Persicaria

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:
Persicaria

Bericht door Ambrosius » wo 25 jul 2007, 22:22

De Persicaria wordt goed bevlogen, vastgesteld bij de speciosum, welke variëteit hebt u Roger? Ik heb gezien in het archief dat deze ook goed bevlogen wordt.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Persicaria

Bericht door de vos roger » wo 25 jul 2007, 23:14

Hallo Ambrosius,
ja de persicaria werd vorig seizoen reeds besproken als zéér waardevolle bijenplant die zeker drie maanden bloeiplezier geven .Ze wordt soms zwermachtig bevlogen van in de vroege morgen.
Ik heb in de tuin de persicaria amplexicaulus staan ,de rode de rosea en de alba .De rode wordt het best bevlogen.
Ik heb ook de prachtige persicaria polymorphum staan,deze wordt maar matig bevlogen ,net als de eenjarige soort persicaria Oriëntale 'Kiss-me -over-the-garden-gate' deze laatste wordt dan ook 150cm groot en zaait zich nogal goed uit.
groetjes

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Persicaria

Bericht door Dirk Blanken » do 26 jul 2007, 18:39

Roger, dat is toch gewoon perzikkruid, veredelde soorten daarvan in tuinen, dat staat massaal op akkers en wordt goed bevlogen, dat is duidelijk te merken aan de bijensterfte als iemand spuit met niet toegelaten middelen b.v. op aardappels tegen luis.
Ik hou het allemaal niet zo goed meer bij omdat je er niet meer dagelijks mee omgaat.
Vandaag vlogen ze ondanks de harde wind op rammanas en op een 3/4 hectare marjolein op 500 m afstand, het zoemde erover.
Beiden worden waarschijnlijk zeer binnenkort gemaaid.
Omdat het zo nat is stelt men het maaien van de rammanas uit totdat het echt moet i.v.m. het oliehoudend zaad.
De marjolein een perseel waarin veel onkruid staat is eigelijk al over de termijn van maaien, vorig jaar werd het gemaaid toen de eerste bloemetjes er in kwamen, nu is het al over de helft van de bloei, misschien is het afgekeurd door het vele onkruid, prima toch.
Ik laat ze het allemaal houden, er staan te veel volken om echt te kunnen oogsten.
Ze hebben het nodig voor hun opbouw al begin ik er over te denken want toen het vandaag even heel donker werd kwam er bij een aantal volken gedurende langere tijd massa's bijen terug, een prachtig gezicht.
Alleen de zeeasterstand moet ik nog in de gaten houden want daar is weinig in de buurt bij dit soort weer maar de overvloed aan stuifmeel vanaf laatste week van augustus levert altijd prachtige voorjaarsvolken op.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Persicaria

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 26 jul 2007, 20:39

3/4 hectare marjolein


In Groningen? Zaadteelt ofzo??
jp

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Persicaria

Bericht door Dirk Blanken » vr 27 jul 2007, 17:32

Nee, om olie, marjoleinolie te winnen.
Dirk

dertiende

vonk
Berichten:15
Lid geworden op:ma 24 apr 2006, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Persicaria

Bericht door vonk » ma 30 jul 2007, 11:35

Ambrosius,
Persicaria is geen officiele Latijnse naam meer. Je zult Polygonum (duizendknoop) bedoelen. Onduidelijk is ook welke soort je bedoelt want speciosum is ook geen bekende soort. De Nederlandse naam voor Polygonum persicaria is perzikkruid. P. bistorta (adderwortel)wordt als bijenplant genoemd en veel als vaste plant gebruikt en P. affine zie je dikwijls als kruiper, maar op beide zie ik weinig bijen vliegen, mogelijk door concurrentie van andere planten. Een aantal soorten komen in Nederland en Belgie in het wild voor.
Vonk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Persicaria

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 30 jul 2007, 12:00

deze discussie is al een aantal keer gevoerd (zie ook archief): de naamgeving in het geslacht Polygonum of Persicaria. Het steekt redelijk nauw. De enige juiste richtlijn is de laatst uitgegeven Ned. Flora. Perzikruid is nu bijv. Persicaria maculosa. Veenwortel daarentegen Persicaria amphibium.

jp

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Persicaria

Bericht door Ambrosius » di 14 aug 2007, 21:49


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten