Ambrosiaplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Ambrosiaplanten

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 09 okt 2006, 21:15

" Vaker hooikoortsklachten door oprukkende Ambrosiaplanten. "

In het Algemeen Dagblad van vandaag stond onder deze kop een artikel over de Ambrosia artemisiifolia die het hooikoortsseizoen met 2 maanden zou verlengen.

Hoe erg het ook voor mensen met stuifmeel-allergie is, als imker denk je dan: “Ambrosia” dàt is honing, en hooikoorts impliceert een overvloed aan stuifmeel. Kortom: een drachtplant van betekenis!
Via google werd ik niet veel wijzer: de allergie wordt genoemd in veel hits, ook onze eigen drachtplantengids komt met googlelen naar voren en geeft aan dat de stuifmeelhoeveelheid 3 is, maar dat er door de plant geen nectar van betekenis wordt geleverd. Zelf ben ik deze plant nog nooit tegengekomen in het veld.

Afbeelding

Komt deze plant elders in Nederland of België zo overvloedig voor als in de krant vermeld staat? En vormt zij werkelijk een bedreiging voor de gezondheid van veel mensen, maar ook een weldaad voor de bijen? Wordt er behalve stuifmeel ook nectar op gewonnen ? (zoals de naam doet vermoeden). Of is het de befaamde 'mug' waarvan een 'olifant' wordt gemaakt?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ambrosiaplanten

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 okt 2006, 21:44

Ik heb tot gister niet geweten hoe de plant/bloem Ambrosia er uit ziet tenminste; bij mijn familie in Voorhout groeit tussen de kleine steentjes -gele klinkers - sinds mei een plant die ik niet thuis kon brengen. Wist totaal niet in welke plantenfamilie deze verdwaalde gast thuis hoorde. Gisterochtend bij vroege vogels (8 - 10) werd deze plant besproken. Wilde weten hoe deze uitheemse plant er uitzag - wat makkelijk het web - Ambrosia is de plant in Voorhout ga er morgen een plaatje van "schieten".
De tekst die uitgesproken is bij vroege vogels: http://vroegevogels.vara.nl/portal?_scr ... &id=208771
Hans

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Ambrosiaplanten

Bericht door Ivo » ma 09 okt 2006, 21:44

Het enige wat ik van deze plant merk is het gesnotter en niezen van mijn vrouw. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de plant nog niet opgemerkt heb. Ik ruik en zie alleen de hedera nog volop bloeien, wellicht dat deze de hooikoortsklachten nog veroorzaakt.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ambrosiaplanten

Bericht door Piet Jager » ma 09 okt 2006, 22:26

Is het geen Artemisia maritima L. = zeealsem / familie composieten?
Bloeitijd: sept./okt. Vrij algemene soort op zilte ruderale plaatsen, zeedijken, schorren en zilte kreken. Ambrosius raadt aan om alsem te koken in olie en daar de huid mee in te smeren -
vlooien kunnen niet tegen alsem. Strooien met alsembladeren jaagt de .... (varroamijten uit de tent???)

De zandalsem = artemisia absinthium L of absint-alsem / vrij zeldzame soort. bloeitijd juli/sept. / medicinaal gebruik. Mijn moeder had het eerder altijd over salie en alsem. Twee kruiden die vroeger veel werden gebruikt in melk (saalvemelk en aalsem), als versterkend middel bij ziekte van de kinderen. Denk aan Jan Salie.

Artemisia vulgaris = bijvoet / magie / boze geesten afweren
Artemisia lactiflora = witte bijvoet
Artemisia campestris = wilde averuit / vrij zeldzaam / droge zandgrond

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ambrosiaplanten

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 09 okt 2006, 22:41

Piet, ik heb geen idee of het dezelfde plant betreft als op de zeereep wordt aangetroffen. Deze plant staat ook omschreven als "alsumambrosia" (en alsum is een van de ergste hooikoorts-planten).
Het is overigens opvallend hoe identiek de teksten zijn met info van deze plant in de media en op het net. Volgens mij heeft men veelal letterlijk de tekst van elkaar overgenomen. Vandaar dat ik ook schreef over de 'mug' en 'olifant', voordat we het weten zitten we weer in de hype als met het Jacobskruiskruid.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ambrosiaplanten

Bericht door Oude Essink » ma 09 okt 2006, 22:42

Ambrosia is een eenjarige uitzonderlijke composiet; de mannelijke vorm heeft katjes en het is een windbestuiver; hoe de plant aan de naam Ambrosia komt is onduidelijk; in ieder geval heeft het niets met nectar te maken want dat levert de plant niet. In Noord Amerika is de plant een van de voornaamste hooikoortsverwekkers.
hennie oes

Afbeelding

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Ambrosiaplanten

Bericht door jjmvaningen » ma 09 okt 2006, 22:59

Volgens de Heimans ge-illustreerde flora (1994) bloeit de plant van aug - oktober. Een laatbloeier dus.
Schijnt uit amerika te zijn "overgewaaid".
In de Suringar Zakflora (1895) staat de plant ook al genoemd (oorspronkelijk uit amerika, aangevoerd en verwilderd).
niet echt nieuw(s) dus.

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ambrosiaplanten

Bericht door arjan_vanderveen » di 10 okt 2006, 08:44

Ik heb sinds vorig jaar enkele exemplaren in mijn moestuin staan. Bijen heb ik nog niet op de planten kunnen betrappen (ik dacht ook dat het misschien wel een late stuifmeelbron zou kunnen zijn). Ook andere insecten heb ik nog niet op de bloemen gezien.

Groet, Arjan

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ambrosiaplanten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 10 okt 2006, 14:49

Jaren geleden heb ik de plant al eens in Amsterdam gezien. Ambrosia. Ik was toen met Ton Denters (bekende stadsecoloog) op pad. Grappig dat het plantje nu opduikt in de media. Het is ene thermofiel en komt dus op de meer warmere plaatsen voor.

jp


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten