mosterd

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

mosterd

Bericht door tomer » do 21 sep 2017, 21:37

Ik heb mijn volken half augustus gedeeltelijk ingewinterd. Vorig jaar hebben ze met het goede weer in september nog veel gehaald (mosterdzaad, klimop, phacelia...) en zaten de kasten uiteindelijk iets té vol.
Ik heb nu 15 september gekeken en de voorraad was ongeveer hetzelfde als vorige maand. Dus toch maar verder begonnen met inwinteren (nu bijna klaar).
Ondertussen begint de mosterd hier wel meer en meer te bloeien, véle hectaren in de directe omgeving! Volgens mij bloeide die hier vorig jaar vroeger. De komende week blijft het mooi weer met zo'n 20°C, dus de bijen gaan goed kunnen vliegen... Wat zou ik nu best doen? Voorlopig stoppen met bijvoeren? Toch geen honingkamers erop??

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door victort » do 21 sep 2017, 23:33

Ik heb een beetje dezelfde situatie, behalve dan dat ik zelf niet bijvoer en ze altijd laat overwinteren op eigen honing. Ik laat ze overwinteren op 2 broedkamers en heb daarop nog 2 broedkamerformaat honingkamers bovenop staan. Ik laat meestal 1 'honingkamer' staan, maar verwacht de komende dagen ook dat die tweede nog gevuld wordt. Die slinger ik dan nog. Op 50 meter van mijn stand thuis komt nu ook 1 Ha mosterd in de bloei en iets verderop nog 2 Ha...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door Jaap v.Popering » vr 22 sep 2017, 08:44

Hoewel ook ik hier in Nederland tussen de bladrammenas en gele mosterd sta met mijn volken zijn mijn verwachtingen niet zo hoog .
Zij zullen komende week best nog wel enkele kilo's bij halen en hun wintervoorraad wat aanvullen .
Ook niet te vergeten dat zij nu met deze koudere nachten hun broednest zullen laten krimpen .....
Niet vergeten ......Het is herfst . :think:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door tomer » za 23 sep 2017, 00:38

victort schreef:Ik heb een beetje dezelfde situatie, behalve dan dat ik zelf niet bijvoer en ze altijd laat overwinteren op eigen honing. Ik laat ze overwinteren op 2 broedkamers en heb daarop nog 2 broedkamerformaat honingkamers bovenop staan. Ik laat meestal 1 'honingkamer' staan, maar verwacht de komende dagen ook dat die tweede nog gevuld wordt. Die slinger ik dan nog. Op 50 meter van mijn stand thuis komt nu ook 1 Ha mosterd in de bloei en iets verderop nog 2 Ha...
Gewoon uit nieuwsgierigheid...laat jij dan een rooster tussen broedkamers en honingkamer(s), ook in de winter? Ik ben wel benieuwd of je nog zal kunnen slingeren.
Ze vliegen hier volop en vele komen met geel stuifmeel terug. Het ruikt ook naar honing en er wordt geventileerd aan het vlieggat. Het is herfst maar het lijkt wel zomer. De volken (vooral de jonge) hebben nog vrij veel broed.
Ik denk dat ik ze nu voldoende heb gegeven, afhankelijk van het aantal bezette ramen en de voorraad die ze al hadden: grote volken (dadant tienramers) ongeveer 20 kg siroop, zesramers 12 kg. Ze kunnen nog wat aanvullen met mosterdzaadhoning.

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door victort » za 23 sep 2017, 00:50

tomer schreef:
victort schreef:Ik heb een beetje dezelfde situatie, behalve dan dat ik zelf niet bijvoer en ze altijd laat overwinteren op eigen honing. Ik laat ze overwinteren op 2 broedkamers en heb daarop nog 2 broedkamerformaat honingkamers bovenop staan. Ik laat meestal 1 'honingkamer' staan, maar verwacht de komende dagen ook dat die tweede nog gevuld wordt. Die slinger ik dan nog. Op 50 meter van mijn stand thuis komt nu ook 1 Ha mosterd in de bloei en iets verderop nog 2 Ha...
Gewoon uit nieuwsgierigheid...laat jij dan een rooster tussen broedkamers en honingkamer(s), ook in de winter? Ik ben wel benieuwd of je nog zal kunnen slingeren.
Ze vliegen hier volop en vele komen met geel stuifmeel terug. Het ruikt ook naar honing en er wordt geventileerd aan het vlieggat. Het is herfst maar het lijkt wel zomer. De volken (vooral de jonge) hebben nog vrij veel broed.
Ik denk dat ik ze nu voldoende heb gegeven, afhankelijk van het aantal bezette ramen en de voorraad die ze al hadden: grote volken (dadant tienramers) ongeveer 20 kg siroop, zesramers 12 kg. Ze kunnen nog wat aanvullen met mosterdzaadhoning.
Hey Tomer, het rooster zit er nu nog tussen maar zodra ik de laatste keer in het volk kijk om te bepalen of er nog 1x geslingerd wordt gaat het rooster er tussenuit zodat het volk vrij kan bewegen. Bij grote volken bestaat het dan uit 3 hoogsel, 2 kleinere volken laat ik op 2 broedkamers de winter doorgaan. Hoe doe jij het?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door tomer » za 23 sep 2017, 10:41

Ik heb begin juli de laatste keer geslingerd, daarna is er niets meer binnen gekomen. Behalve nu dus de mosterd. Maar ik winter ze in met suiker, dus hier geen honingkamers of roosters meer, enkel 1 broedbak: Dadant 10 of 12 ramen en ook enkele zesramers. Evt een vulblok als ze niet de hele broedbak bezetten. Ik zorg dat ze ongeveer de helft van de beschikbare ruimte aan eten hebben.

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door Steve_Delannoye » za 23 sep 2017, 17:59

Ik heb net een aantal kasten gecontroleerd en ben toch een beetje ongerust. Ik heb in augustus deels ingewinterd tot er overal 8 a 10 kg voer in de kasten zat, niet meer omdat ik rekende op de vele groenbemesters in de omgeving om de rest van de voorraad aan te vullen. Nu zitten bijna alle kasten volledig vol met nectar en honing, zowel de onder bak als de boven bak. De bijen vliegen als een gek met dit mooie weer van 9u tot 19u en stoppen alles tjokvol. Er zijn amper lege cellen om te beleggen en dit mooie weer houdt zeker nog 6 dagen aan. Bij verschillende kasten vond ik geen enkel eitje. Ik had nog een paar lege uitgebouwde ramen, deze heb ik naast het broednest gehangen.
Ik ben bang dat de winterbijen nu volop werken waardoor hun leven verkort en ook dat er binnenkort geen broed meer is en dus minder winterbijen. Iemand hier ervaring mee? Is dit een probleem of maak ik me zorgen om niks?

Gr Steve

Verstuurd vanaf mijn SM-T560 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door Hans van der Post. » za 23 sep 2017, 20:29

Bijen "slijten weinig door het vliegen maar veel door broedverzorging.
Zou als zitplaats voor de bijen een bak onder het volk zetten.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door tomer » za 23 sep 2017, 23:26

Hey Steve, bloeit de mosterd al langer bij jou, of is dat allemaal de laatste dagen binnengekomen?

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door Steve_Delannoye » za 23 sep 2017, 23:38

Het eerste veld op ongeveer anderhalve km bloeit al sinds eind augustus. De andere sinds 2 weken. Zeker 15 ha binnen een straal van 1 km. Ook veel phacelia

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten