Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door de vos roger »

Vandaag moeten slingeren uit noodzaak,hoogsels zaten stampvol bij de meeste volken en ik had geen reserve hoogsels meer.Mijn Amelandse nakomelingen doen het uitstekend.
Vorig jaar slingerde ik de eerste week van mei,was nog nooit zo vroeg voorgevallen in mijn dertig jaar bijenhouden,ik heb vandaag mijn eigen record verbroken 22april.Er zal dan toch iets aan de hand zijn zeker met onze natuur?[;)]

Afbeelding

roger
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door Dirk Blanken »

Roger, morgen gaat de 2e BHK volledig kunstraat bij mijn volken op het koolzaad op onder de 1e BHK zo kunnen de jonge bijen naar hartelust bouwen en het zwermen uitstellen.
De verwachtingen zijn goed boven de 17 graden tot max 22 is ideaal als mocht er van mij wel een dikke bui overheen.
Maar op de klei valt het mee met de droogte voor de planten.
Bij zichtcontrole vandaag rook het heerlijk en vlogen ze uitstekend.
Mijn ervaring is dat je prachtige honing krijgt als het aan de droge kant is met een laag watergehalte.
Mijn dochter bleef in de auto zitten, teveel kabaal.
Zolang het dit soort weer blijft controleer ik geen volk op doppen, als je ze voldoende ruimte geeft en flink laat bouwen en er bovendien dracht is is controle verspilde energie en alleen verstorend.
De 2 pleegvolken thuis beginnen nu een paar speeldopjes aan te zetten en dat zijn zware volken.
Vandaag 14 dagen vroeger dan ik gewend was, de 1e 44 2 daagse aangezette dopjes aan de 2 pleegvolken gegeven, volken in tact gelaten( scheelt honing ) en de pleegramen met aan beide zijden moerroosters in de volken gezet en de starters teruggegeven.
Over 5 dagen gaan de dopjes in de broedstoof.
Voor deze wel erg vroege koninginnenteelt gebruik ik de goed geisoleerde mini's i.v.m de nog steeds mogelijke koude nachten.
Dirk



dertiende
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door de vos roger »

Dirk,zou ik normaal ook doen er een honingkamer ondersteken,maar heb dit jaar teveel volken overgehouden en daardoor honingkamers juist gepast,en geen reserve.Uitbreiden ga ik niet meer doen,dus ben ik genoodzaakt te slingeren en er terug op te zetten.Ben vandaag ook naar het koolzaad de bijenuitlaten gaan plaatsen,de uitgeslingerde bakken van thuis ga ik morgen omruilen met de volle in het koolzaad.Zo blijft nen mens bezig nietwaar.[;)]
Ben ondertussen ook met de koninginnekweek bezig,de eerste zullen uitlopen op 1 mei,ik hoop dat de bijen tot dan op het koolzaad kunnen blijven zodat ik ginder mijn miniplusjes kan vullen en mee naar huis nemen ,zo heb ik minder terugvliegen van de bijen.
Maar een beetje regen zou niet slecht zijn,dan kunnen de zijscheuten in het koolzaad nog goed uitgroeien en bloeien ze langer.En als het regent dan liever s'nachts natuurlijk zonder verlet voor de bijen [;)]

roger
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door Dirk Blanken »

Roger;Vandaag volgens plan de extra BHK onder de 1e BHK gezet en eigelijk viel het me een beetje tegen en heel afhankelijk van de lijn.
Tot dit jaar heb ik altijd 3 a 4 broed in de BHK gezet en ik denk dat ze dan toch eerder de HK gaan bezetten, maar ik denk dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt.
Maar de minste had de HK voor 1/3 vol en was de kunstraat aan het uitbouwen.
Het zwaarste volk van mijn beste lijn had de BHK bijna vol, notabene een toevallige F2.
Ik denk dat ik van dit volk een beperkte koninginnenteelt opzet en raszuiver en stand laat bevruchten.
Maar met het goede weer in het vooruitzicht en de goede ontwikkeling van de volken kan het bijna niet verkeerd gaan of het weer moet over een week omslaan, het is nog heel vroeg en er kan zomaar een koude periode komen.
Dan maken we er weer 1 BHK van bij sommige volken.
Mijn koolzaad staat op zware klei dus het blijft wel honing geven met de penwortel die koolzaad heeft.
De mooiste temperatuur is 17 a 21 graden en dat is haalbaar de komende week.
De imkers die op zandgrond staan zullen weinig oogsten zoals het er nu voorstaat.
Dirk




dertiende
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De imkers die op zandgrond staan zullen weinig oogsten zoals het er nu voorstaat.


Maar Dirk wij hebben .................Acer pseudoplatanus (op de helft maar bloeit nog een week) en Aesculus hypocastanus (net begonnen, en roodbepoederde borststukken). En watvoor penwortels hebben deze bomen.

Vanavond bij mijn twintigramer (begonnen als tien ramer) een honingkamer (broed) eropgezet en alle volle zijramen uit de bovenste bak naar de BHK gehaald. De lege ruimtes met kunstraat opgevuld. Momenteel valt hier een heerlijk buitje, zelfs te zien op de buienradar. Niet dat die ene mm de droogte oplost, maar de luchtvochtigheid zal wel toenemen en dat is goed voor de nectarproductie de komende twee dagen. We zullen het zien wat het doet.

jp
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door labrador »

Aesculus hypocastanus = ...... (graag Nl omschrijving)
Want bij mijn zijn de bijtjes ook aan het "roesten" ...
Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door Jozef Maier »

Roger,

Ik heb op mijn kasten ook al een paar dagen een derde honigzolder op mijn DB kasten moeten zetten. en als het zo verder gaat moet er nr vier er ook op, ik zag dat de kastanje al in bloei staat, wilde al een paar dagen, de tamme de eerste bloemen.

Ik zit ook zowat door mijn hoogsels. Zal dus ook over slingeren na moeten gaan denken.

Als de linde nu ook nog snel gaat volgen is het deksel helemaal van de ketel.



Jozef
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door de vos roger »

Ik hoop J.P dat het hier ook regent want de grond barst open van droogte bij ons.Straks weer een record...april droogste maand sinds de waarnemingen.[;)]


roger
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vroege dracht noodzaakt tot vroeger slingeren.

Bericht door heynske »

hey,
gisteren ben ik eens gaan kijken naar de honingvoorraad van men bijen,
wow alle 2 de kasten een volledige honingzolder volledig gesloten honing.heb er onder de honingzolders een nieuwe honingkamer gezet maar nu men vraag hoeveel kg zou zo'n 1 honingzolder van de dadant-blatt honingzolder zijn?
groeten
Kevin
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten