Lavendel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Lavendel

Bericht door Franschman » ma 26 aug 2019, 06:27

Beste Beelievers,
Frankrijk is nog steeds niet af van hittegolven met temperaturen dichtbij de 40 (!) graden.

Opmerkelijk is dat mijn lavendelplant in grote pot bevlogen wordt door bijen. Wellicht maakt honger droge bonen zoet ?
Een bezoek aan een lavendelboerderij nabij Rocamadour, leerde mij dat deze plant droogte en hitte weet te waarderen. Op de stenige, kalkrijke percelen heb ik de grote rijen planten gezien die tegenwoordig mechanisch worden geoogst en via stoomdestillatie worden verwerkt tot lavendelolie.
De lavendelgeur wordt gewaardeerd in de aromatherapie en ook in de vervaardiging van cosmetica .Lavendelolie vindt ook medische toepassingen als middel tegen slaapstoornissen en stress!

Chemische nabootsing van de geur heeft het de lavendelboeren moeilijk gemaakt. Voorts vormt goedkope olie uit het Oostblok, Turkije en China een geduchte concurrent door lage prijzen ! De frisse geur wordt in het huishouden ( toilet, wasverzachter) gezien als een indicatie van hygiëne en properheid en als zodanig veel toegepast !

Er zijn zo'n 26 soorten Lavendel en wel een 12 tal hybriden. Fraaie Latijnse soortnamen wijzen op typische kenmerken van de plant zoals angustifilia- met smalle bladeren en bijvoorbeeld dentata met fijn getand blad.
De kuiflavendel , L. stoechas, heeft geinige 'oortjes' op de bloem aar. Leuk ook voor de kids zo'n oortjesplant :P

Gezien de klimaatsverandering met hitte en droogte is deze Mediterrane plant, het symbool van de Provence, een leuke drachtplant.
Gooi er bij het planten, een handje kalkmeel bij. De plant is redelijk winterhard en meerjarig. Enige snoei voor een compacte plant is wel gewenst.
Naast bijenplezier kunnen de gedroogde bloemen ook linnengoed en potpourri's opleuken met heerlijke geuren. Een 'dubbeldoe' plant dus. :D

Lavendelhoning is fijn van structuur en heeft een verfijnd aroma. Om een potje te vullen moet je toch wel in Frankrijk zijn waar bijen ronkend over grote velden kunnen gaan :be8:
Zou het de toekomstteelt van de Flevopolders kunnen worden, dan behoeven imkers niet ver te reizen voor zo'n lekker potje Lavendelhoning :lol: .

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lavendel

Bericht door FrancA » ma 26 aug 2019, 12:28

Nog nooit geproefd, maar lijkt me lekker lavendelhoning :)
Vooralsnog is het hier in Nederland behelpen met 'wat' heidehoning. Ook lekker.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Lavendel

Bericht door mick » ma 26 aug 2019, 12:43

Ik lust wel een potje lavendelhoning, persoonlijk één van mijn favorieten!
Maar om daarvoor naar ginder te verhuizen lijkt me iets teveel van het goede :wink:

Hoewel, nu begin ik toch te twijfelen over een verhuis... :P zeker nu de winter in aantocht is.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Lavendel

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 26 aug 2019, 16:59

Gedroogde lavendel (fijn gehakte stengels, bloemen, bladeren) zijn prima brandstof in de beroker, ruikt ook nog eens lekker.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Lavendel

Bericht door roelof1945 » ma 26 aug 2019, 17:50

Lavendel is een fijne bijenplant, ruikt lekker en ook de honing is lekker.
Bovendien is de augustifolia makkelijk te stekken in het voorjaar.
Knip steeltjes van 12 cm en druk ze 6cm in de grond per 3 stuks, als het goed gaat bloeien de stekjes eind juli.
Alles wat ik van de struik snoei laat ik drogen en gebruik ik het in de pijp.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Lavendel

Bericht door Franschman » wo 04 sep 2019, 05:36

Dank voor de reacties Waarde Beelievers.
Fraaie foto's van het bedrijf dat ik bezocht zijn te zien op: www.ferme de alix.fr

Francois Couplan schreef een leuk boekje over de lavendelplant, de biologie, de medische- en culinaire toepassingen, de destillatietechnieken en de historie van deze plant: Lavande ses bienfaits et vertus
Een bosje lavendelbloemen kan op d slaapkamer ook lastige muggen weren terwijl een heerlijke geur wordt verspreid, waardoor je als imker zwoele stressloze nachtrust gaat beleven! Wie kan die verleiding weerstaan ? :lol: Oogjes dicht , snaveltjes toe :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten