DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door bee-tree » wo 15 feb 2017, 10:15

Er wordt aan gewerkt als ik de berichten mag geloven.
Ik vond met de trefwoorden : oppervlak Lindenbos Nederland het artikel van Jan Knaapen
in "Trouw" op de site "Terug naar het Lindenbos" http://www.Trouw.nl 21 maart 2007.

In http://www.woudreus.nl vond ik dat het areaal "natuur en bos" 0,5 miljoen hectares bedraagt
van het totale landoppervlak van 3,4 miljoen in 2000. Eenzevende deel was dus natuur en bos.
Een andere berekening over de totaal 4,1 miljoen hectares die Nederland rijk is,
waarvan 3,4 miljoen hectares land en 0,7 miljoen hectares water :

3 % is Natuur, 10 % is bos, 56 % is landbouwgrond, 12 % is bebouwd , de andere percentages
betreffen recreatiegbied zoals sportvelden e.d.

In 2007 heeft de Overheid besloten dat er tot 2020
75000 hectares nieuw bos aangelegd moeten worden.
Daar is de Landinrichtingsdienst mee aan de gang.
Helaas kan ik in mijn eigen herinrichtingsgebied niet de beloofde Linden vinden,
die gepoot zouden moeten zijn toen hier twee beken gehermeanderd zijn.
Ik ga zelf zaailingen poten nu van hogerhand de Lindes als bomen in bossen uit de ban zijn,
dus weer gedoogd worden.
Er is altijd een strijd tussen houtwinners en ecologen uit welke soorten bomen bossen
moeten bestaan. Houtwinners willen goed verkoopbaar hout, dat zijn de naaldboomsoorten
Douglas, Fijnspar en Larix , maar de ecologen willen gemengd bos met loofhoutsoorten
zoals Esdoorns en Wilde Kersen en Lindes enz. voor grotere biologische verscheidenheid.
De imkers als bestuivingsmediators voor de wilde en gekweekte zaden- en vruchtenproductie
kiezen partij voor de ecologen, als het goed is. Zj :b10:

P.S. Aad de Ruiter schreef in ons vakblad van oktober 1997
dat de imkers zich meer verdienstelijk maken als bestuivings-imkers dan als honingwinners,
zoals ik dat verwoord heb in de laatste septade in de rubriek "Verhalen, anecdoten".

henny
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mar 2013, 19:03
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door henny » do 23 feb 2017, 10:20

hier is een jaar of 8 geleden door Staatsbosbeheer een aantal lindes in struik vorm geplant, maar bloeien doen ze nog steeds niet, er werd bij verteld dat je er lekkere honing van krijgt!! ja wanneer is de vraag.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door Hans van der Post. » do 23 feb 2017, 11:21

Terug naar het lindenbos is hier te lezen

Voor Henny : Gerekend van af een zaailing duur het minstens 25 jaar voordat een linde bloeit.
Je zal nog even moeten wachten om je bijenkasten daar neer te zetten. Zelf heb ik begin jaren 70' van de vorige eeuw linde gezaaid. In de eerste jaren van de nieuwe eeuw waren de eerste bloemen zichtbaar.
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 23 feb 2017, 23:06

Hans leuke reactie! Waarom?
Ik heb namelijk vanavond ca. 35 lindes opgehaald in de buurt van de Zeeuwse kust (en dat met die storm! :doh:).

De imker (zeer kundig!) vertelde mij dat het allemaal zaailingen waren (en verdomd ja!, onder zijn lindes barste het van de zaailingen). Des te opmerkelijk omdat ik zelden zaailingen aantreft onder lindes (en ik kom toch op veel plekken). Verjonging is een van de grootste bottlenecks waarom linde bossen niet opkomen. Volgens de imker had hij meer zaailingen als het een winter hard vroor.

Ik ga ze uitplanten in mijn bos. Maar ik moet dus geduld hebben. Vanaf mijn 60ste kan ik dan lindehoning oogsten van deze bomen :dance: :dance: .

PS1 het was een fijn en leuke avond! We hebben nog twee uur over bijen gepraat bij de houtkachel in zijn prachtige boerderij tot het zo hard begon te waaien dat ik toch maar ben opgestapt.

ps2 ik word elke keer verdrietig als er grote (linde)bomen worden gekapt in mijn buurt. Temeer als je weet dat het zo lang duurt voordat z'n boom honigt.
JP

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door AnnekeW » vr 24 feb 2017, 12:42

Zet de jonge lindes wel op een lichte plek, ze houden van zon! In ons bos staan een aantal uitgezaaide lindebomen langs een pad en enkele iets verder naar binnen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar de meeste zijn meer dan 20 jaar oud maar bloeien nog steeds niet... als je een plek kunt vinden aan de bosrand heb je de meeste kans dat ze op je 60ste in bloei zullen staan :lol:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 24 feb 2017, 12:50

Wist eigenlijk niet dat het zo lang duurde (dacht max. iets van 10 jaar). Tja wat is ene mensenleven...

Dit gegeven is des te belangrijker als het gaat om de kap van grote bomen!

vr. gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door A.A. Staals » vr 24 feb 2017, 13:26

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Wist eigenlijk niet dat het zo lang duurde (dacht max. iets van 10 jaar). Tja wat is ene mensenleven...

Dit gegeven is des te belangrijker als het gaat om de kap van grote bomen!

vr. gr.
Ik heb enkele stekken van wortelopslag. Bloeide na een jaar of 10.

ad staals

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door AnnekeW » vr 24 feb 2017, 20:04

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Wist eigenlijk niet dat het zo lang duurde (dacht max. iets van 10 jaar). Tja wat is ene mensenleven...

Dit gegeven is des te belangrijker als het gaat om de kap van grote bomen!

vr. gr.
Tja, je kent de spreuk wel hè: boompje groot, plantertje dood

Wat betreft de grote bomen, het gaat mij enorm aan het hart dat er overal in mijn omgeving kaalslag gepleegd wordt op eeuwenoude eiken (diam 50cm+). Aangezien er heel weinig bos in eigendom van de staat is en de Franse economie nou niet bepaald op rolletjes loopt, zijn veel boseigenaren de waarde van deze eiken aan het incasseren. Heel triest :(

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door AnnekeW » vr 24 feb 2017, 20:08

A.A. Staals schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Wist eigenlijk niet dat het zo lang duurde (dacht max. iets van 10 jaar). Tja wat is ene mensenleven...

Dit gegeven is des te belangrijker als het gaat om de kap van grote bomen!

vr. gr.
Ik heb enkele stekken van wortelopslag. Bloeide na een jaar of 10.

ad staals
Het zal ook wel van af hangen van de variëteit. Die van ons zijn blijkbaar erg laat.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: DRACHT-AREAAL groter- er is hoop.

Bericht door maartenkleijne » vr 24 feb 2017, 20:27

Hier een zaailing van Hollandse linde uit 1999.
nu vijf meter.
Dit jaar voor het eerst een paar bloemetjes
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten