der 7 zonen (heptacodium miconoides)
5 kansenboom (clerodendrum burnei)
5 kansenboom 'variëteit' (clerodendrum trichotomum)

STRUIKEN & PLANTJES
120 bodembedekkende vleesbes (sarcococca humilis)
20 vleesbes struik (sarcococca confusa)
10 tamariks (tamarix ramosissima)
5 bloem der 7 zonen (heptacodium miconoides)
50 liguster (ligustrum ovalifolium)
30 blauwe bosbes (vaccinium corymbosum)
20 sneeuwbes (symphoricarpos albus)
20 dwergmispel (cotoneaster)
5 vuurdoorn (pyrancantha)
30 skimmia (skimmia japonica 'rubella')
30 dopheide (erica vulgaris)
50 helleboris
150 dropplanten (agastache foeniculum)

KRUIDEN
40 thijm
20 marjolein
20 rozemarijn
50 lavendel

KLIMPLANTEN
3 bruidsluier (fallopia auberti)
40 heggerank (bryonia dioica)

BLOEMENWEIDE
Tübinger bijenweide zaadmengsel (actie prov. Limburg)
bestaande uit : phacelia, boragie, kleine zonnebloem, goudsbloem, gele mosterd, papaver, boekweit,...

Aangevuld met volgende planten en kruiden voor meer najaarsdracht:
koninginnekruid: 50, zenegroen: 20, wilgenroosje: 70, slaapmutsje: 500 gr zaad, St. Janskruid: 70, gewone kattenstaart: 40, slangenkruid: 40, lampenpoetsersplant : 50, aarereprijs : 20, kruiskruid : 30, herfstaster : 50

Verder werden volgende planten bijgezaaid : reseda (kattenkruid), balsemien, slaapmutsje, honingklaver, dille, zonnebloemen...

BOLLEN
krokus : 1500 st.
winteraconiet : 2000 st.


Realisatie

We schetsen hierna met fotomateriaal de vooruitgang van de werken:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bloemen/bijenweide inzaaien

Bericht door Dirk Blanken » ma 21 nov 2016, 19:29

Ik zou het hele perceel eerst goed bekalken( ev. voorzichting elk jaar, bodemmonsters) zodat de zuurgraad gecompenseerd word en je ook met de opzet van bomen en struiken meer kans hebt dat het een succes wordt.

Dan een plan maken waar en hoe de bomen komen te staan.

Daarna volgens het plan de infrastructuur bepalen, paden van 2 m breed te onderhouden met een goede zit maai maaier dat hoeft niet elke week! Maaisel liefst afvoeren dan hou je de paden steeds voedsel armer en hoef je steeds minder te maaien.
Ik zou de paden laten kronkelen, veel spannender.

Inzaaien met een mengsels van mengsels van kruiden en bloemen ook blijvende planten willekeurig dan krijg je een natuurlijk resultaat.
Ev. aan de randen wat hogere vaste planten mee inzaaien.
Niet te dicht inzaaien want dan geef je de meest kiemkrachtige de meeste kans.

Ik zou proberen om de gewilde eetbare vruchten leverende bomen en struiken in één jaar op te zetten mooi feestje met de hele familie en misschien kan je de plaatselijke bijenvereniging ook activeren.

Als je het goed kan vinden met de imkers is het misschien mogelijk dat ze een bijenstalletje op jouw terrein inrichten met een stuk of acht volken.
Dan heb je vaak ook door hen advies hoe het verder moet en denken ze met je mee.

Jaarlijks maaien zal noodzakelijk zijn, misschien kan je daarvoor een plaatselijke boer strikken met een trekkertje niet te zwaar en op een tijdstip dat de van de planten het zaad rijp is, die doen dat in een paar uur.
Afvoeren van het maaisel heeft de voorkeur er is voldoende zaad gevallen.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten