Tetradium Daniellii (Bijenboom)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Lippe

Tetradium Daniellii (Bijenboom)

Bericht door Lippe » wo 04 jul 2018, 13:52

Ik heb een vraag waar verschillende antwoorden op te vinden zijn.

Is een Bijenboom eenhuizig of tweehuizig?

in een artikel van Hennie Oude Essink in ons maandblad van oktober 2009 schrijft hij:

"Vaak is er sprake van tweehuizigheid en zijn er bomen met alleen mannelijke of alleen vrouwelijke bloemen. Soms bloeit een boom twee keer: eerst met mannelijke,daarna met vrouwelijke bloemen. Andere bomen zijn éénhuizig en huisvesten beide geslachten tegelijkertijd; in dat geval is binnen één bloeischerm tweederde deel van de bloemen mannelijk, eenderde vrouwelijk; de mannelijke bloemen bloeien eerst"
Bron: https://library.wur.nl/ojs/index.php/bi ... 2213/11716

In een artikel van boomzorg nr 3 / 2015 staat dat de boom eenhuizig is:

"De bloeiwijze is éénhuizig met éénslachtige bloemen in eindstandige en okselstandige fijnbehaarde tuilen of pluimen"
Bron: http://edepot.wur.nl/16091

In een stuk tekst van Arboretum De Nieuwe Ooster staat ook dat de boom eenhuizig is:

"De bloem is eenhuizig met eenslachtige bloemen in okselstandige tuilen, wit of cremekleurig. Gevolgd door roodbruine lederachtige doosvruchten met een kromme punt , die 1 tot 2 zwarte zaden bevatten"
Bron: https://denieuweoosterbomenpark.nl/wp-c ... iellii.pdf

De beschrijving van Hennie is het uitgebreidst en blijkbaar maakt het voor het nectaraanbod niet uit, want even verder schrijft Hennie in dat zelfde artikel:

"Van beide geslachten hebben de bloemen op de bodem een dikke nectarschijf, die veel nectar produceert. Drie bloemen, één etmaal met rust gelaten, vullen de honing -maag van de bezoekende bij met eengeurige nectar die een suikergehalte heeft van maar liefst 44–64%."

Na dit gelezen te hebben komen er ook enkele vervolgvragen in mij op:
1. Verschillen bovenstaande beweringen per variëteit zoals de 'moonlight'?
2. Maakt het voor de hoeveelheid nectar en de hoogte van het suikergehalte uit of de bij een mannelijke of vrouwelijke bloem bezoekt? Bij een wilg is namelijk ook zo dat een mannelijke ook nectar produceert, maar een vrouwelijke meer.
3. Wie heeft er een bijenboom en kan uit ervaring spreken hoe eea zit?

Alvast bedankt voor de reacties!

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Tetradium Daniellii (Bijenboom)

Bericht door Astrid Schoots » wo 04 jul 2018, 14:31

In mijn vorige woonplaats had ik een enorme bijenboom (toen nog euodia geheten) bij de bijenstal, die bloeide inderdaad zoals Hennie het schetst en werd wekenlang enorm goed bevlogen. Dus in het nieuwe mooie Salland direct weer een mooi en groot exemplaar aangeschaft, groeide geweldig maar helaas is deze plotseling bezweken door een venijnige verwelkingsziekte waar ook es-achtigen onder lijden, en die 'in de bodem' schijnt te zitten.
Nog enkele keren met jonge zaailingen geprobeerd op andere stukjes grond, veel slakkenvraat, houdt niet over.
Dit is het enige wat ik uit mijn ervaring kan vertellen, overige antwoorden weet ik niet.
Maar ik vertel je dit weinige toch om mijn liefde voor deze boom te delen ;-).

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Tetradium Daniellii (Bijenboom)

Bericht door maartenkleijne » wo 04 jul 2018, 15:21

Mijn bijenboom is nu 6 jaar en ruim 6 meter hoog.
Groeit richting een meter per jaar.
Hij staat droog op het zand met wel wat humus in de grond.
Helaas lijkt ze ook dit jaar nog niet te gaan bloeien. Weet iemand daar een verklaring voor?

Ik ben er groot fan van, heb ook nog een kleintje staan, en zodra er zaad te winnen valt ga ik ze vermeerderen.
Ze wordt wel stinkes genoemd, maar ik vind het blad wel lekker kruidig ruiken
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Tetradium Daniellii (Bijenboom)

Bericht door Hans van der Post. » do 19 jul 2018, 23:45

Maarten even een steun in de rug.
De mijn boom (foto) is nu 14 jaar oud. Heb hem als boompje van 1 meter meegenomen bij een ruildag in Bunnik.
Hij paste net in de motorkoffer. De boom bloeit nu voor de vijfde keer.

Eerst komen de mannelijke bloemen in bloei. Nadat die zijn uitgebloeid gaan de vrouwelijk bloemen groeien.
Het is voor mij nog steeds een raadsel dat er vruchtzetting plaatsvind.
Ik vind geen enkele stuifmeel bloem in de tijd dat de vrouwelijke bloemen bloeien.
Bijlagen
DSC_6456.jpg
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten