naar het koolzaad???

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: naar het koolzaad???

Bericht door Oude Essink » do 05 apr 2007, 09:55

Op zowel de mannelijke als de vrouwelijke planten komt zaad.


Hallo Roger,
Signaleer jij daar even gauw een nieuw biologisch verschijnsel: een mannelijke plant die zaad produceert [:(]. Hoe werkt dat precies [?]
hennie oes

Afbeelding

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: naar het koolzaad???

Bericht door de vos roger » do 05 apr 2007, 11:03

Hennie toen ik daar ter plaatse bezig was kwam daar een werknemer van die zadenfabrikant even een kijkje nemen.Ik leergierig zoals ik ben heb die man heel wat uitleg gevraagd over de sproeistoffen en genetische manipulaties van sommige gewassen.Toen vertelde hij mij dat daar mannelijke en vrouwelijke planten stonden.Toen ik hem vroeg of die mannelijke planten dan alleen maar stuifmeel gaven en geen zaad zei hij dat die evenveel zaad voortbrachten als de vrouwelijke planten.
Alleen wordt dat zaad niet geoogst.Toen ik vroeg waarom gebruiken jullie het niet voor biodiesel te maken ,antwoordde hij mij ja zou kunnen maar voor het ogenblik zijn we daar nog niet op ingesteld.Jammer toch zo'n verlies!Hennie volgens mij zijn dat allebei vrouwelijke planten hoor,alleen wordt die ene soort misschien de mannelijke genoemd omdat ze hem als kruisbestuiver gebruiken.[;)]

roger

caligula
Berichten:1
Lid geworden op:wo 23 jan 2002, 01:27
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: naar het koolzaad???

Bericht door caligula » do 05 apr 2007, 20:34

Reeds enkele jaren zijn bij koolzaad hybride rassen te verkrijgen.Deze planten beschikken over helemaal geen of niet over voldoende fertiel stuifmeel en zijn bijna zuiver vrouwelijk (zie foto's in de bijdrage van roger devos),daarom wordt 20 à 30 procent gewoon koolzaad tussengezaaid (meestal 2 rassen: een vroeg en een laat om de volledige bloei van de hybride te bestrijken). Bij een normale teelt worden de zaden gemengd, uiteraard mag dit niet voor zaadteelt.Bij hybriden zijn bijen noodzakelijk voor de bestuiving.De zogenaamde mannelijke planten zijn uiteraard niet alleen mannelijk maar ook vrouwelijk, ze worden enkel zo genoemd omdat zij voor het noodzakelijke stuifmeel zorgen.
Recenter zijn de gerestaureerde hybriden: hierbij werd de mannelijke fertilitiet terug hersteld zodat hierbij geen tussenzaai van gewone rassen meer nodig is; zij kunnen in voldoende mate fertiel stuifmeel voor de bevruchting leveren.
Bepaalde bronnen beweren dat bijen op de hybriden slecht zouden presteren omwille van een gebrek aan stuifmeel wat voor gerestaureerde hybriden echter niet meer zou gelden.
Ps: Landbouwers in Vlaanderen spreken niet over "gewone hybride en gerestaureerde hybride" maar over "enkele en dubbele hybride"

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: naar het koolzaad???

Bericht door Oude Essink » vr 06 apr 2007, 12:37

De zogenaamde mannelijke planten zijn uiteraard niet alleen mannelijk maar ook vrouwelijk, ze worden enkel zo genoemd omdat zij voor het noodzakelijke stuifmeel zorgen.

Wij noemen zulke planten: bestuivers

hennie oes


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten