Fruitstroophoning?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Fruitstroophoning?

Bericht door Bart de Coo » vr 10 aug 2018, 13:17

In dit onderwerp kon je al lezen dat het mensen opviel dat er tijdens de hitte dracht was: viewtopic.php?f=12&t=33433

Maar wat voor dracht? Luizen? Mijn hypothese is toch: bessen en fruit. Ik baseer dat op de smaak en misschien een beetje op de viscositeit. De smaak van de honing laat zich namelijk het beste vergelijken met appelstroop. Bovendien is die zo dik, dat je niet aan slingeren hoeft te denken. Deze honing valt hoogstens te persen. Ik stel mij zo voor dat je een dikke substantie krijgt als de bijen fruitsap verzamelen.

Het was een zeer merkwaardige gewaarwording kan ik zeggen om thuis te komen van vakantie en te ontdekken dat er verse honing in de raten zit, terwijl ik ben thuis gebleven met al mijn volken, omdat de heide toch niks doet.

Groet,

Bart
Bijlagen
IMG_7205.JPG

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door A.A. Staals » vr 10 aug 2018, 14:31

Bart de Coo schreef:In dit onderwerp kon je al lezen dat het mensen opviel dat er tijdens de hitte dracht was: viewtopic.php?f=12&t=33433

Maar wat voor dracht? Luizen? Mijn hypothese is toch: bessen en fruit.

Bart
Bart lat die hypothese maar los. Dit kwam ook voor op plekken waar geen fruit was,maar wel linde en eiken bomen. Het was duidelijk te zien onder die bomen. Ik heb auto's onder lindebomen zien staan waarvan de ruiten er uitzagen alsof er een dikke laag ijzel opzat met daarin geplakt de gevallen linde bloesem. Dit is geen nieuw fenomeen.

ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door Bart de Coo » vr 10 aug 2018, 15:36

Ik geloof je graag. Ik had alleen gezworen dat luizenhoning vooral voorkomt, gelijktijdig met de zomerdracht. Geheel nieuw voor mij is smaak en substantie: dikke appelstroop. Ik ken dit volstrekt niet, zeker niet in juli. Daarom dacht ik aan iets anders.

En dan nog iets, de overwintering. Sommige van mijn volken zitten best vol met deze honing. Dat moet maar goed gaan.

Bart

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 10 aug 2018, 17:21

Die raampjes zien er prachtig uit Bart. :o

Meet de geleidingswaarde van de honing en je weet al voor 80% zeker of het honingdauwhoning is of (fruit)suiker.
Honingdauw?
Dan dus niet gebruiken om te overwinteren.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door Hans van der Post. » za 11 aug 2018, 00:01

gerard.b.w.vos schreef:Die raampjes zien er prachtig uit Bart. :o

Meet de geleidingswaarde van de honing en je weet al voor 80% zeker of het honingdauwhoning is of (fruit)suiker.
Honingdauw?
Dan dus niet gebruiken om te overwinteren.
Gerard meet je de geleidingswaarde met en volt meter?
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door Bart de Coo » za 11 aug 2018, 00:14

Ik ken het verhaal dat je beter niet kunt overwinteren op luizenhoning. In Duitsland winnen ze nog wel eens een of andere soort 'Waldhonig' die keihard kristalliseert. 'Zementhonig' noemen ze die en dat de bijen daarvan doodgaan in de winter lijkt me duidelijk.

Ik zie niet in hoe ik deze rare honing uit de raten zou moeten krijgen en ik ga er dan ook maar niet moeilijk over doen. De dames redden zich er maar mee. Bovendien wordt de luizenhoning straks nog bedolven onder tien kilo suiker.

Die mooie raat, Gerard, is pure raathoning. 't Is toch wat, raathoning van de luizen van juli.

Bart

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door gerard.b.w.vos » za 11 aug 2018, 10:56

Hans, er wordt gemeten met een Conductivity-meter die de waarde aangeeft in mS/cm.
Je meet de soortelijke elektrische geleiding.
Die waarden zijn vastgelegd in het honingbesluit en de meetmethode in het boekwerk van de "International Honey Commission"

Ieder afdeling heeft een (afgestudeerde)keurmeester bijenproducten.
Deze zouden beschikken over een meter, kennis over de werking, hoe een monster te maken is en de waarden van de honing kunnen bepalen.
Dit maakt n.l. deel uit van de opleiding tot keurmeester.
Overleg ermee en hij/zij meet dat dan voor je.

De waarden van nectar- of bloemenhoning mag niet hoger zijn dan 0,8 milliSiemens/cm.
Voor honingdauwhoning (en noem dat nu geen luizenhoning meer! afgesproken? ) een waarde van tenminste 0,8.
Hierop zijn enkele uitzonderingen zoals bv tamme kastanje en nog enkele soorten, ja ook Calluna vulgaris!
In het verleden werd de waarde als asgehalte bepaald van de natuurlijke mineralen.
Onder de 0,1 geeft een hoog (kristal)suiker waarde aan(vervalsingen!)
Iedere honingsoort heeft zijn eigen waarden waarmee een eerste botanische herkomst al te bepalen is.

En met die hoge waarden in de honing, ofwel reststoffen geeft dus kans op problemen bij het overwinteren van de bijen.
Bij twijfel dus altijd meten om sterfte te voorkomen.

Die keurmeester zijn er niet voor niets :D .
Ze doen en kunnen veel meer dan alleen bepalen of het etiket recht en goed op de pot geplakt is!!! :o
Besteed daar maar eens een avond aan in jullie afdelingen/vereniging.

Dus Bart.....
Eerst even (laten) meten!
Of je ramen als raathoning aanbieden aan de echte liefhebbers.
En die door jou genoemde "Waldhoning"en "Zementhoning" is weer heeeel wat anders.

Plaatje geeft de honingschimmelsporen aan die in honingdauw voorkomen.
Voorkomende pollen zijn (bjna) altijd van windbestuivers.
Bijlagen
honingdauw.png
Voorbeeld van honingdauw
honingdauw.png (253.15 KiB) 4494 keer bekeken
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door Bart de Coo » za 11 aug 2018, 12:12

Gerard,

'Luizenhoning' :lol: :lol: :lol: . Het wordt nu wel zaak om een aantal zaken zorgvuldig van elkaar te gaan scheiden.

Als ik bijen massaal onderaan de bladeren van de laurierkers zie zitten en ze halen er een of andere zoetige substantie vanaf, dan zullen eventuele luizen daar niets mee te maken hebben. Ik ben er wel eens bij geroepen, omdat de eigenaars van een laurierkershaag dachten dat er een zwerm in zat of zo. En ik moet zeggen, de haag werd inderdaad massaal bevlogen en gonsde van de bijen. In dat geval is de term 'luizenhoning' gewoon onjuist, dunkt mij. In dat geval is de term 'honingdauwhoning' gerechtvaardigd, alhoewel ik bijvoorbeeld 'dauwhoning' wat poëtischer had gevonden.

Maar wat de Duitsers 'Waldhonig' noemen, daar komen toch wel degelijk luizen aan te pas? Evenals de zwarte zomerhoning die je soms wel eens hebt? Ik wil best de term 'luizenhoning' vermijden, maar er is wel een verschil volgens mij tussen de zoetigheid die bijen vaak verzamelen op bladeren, en de zoetigheid van luizenpoep.

Ik zou voor 'luizenhoning' niet zo gauw een mooi woord weten, tenzij we alles op één hoop gooien en inderdaad bij alle niet-nectarhoning van 'honingdauwhoning' gaan spreken.

Bart

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door JackC » za 11 aug 2018, 12:27

Om het nog ingewikkelder te maken: vorig jaar bloeide de tamme kastanje op een gunstig tijdstip en al mijn honing in de buurt kleurde donkerder dan normaal, blijkbaar was de verhouding kastanje versus andere zomerhoning zo dat de kastanje de kleur beïnvloede. Nu echter heb ik van een stand waar de kastanje het erg goed deed en ik kort daarvoor en onmiddellijk daarna honing afnam echt gitzwarte honing: veel groter deel kastanje nam ik aan.
Daarna van andere standplaatsen, ook die waar de Linde uitbundig bloeide zeer donkerbruine honing: groot aandeel honingdauw? Van één stand echt stroperige honing die nauwelijks te slingeren is, donkerbruin en inderdaad fruitstroopachtig. De laatste locatie ligt overigens het dichtst bij een bos.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Fruitstroophoning?

Bericht door gerard.b.w.vos » za 11 aug 2018, 13:14

Bart, begrijp inmiddels dat er binnen de bijen/imkerafdelingen/verenigingen nog heel wat aan educatie valt te doen.
In de periodieke uitgaven dus meer over honinganalyse en aanverwanten dan aan welkom en/of afscheidsverhaaltjes. ( hoe leuk ook voor de betreffenden)

Waldhoning:
Verzamelde nectar van onder begroeiing in bosgebieden en door honingbijen verzamelt.
Diverse bloesems van struik en boom. Misschien ook wel van planten zuigende insecten.
Maar beslist NIET uitsluitend daarvan.
Begrippen lopen door elkaar heen inderdaad. Maar verschil is er!!

Florale honing:
Verzamelde nectar van door bloemen afgescheiden nectar.
Nectar van de plant afgescheiden in de bloem noemt men "Floraal" en nectar afgescheiden in andere delen van de plant heet "Extra floraal".
Extra floraal:
Bijen die zich dus onder het blad van bv de laurierkers tegoed doen aan floeemsappen van het blad is geen luizen- of honingdauwhoning maar extrafloralenectar.
Suikervocht van valfruit zou daar dus ook onder vallen. In iedere geval geen nectar, maar daar moeten we maar eens verder naar de benaming gaan zoeken.
Bekend is de "kleurrijke honing" van de Smarti's fabricage.

Wat de definitie is van honing volgens de wet en de Codex:
de natuurlijke zoete stof, bereid uit bloemennectar of uit afscheidingsproducten van levende plantendelen
of uitscheidingsproducten van planten zuigende insecten op de levende plantendelen,
welke grondstoffen door de bijensoort Apis mellifera worden vergaard,
verwerkt door vermenging met eigen specifieke stoffen,
gedehydreerd en in de honingraten opgeslagen en achtergelaten om te rijpen.


Resume: dus eigenlijk drie soorten honing.
- florale honing,
- extra florale honing,
- honingdauw van de afscheiding van blad- en schildluizen.

En JackC, Tamme kastanje geeft een zeer hoog geleidingswaarde maar is GEEN honingdauwhoning!
Niet op overwinteren vanwege reststoffen indien deze honing de overhand hebben in de kast.

Er valt nog veel te leren bij/aan/voor/door ons imkers! :o
Dat maakt onze hobby toch ook wel heel erg :be9: zonder!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten