Waar vliegen de bijen op anno 2019

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Lippe

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Lippe » di 16 apr 2019, 08:20

Heb eens ergens gelezen dat bijen op 1 hoofddracht en tot 5 bijdrachten vliegen.
Maar de fruittelers spuiten niet voor niets de paardebloemen weg in de bongerd. Als de bijen zich eerst op de paardebloem invliegen dan schijnt het fruit minder te worden bezocht.
Ben benieuwd wat de bevruchting van het fruit wordt, want het lijkt dat het koolzaad in de meerderheid is. Dan zullen ze primair voor het koolzaad gaan.

Het wordt overigens perfect haalweer de komende weken. Ik heb de 2e HK's al klaar staan :dance:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Jaap v.Popering » di 16 apr 2019, 09:37

Lippe schreef:Heb eens ergens gelezen dat bijen op 1 hoofddracht en tot 5 bijdrachten vliegen.
Maar de fruittelers spuiten niet voor niets de paardebloemen weg in de bongerd. Als de bijen zich eerst op de paardebloem invliegen dan schijnt het fruit minder te worden bezocht.
:
Ik heb eens aan zo'n stuifmeel onderzoek meegewerkt en dat is per volk verschillend , het ene volk 1 en het andere met 4 hoofddrachten ( per dag ). ( zie foto met drie hoofd en twee bijdrachten .)

De paardenbloem worden om meerdere reden uit een boomgaard verwijderd door ( spuiten voor of maaien tijdens de bloei )
Ten eerste de concurrentie , maar de bijen kunnen best op allebei vliegen b v fruitbloesem in de morgen en de paardenbloem in de middag , maar ook om de handen vrij te hebben om direct na de bloei met een insecticide te kunnen spuiten tegen een geconstateerde plaag .
Weet je nog ...in open bloesem geen bespuiting met voor insecten schadelijke stoffen .
Bijlagen
4apr3.JPG

Lippe

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Lippe » di 16 apr 2019, 13:14

Bedankt weer Jaap voor jouw brede kennis :clap:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door tomer » zo 21 apr 2019, 15:07

Op een aantal volken heb ik een derde honingkamer gezet. De onderste 2 HK's zitten goed vol dankzij het bloeiende koolzaad wat verderop. Het koolzaad is nu halverwege de bloei. De appels staan mooi in bloei. Hier en daar beginnen de eerste meidoorns al te bloeien. Het zou wel eens flink mogen regenen, zodat de acacia binnen enkele weken veel nectar geeft. Of wordt het weer zo'n droge zomer...?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door bee-tree » zo 28 apr 2019, 22:56

Gister op Koningsdag heeft het hier op 53 NB 7 OL tot 4 uur s'middags geregend.
Toen pas brak de zon flink door. Een uur lang heeft ze de bijen naar buiten gelokt, naar.....
de bloeiende Zomereiken. Op de mannelijke bloeiwijzen - steeltjes met alleen maar heel
veel heel korte meeldraadjes,waarvan de geelgroene helmknoppen compact naast elkaar
zitten, verzamelden mijn bijen stuifmeel.
Volgens Schotman is de rijkdom ervan 2.
De zijtakken van de eiken in de houtwal reikten tot over de kasten. Ik kon de bijen
er goed op bezig zien. Zj. :b10:
P.S.De regen was hier hard nodig.
De komende dagen, maar vooral de week erna,
wordt redelijk goed drachtweer verwacht.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Tieme » ma 29 apr 2019, 09:55

Voor de buien van gistermiddag zoemden bij ons de esdoorns van de bijen. De noordse esdoorn (Acer platanoides) is al uitgebloeid. Dit is de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus). Bijen halen er nectar en stuifmeel van.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door roelof1945 » di 30 apr 2019, 17:44

De esdoorns bloeien hier ook rijkelijk, sommige bomen met klein blad zijn al uitgebloeid.
Met groot blad worden nu druk bezocht door de bijen ondanks dat het maar 11 graden is en zwaar bewolkt.
Er komt ook nog stuifmeel binnen van de appel, een fruitteler zit hier vlakbij.
Het koolzaad staat op 2 km vanaf mijn huis, denk dat er niet op gevlogen wordt met deze temperatuur.
Het wachten is nu op de linde.

Lippe

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Lippe » di 30 apr 2019, 19:25

Hier in Deventer zie ik het fruit al uitgebloeid. De paardebloemen zijn ook al flink aan het pluizen en het koolzaad is ook op zijn retour.
De meidoorn begint te bloeien nu, einde van de voorjaarsdracht is in zicht.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door bee-tree » di 30 apr 2019, 23:49

Lippe schreef:1.Hier in Deventer zie ik het fruit al uitgebloeid.
2. De paardebloemen zijn ook al flink aan het pluizen en 3.het koolzaad is ook op zijn retour.
4.De meidoorn begint te bloeien nu,5. einde van de voorjaarsdracht is in zicht.
Ad 1.Hier langs de grens tussen Ter Apel en Bad Nieuwe Schans staan de appelbomen
in volle bloei.
Ad 2.De Paardebloemen zijn voor meer dan de helft aan het pluizen.
Er wordt driftig tegen ze gemaaid; bang voor opslag ? Jammer van de Andrena's
die ik vandaag op de bloeiende Paardebloemen zag !
Ad 3. Zie na ad 5.
Ad 4.De meidoorns staan al dagen in volle bloei. Vandaag hoorde en zag ik er enkele bijen op.
Ad 5.Pas als de Zwarte vlier in bloei staat, is het armoe troef voor de honingbijen,
maar niet voor de andere insecten. Die periode duurt normaal in Oost-Nederland
tot de vroegste lindenbloei begint, dat is normaal half juni. Dan begint inderdaad pas
de zomerdracht.

Ad 3.Het Koolzaad zal nog maar een week bloeien, schatte een collega gister in,
die bij z'n volken stond te kleumen.Er was nauwelijks vlucht.
Vanmiddag was ik pas om half vijf bij de volken. Ze vlogen beter dan verwacht,
maar om half zeven was de vlucht voorbij.
De oostelijke wind en de afnemende kracht van de zon, deed de bijen al vroeg op stok gaan
in het open veld, al geeft het forse koolzaad rugdekking.

Ik ben van plan donderdag de kasten toe te dekken met dekzeilen.
Vrijdag en zaterdag en zondag wordt regen en wind enz. verwacht.
De relatief dunne zijdelingse spaarkastwanden koelen daardoor sterk af.
Gevolg : de honing gaat kritalliseren of wordt te stroperig.

Door een reeks dagen achter ons, met luchtvochtigheid van 30 en 40 %,
is bovendien koolzaadhoning met een lager vochtgehalte te verwachten,
tenminste als hij goed verzegeld is;
dan is hij geschikt als raathoning en niet als slingerhoning ? Zj. :b10:

P.S. Een vrolijker beeld kreeg ik vanmorgen; langs de bosrand staan
een twintegtal forse, 5 meter en meer hoge BLOEIENDE HULSTBOMEN,
barstens vol bloempjes, met mijn bijen er op. Het was bewolkt en maar 12 graden.
En toen vanuit het Oosten om 12 uur, van het ene op het andere moment, de zon
op de kasten los barstte, was er geen houden meer aan. Hoezo ?
Na het huisarrest vanaf Koningsdag op 27 april, kwamen de jonge bijen als zwermen
vóór de kasten dansen, terwijl de geroutineerde oudere bijen al gauw met zo veel
stuifmeel aan kwamen vliegen, dat de onervaren jonge bijen door de drukte
van de planken vielen. Ik heb lege uitgebouwde raten tegen de stelling gezet
als tijdelijk verlengde vliegplank. Daar hebben de nog slome duikelaars goed gebruik
van gemaakt. :be7:

Lippe

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Lippe » wo 01 mei 2019, 14:44

Hier in Deventer pluizen de paardebloemen al voor 80%, wellicht zelfs meer. Volgens mij zag ik vanuit de auto gisteren al de houwen aan het koolzaad zitten. Als het bij jou B3 nog een week duurt, dan is het hier al wat eerder gebeurd schat ik dan in. Ik zal het vanavond eens van wat dichterbij bekijken.

Jammergenoeg is de weersverwachting in negatieve zin bijgesteld de laatste dagen.
De weersverwachting hier de komende week is slechts een graad of 13 met regen en weinig tot geen zon . Gelukkig honingt koolzaad wel bij lagere temperaturen, maar de dames trekken er niet veel op uit met de straffe noordwesten wind.

Ik dacht trouwens dat voorjaarshoning niet voor raathoning geschikt was door de snellere kristallisatie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten