Natuurdagboek: Koos Dijksterhuis

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Natuurdagboek: Koos Dijksterhuis

Bericht door Hans van der Post. » do 17 nov 2022, 00:04

Natuurdagboek: Koos Dijksterhuis - In de krant TROUW
Sommige soorten bloeien ook in de winter, is altijd zo geweest
15 november 2022


Hun volste bloei is allang achter de rug, maar paardenbloem, scherpe boterbloem, duizendblad, witte en paarse dovenetel, mosterd, kaasjeskruid, komkommerkruid, bijenbrood, oranje havikskruid, harig knopkruid, bezemkruiskruid, robertskruid, dagkoekoeksbloem, zomerfijnstraal, herderstasje en vele andere bloeien door tot de nachtvorst met ze afrekent. En die laat op zich wachten.

Dat de nachtvorst op zich laat wachten komt doordat we met ons allen de atmosfeer verwarmen. Daarmee verwoesten we onze leefomgeving en hoe alarmerend dat ook is, lang niet alle veranderingen in de natuur zijn aan klimaatveranderingen te wijten.

Het is verleidelijk om late bloemen als angstaanjagend gevolg van onze tomeloze vervuiling te zien. Maar sommige soorten bloeien (ook) ’s winters. Ik krijg iedere winter verbaasde mailtjes met de melding van bloeiende madeliefjes. Wel, die kunnen sinds mensenheugenis het hele jaar bloeien.

Madelief Beeld Koos Dijksterhuis
De bescheiden wilde madeliefjes vond ik het mooist
Madeliefjes gedijen in gras op voedselrijke, niet te droge grond. Tot zover niets bijzonders, maar madeliefjes hebben ook een paar malle voorkeuren. Ze bloeien dus ook ’s winters, en ze bloeien graag in gemaaid, begraasd en belopen gras. Op mijn eerste grasveldje, een gazon van een bij twee meter in de binnenstad van Groningen, knipte ik zorgvuldig om de madeliefjes heen. Toch verdwenen ze. Toen kon ik het hele veldje knippen en zie: daar keerden de madeliefjes terug!

Omdat ik mij tegen bezoekers verheugd uitte over de wederkeer van de madeliefjes, kreeg ik op een verjaardag madelieven cadeau, van de bloemenmarkt, met grote volle bloemen en roze lintbloemen. Ik bedankte hartelijk voor de attentie, maar vond ze heimelijk lang zo mooi niet als de bescheiden wilde madeliefjes. Dit waren gekweekte bloemen, ongetwijfeld behandeld met pesticiden en voorzien van kunstmest. Ik zette ze plichtsgetrouw in de tuin, waar ze lang voor de eerste nachtvorst al wegkwijnden.

Drie keer per week schrijft bioloog Koos Dijksterhuis over iets wat groeit of bloeit.
Lees zijn eerdere Natuurdagboeken.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten