Daslook

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Daslook

Bericht door de vos roger » di 24 apr 2007, 13:35

Daslook wordt matig bevlogen hier in mijn tuin.Ze geeft zowel nectar als pollen af.Eens de plant zich goed voelt wordt het een serieuze woekeraar en kan in enkele jaren tijd grote oppervlakten innemen.Ze zaait zich enorm uit en is een absolute schaduwplant.Zeer goed in een bostuin voor de voorjaarsbloei,eind mei,begin juni vergelen de bladeren en sterven af.De langwerpige knol blijft dan over.
AfbeeldingAfbeelding
De Daslook (Allium ursinum) is een in Nederland en België vrij zeldzame en wettelijk beschermde plant behorend tot de lookfamilie (Alliaceae). De soortsaanduiding ursinum = van de beren, ursus = beer is ontstaan door het oude bijgeloof dat beren na hun winterslaap zich eerst aan deze plant tegoed deden. Dit is er ook de oorzaak dat de plant af en toe ook berelook wordt genoemd. De naam daslook kan afgeleid zijn van dassen, die vroeger onder deze planten hun hol hadden.

De zuiver witte bloemen hebben 6 witte kroonbladen en zijn in losse bolvormige schermen gegroepeerd. De plant bloeit van april tot eind mei, en wordt 30-40 cm hoog. De plant groeit vaak in groepen, en trekt door de sterke uienlucht snel de aandacht. De bloem bevat zes meeldraden en een driedelige stamper. Deze zijn omgeven door zes breed ovale lintbloemen. De zaden zijn zwartbruin.

De ovale bladeren zijn 3-5 cm breed, donkergroen en parallelnervig.

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Daslook

Bericht door Dirk Blanken » di 24 apr 2007, 18:55

Roger ik heb onder al mijn hagen ook daslook staan en het is inderdaad een woekeraar zelfs op afstand 100 m zie ik af en toe daslook staan in de bermen.
Alleen bij heel vochtig warm bedekt weer zie ik er flink wat bijen op.
De bijen kiezen de overmaat.
Ik beschouw daslook net als speenkruid als een tijdelijke stienseplant en de jonge blaadjes smaken heerlijk naar knoflook.
Dirk


dertiende

vonk
Berichten:15
Lid geworden op:ma 24 apr 2006, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Daslook

Bericht door vonk » di 24 apr 2007, 21:09

Ik ben bezig de daslook uit de tuin te verwijderen vanwege haar expansiedrift en ik zie er nooit een bij op. Waarschijnlijk te veel andere drachtplanten. De bloei is trouwens maar heel kort. De bijen vliegen vooral tegen de avond wel op vergeet-mij-nietjes.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Daslook

Bericht door Dirk Blanken » wo 25 apr 2007, 19:35

Ik verwijder ook wel eens daslook maar op de oorspronkelijke plaatsen absoluut niet.
Als je een klein tuintje hebt kan ik het me voorstellen.
Andere stevige planten hebben er geen last van.
Het voordeel is ook dat er even geen onderhoud is.
Er vliegen inderdaad weinig bijen op maar die paar en de pracht die het geeft blijft bij mij bestaan.
Het zoemde vandaag vooral op de sierappeltjes.
Op 1.6 km van de thuisstand staat koolzaad en een beam bijen gaat die richting op dus zullen ze er wel opbrengst bij dit weer met weinig wind van hebben.
1/2 mei/Juni wordt een arme periode, hopelijk zijn er vroeg bladbemesters ingezaaid om alles op gang te houden.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten