Heide 2018

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heide 2018

Bericht door Kroese » do 20 sep 2018, 23:49

prachtige pers en Heide honing.
Je kunt het filmpje op youtube zetten, en dan hier de link plaatsen...

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Heide 2018

Bericht door Gert.valk » vr 21 sep 2018, 06:32


Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Heide 2018

Bericht door Bart de Coo » zo 23 sep 2018, 09:18

Gert,

Inderdaad jammer dat de respons wat lauw is. Maar vergeet niet, zoveel imkers gaan er niet naar de hei en persen doen ze al helemaal niet.

Die pers ziet er schitterend uit. Het kan zijn dat er nog iets aan te verbeteren valt. Zo weet ik bijna zeker dat de pers gaat 'wandelen' als je eraan draait. Hoe zit ie vast aan de grond? Hoe zorg je dat ie blijft staan tijdens het aandraaien?

Verder vraag ik me af hoe je hem losdraait. Als de persplaat omhoog komt, dan komt die hele perskooi, of '-trommel', of hoe je die bak wil noemen, mee omhoog natuurlijk en dan kun je vreselijk gaan staan sjorren om de kooi los te krijgen van de plaat.

Maar misschien valt het allemaal reuze mee. Ik ben wel benieuwd naar je reactie.

Verder vraag ik me af van welk materiaal je de perszak gemaakt hebt. Een lid van onze vereniging kwam op het idee om daarvoor borduurstof te gebruiken. Dat bleek een zeer goed idee te zijn. Perszakken scheuren vroeg of laat altijd, maar borduurstof gaat zomaar twee seizoenen mee.

Met de pers op de foto gaan we binnenkort ook appels en peren persen voor de cider :be8:

Groet,

Bart
IMG_7308.JPG

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Heide 2018

Bericht door Gert.valk » ma 24 sep 2018, 20:41

Dag Bart,

Hartelijke dank voor je bericht.
Screenshot_20180924-204004_Gallery.jpg
De pers
Je zorgen vallen mee hoor!

De pers blijft prachtig op zijn plaats staan omdat ik op een plateau sta terwijl ik draai.

Door het grove schroefdraad draai ik heel soepel en snel de ronde persring omhoog. Dit gaat prima hoor. Ik moet er alleen voor oppassen dat ik niet te snel draai op het moment dat de persring boven de pan uit komt. De hele keuken zat een keer onder de spetters...

De perszak heb ik gekocht bij vinimare. Deze heeft het prima gedaan en is zeer sterk. Ik kan mij niet voorstellen dat deze snel kapot zal gaan. Voor druiven bedoeld dacht ik..

Verbeterpunten zijn er zeker..
Ik moet meer gaten boren zodat de eerste honing ook naar buiten kan. Deze gaat nu gedeeltelijk op de persschijf staan.
Jij heb daar een prachtig ronde geperforeerde buis voor.
Waar zal ik dit kunnen halen?
Bij mij zit er trouwens ook een rvs zeefbodem in.

Verder zit mijn schijf vast aan de schroefspindel zodat deze meedraait. Ik hoop ooit nog iets te kunnen maken met een groot lager, zodat de schijf niet meer meedraait.
Dit scheelt veel weerstand en zal een stuk makkelijker persen.

Voor de eerste persing viel hij mij niet tegen.

Ik zal er een foto bij doen dan kan je het beter zien.

Hartelijke groet!

Gert

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Heide 2018

Bericht door martin b » di 25 sep 2018, 09:32

Als perspan waar je de zak met raat in doe, kan ook een rvskookpan zijn, even zoeken bij de kringloop. En dan veel gaatjes boren, wel een nieuwe boortje gebruiken, rvs is taai om te bewerken.

De pers gaas pan van Bart, een gebruikte kun je bij een vrachtwagen Garage of kraan werkplaats vinden, het is van een grote luchtfilter. Zijn er en in verschilende maten, tot wel 30 cm in doorsnee, en 40 cm hoog. Een nieuwe zou je daar ook kunnen kopen, weet alleen niet wat ze kosten.
Met een slijpstol kun je die uit elkaar halen en afwerken en dan goed schoonmaken.
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten