Grote kattenstaart

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Grote kattenstaart

Bericht door maartenkleijne » zo 31 jul 2022, 16:02

Op Imkerpedia beschreven als een prima drachtplant die het ook goed doet in de tuin.
Qua groeiplaats worden haar vaak vochtige plaatsen in de zon toegekend maar dat ligt niet aan de Grote Kattenstaart zelf, maar wordt veroorzaakt door twee dingen:
- ze kan slecht tegen maaien dus groeit liever op plekken waar niet wordt gemaaid
- ze is giftig voor grazers dus werd vroeger actief bestreden door eigenaren van vee
15 jaar geleden ontdekte ik een mooi veldje Grote Kattenstaart onder een grote kastanjeboom in een gortdroge zandtuin in Gorssel. Volgens de eigenaar ging dat prima op die plek en breidde de Grote Kattenstaart zich elk jaar uit.
Sinds 12 jaar had ik zelf een stekje Grote Kattenstaart als proef in een hoekje onder Rododendrons in droog zand; ze bleef al die tijd in leven en bloeide ook wel maar was toch wat ielig.
Dit voorjaar heb ik haar verplant naar de volle zon en nu vermeerdert ze zich explosief en bloeit uitbundig, niet met 3-4 bloei-stengels zoals gewoonlijk maar met tientallen.
Aan te bevelen voor elke imkertuin.
gr,
m

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Grote kattenstaart

Bericht door Tieme » ma 01 aug 2022, 08:14

Hi Maarten,

Hier in de tuin is het effect van droogte goed te merken aan de bloei. Vorig jaar met de nattigheid was die uitbundig en waren de planten groter dan dit jaar. dit jaar is het een van de planten die wat extra's nodig heeft. Misschien zijn de droge plekken die je aangeeft toch niet zo heel droog.
Het is een erg mooie plant voor vlinders ook.

groeten, Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten