koolzaad

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
pacm
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 06 feb 2017, 12:51
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): carnica, buckfast
Contacteer:

koolzaad

Bericht door pacm » di 07 feb 2017, 13:14

Hallo allen,

ik kan m'n bijen naar koolzaad in Leuvense(Belgie) brengen.
Nu hoor ik van collega imkers dat de opbrengst er lager is dan deze op koolzaad in Ardennen.
Wie heeft info? En waarom is de opbrengst dan lager?
(Bij ministerie van landbouw krijg ik geen antwoord.)


Peter

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: koolzaad

Bericht door johan » di 07 feb 2017, 13:58

zou te maken hebben met de grondsoort zo is mij gezegd. Hoe zwaarder (leem/klei) de grond, hoe meer nectar de planten geven. dus hoe meer opbrengst.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koolzaad

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 feb 2017, 14:46

Ik heb mixed feelings bij koolzaad:

-de vraag is nl hoeveel wordt er op gespoten? Ik heb afgelopen jaren meermaals spuitschade in Ardennen gehoord (vaak onbewuste fout van de boer, maar je bent wel alles kwijt).

-Ik ben in 20 jaar twee keer naar het koolzaad geweest en dat was toen wel heel goed (en niet eens op leemgrond). De volken doe het stormachtig (en raken snel in zwermstemming).

- Mijn opa heeft jarenlang de koolzaadvelden voor de RIJP beheerd in Lauwersmeerpolder (toezichthoudend imker). Hij gaf de imkers standplaatsen op het koolzaad. De honing die ik als kind van hem kreeg was heerlijk! Koolzaadhoning is mijn favoriete honing.

- Er bloeit thuis ook van alles wanneer het koolzaad bloeit. Verhongeren doen de bijen niet. Daarvoor hoef je het dus niet te doen. Leuven gaat nog wel, maar Ardennen is toch ver weg. Ik vraag me af of die reis het allesmaal waard is (temeer omdat je moeilijk de volken kunt inspecteren op die afstand). Voor mij niet in ieder geval.
JP

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: koolzaad

Bericht door AnnekeW » di 07 feb 2017, 16:39

Die spuitschade was misschien eerder het voorheen toegestane en nu verboden bestrijdingsmiddel Cruiser? Hiermee werd het zaad behandeld en waren de planten beschermd tegen insecten, maar de bijen die erop foerageerden gingen er ook aan onderdoor. Het wordt door dit verbod steeds minder geteeld, want het schijnt dat koolzaad moeilijk gezond blijft zonder dit bestrijdingsmiddel.
Ik zou nooit zo'n eind gaan reizen als je ook koolzaad om de hoek hebt.
En inderdaad, koolzaadhoning is heerlijk zacht en smakelijk, mijn favoriet is het ook!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten