Tuinbonen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Tuinbonen

Bericht door roelof1945 » di 28 jun 2022, 21:16

In de buurt waar ik woon ligt een groot perceel met tuinbonen de eigenaar is een BD boer dus maar hopen dat er niet
gespoten word tegen zwarte luis.
Het perceel ligt ongeveer 1 km van mijn thuis stand, ik ga zo wie zo niet meer reizen met mijn bijen, alles wat groeit en bloeit
hier in de buurt is mee genomen.
Als de hommels goed aan de bloemen knagen ik bedoel een gaatje boren dan valt er voor de bijen zeker wat te halen.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Tuinbonen

Bericht door Freek » ma 04 jul 2022, 09:40

Dat is erg mooi dat je nu nog dracht hebt Roelof!
Ik ben afgelopen zaterdag bezig geweest met het oogsten van de lindehoning de kamers, 10 stuks zaten helemaal vol en het was verzegeld. Ik dacht het is nu klaar met de zomerdracht omdat de gewone winterlinde en de kleinbladige linde zijn uitgebloeid maar realiseerde me dat er nog zilverlinde kan komen. Gisteravond de honingbakken maar terug geplaatst. Ik hoop dat het lukt er staat denk ik niet veel zilverlinde bij mijn stand in Drielanden Harderwijk. Op de vischmarkt in Harderwijk staan er een paar maar dat is hemelsbreed 2 km vliegen (gemeten met Google maps).

Freek

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Tuinbonen

Bericht door tomer » ma 04 jul 2022, 10:30

De tamme kastanje bloeit ook volop nu.
Maar als je nu een lege HK plaatst, denk ik niet dat die nog vol geraakt op enkele weken.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Tuinbonen

Bericht door Freek » ma 04 jul 2022, 17:11

Tomer,

Kan zijn hoor! Ik ben ook dik tevreden met wat ze allemaal al opgehaald hebben als ik dat allemaal in een grote emmer zou kunnen gieten krijg ik die emmer niet van de grond af zoveel!
Maar ik durfde het ook niet aan om ze zonder HK te laten staan nu al omdat de weersomstandigheden nu omstandigheden praktisch optimaal zijn, het heeft een paar keer flink geregend en het is ook aardig warm.
Maar er moeten inderdaad maar net voldoende lindes bloeien of bladluizen honing of tamme kastanjes zijn bij de kasten. Een nadeel is dat ik met deze opstelling niet kan voeren gaat het slecht dan moet het er weer af.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jjmvaningen en 42 gasten