Drachtgebied in beeld brengen.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Drachtgebied in beeld brengen.

Bericht door ErikS » zo 25 mar 2018, 11:27

Een beIangrijk onderwerp voor bijenhouden is de aanwezige dracht en de afstand die bijen vliegen.

Bijen hebben een vliegbereik dat wordt beperkt door de temperatuur en wind. In het voorjaar is het vliegbereik maar beperkt, dan moet je denken aan honderden meters.

De planten die kunnen bloeien in een bepaalde periode zijn een gegeven. De werkelijke bloei is sterk van lokatie en temperatuur afhankelijk. Waarbij bloeien en dracht niet hetzelfde zijn, denk aan stuifmeel maar ook aan de hoeveelheid regen die is gevallen in de voorafgaande weken. Maar dat is meer voor gevorderden ;-)
molenakkerkilometer2.jpg

Hierboven staat een google earth afbeelding van mijn eigen standplaats hier aan huis, thuis in het midden.

Met de meetfunctie (het blauwe lineaaltje) van google kun je afstanden uitzetten, de gele lijn is 1 km. Voor mij tot aan het viaduct van de ringbaan en tot aan de stadbrug.

Maak van deze prent een schermafdruk. Met paint heb ik 3x cirkels getekend, 200 meter, 500 meter en 1000 meter. Dit is misschien een goed moment om huisgenoten even in te schakelen. ;-)

De binnenste cirkel is het vliegbereik nu bij temperaturen van 12-15 graden. Zelf ook eens rondlopen en kijken wat er nu beschikbaar is en de komende maanden.

De 2e cirkel is het vliegbereik bij temperaturen van 15-18 graden. Idem, rondlopen en kijken.

De buitenste cirkel is het vliegbereik in het 20 graden en hoger gebied. Bijen kunnen veel verder vliegen maar de hoofddracht zal binnen de 1 km cirkel worden binnengehaald.


Ik zie graag de eigen locaties tegemoet ;-).


Grtz,


Erik.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Drachtgebied in beeld brengen.

Bericht door Erick » zo 25 mar 2018, 12:21

Op de site van beespace kan je ongeveer hetzelfde doen, minimale radius voor het hoofd vlieggebied is 1 km en max 3,5 km ook kan je de maximale bereik instellen van minimaal 4 km en maximaal 11km
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Drachtgebied in beeld brengen.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 mar 2018, 13:47

ErikS schreef: . Zelf ook eens rondlopen en kijken wat er nu beschikbaar is en de komende maanden.

Erik.
Ik wilde dat ook wel weten en ......ben bijna op de bon geslingerd .

Ik ging ook mijn omgeving verkennen , omdat de tuintjes nogal diep zijn ... :idea: ..Keek ik over de schutting om te weten welke drachten bij de buren in de tuin staan ......
Dat is niet zo erg ,,,maar de buren zagen dat ook ....en belden de dienders omdat ik in hun tuin gluurde ... :naughty: .

Ik denk dat , wanneer je dat weten wil je heel de gemeente een brief moet sturen met een formulier .


:think: Dat is volgens mij een onmogelijke opgave ....en is het beter om gewoon af te wachten wat er komt . :whistle:

Jaap v P

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Drachtgebied in beeld brengen.

Bericht door ErikS » zo 25 mar 2018, 13:57

Erick schreef:Op de site van beespace kan je ongeveer hetzelfde doen, minimale radius voor het hoofd vlieggebied is 1 km en max 3,5 km ook kan je de maximale bereik instellen van minimaal 4 km en maximaal 11km
Thanks, maar krijg hele enge beveiligingsmeldingen als ik naar de site wil gaan. Deze radii zijn wel heel groot, als de bijen binnen een km niet voldoende voedsel vinden over het jaar verspreid is er een probleem met de locatie tenminste als je honing wil oogsten.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Drachtgebied in beeld brengen.

Bericht door Erick » zo 25 mar 2018, 16:40

Ik heb ook met Google Earth mijn omgeving gemarkeerd met de diameters
Vlieg bereik bijen.jpg
ook van de imker bij mij in de buurt, heb ik gekeken wat de overlapping is op 750 m, maar dat is minimaal
Vlieg Cirkel 750 m.jpg
Zoals je kan zien zit ik op een lokatie met weinig bebouwing, veel akkerland onder andere asperges en mais en bos met loof- en naaldbomen en langs enkele wegen kastanje.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten