Dracht na de heidebloei

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

afeijen
Berichten:2
Lid geworden op:zo 14 nov 2004, 23:26
Locatie:Nederland
Contacteer:
Dracht na de heidebloei

Bericht door afeijen » di 21 aug 2007, 22:31

Op dit moment vliegen alle bijen druk op de heide. De eerste heidehoning is al geoogst en zo het nu lijkt lukt het ook nog een tweede maal. In het verleden ging ik altijd na de heidedracht de volken invoeren en klaar stomen voor de winter.

Vorig jaar hebben veel akkerbouwers in de directe omgeving bladrammenas (Raphanus sativus subsp. oleiferus) gezaaid als groenbemester. Door het warme najaar is dit rijkelijk gaan bloeien (tot 5 december). Gevolg: bijen ingewinterd en daarna nog volle ramen honing (maar ook broed)

Ook dit jaar is meer dan 50 ha in de directe omgeving van de bijenstal ingezaaid. Verwachting is dat dit binnen 4 weken bloeit. Als we net als vorig jaar weer een 'oude wijven' zomer krijgen, overweeg ik om de volken niet te gaan inwinteren.

Is dit verstandig?

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dracht na de heidebloei

Bericht door Dirk Blanken » di 21 aug 2007, 23:43

Andre,
Je hebt het al meegemaakt zei je.
Hoe overwinterde de volken op rammanas.
Was dat OK dan zou ik zorgen voor extra ruimte dus een BK onder zetten als je vermoedt dat er nog veel rammanas binnenkomt.
Ik zou ze dan wel invoeren maar spaarzaam en ev later eind september ze nog wat geven mocht het nodig zijn.
Als er al veel echte koude nachten zijn geeft rammanas voornamenlijk stuifmeel.
Ik geef mijn volken 20 kg dat is een bak vol dan is nabroeden geen probleem.
Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten