Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Bericht door Dirk Blanken » ma 15 okt 2007, 18:47

Ik dacht dat klimophoning ook wel betonhoning genoemd werd als het kristalliseerde.
Als het vlak bij de tros zit zal het kristalliseren meevallen maar bovenin aan de zijkanten zal het gauw kristalliseren maar de bijen zullen het gewoon dichtbij opslaan en direct gebruiken.
Wishfull thinking!
Bovendien heb ik me aangeleerd om van de volken af te blijven als alles goed is alleen in noodgevallen nog even controleren.
Maart/april zien we verder.
Nu alles weer perfect in orde maken voor volgend jaar.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Bericht door Oude Essink » ma 15 okt 2007, 18:48

Hallo Bart,
Ik heb mij onduidelijk uitgedrukt en je daarmee op het verkeerde been gezet.
Een ingewinterd volk op de klimop zetten volgens de procedure die jij opgeeft, bedoelde ik niet; ik zie daar niets in (gevoelsmatig); zou je kunnen uitproberen; als het niets wordt, kun je de suikerramen terugzetten en is er nog geen bij overboord.
Ik bedoelde: een niet ingewinterd volk op de klimop zetten (zesramer of korf, zoals vroeger op de heide); na de oogst kun je twee dingen doen: ofwel je geeft het volk op; vroeger werd het afgezwafeld; tegenwoordig zou je het voor de stal kunnen uitkloppen; de bijen delen zich bij de andere volken in en de moer gaat verloren; ofwel je wintert het volk alsnog in met ramen suiker die je uit de andere volken neemt; met mate uit ieder volk iets.
De beperking in ons klimaat is, dat wij zelden zo'n langdurig prachtige herfst hebben, dat bijen de gelegenheid krijgen voldoende op te slaan. Dit jaar vliegen ze bij mij al bijna een week op de klimop maar ik heb geen idee van de hoeveelheid nectar die de bloem levert. met groet,
hennie

Afbeelding

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Bericht door Leo van der Heijden » ma 15 okt 2007, 19:07

Honing van de klimop is groen. Of het zal lukken een raam verzegeld te krijgen is maar de vraag. Ik heb vroeger eens gestaan op een plek waar heel veel klimop groeide. Na een heel mooi najaar moest ik een volk eind oktober nazien. Rond het broednest zat een rand van groene honing. Kort daarna moest ik van die plek vertrekken. Ik heb daardoor nooit de gelegenheid gehad om het eens te proberen te oogsten. Of het lekker smaakt weet ik niet.Toch lijkt het mij een hele belevenis om naar een honingkeuring te gaan met drie potten groene honing.
Groet, Leo.

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Bericht door Bart Maes » do 18 okt 2007, 21:54

Maar hoe kun je nou honing winnen als je volken al ingewinterd zijn? Iemand daar ervaring mee?


Bart,
in het maandblad van de Nederlandse Bijenhoudersvereniging (oktober-nummer) staat misschien wel iets waar je mee kan experimenteren.
De imker zaagde ronde openingen in een dekplank en zette daar honingpotten op, zo moest hij de heidehoning niet kolben en slingeren. Raathoning direct in de pot.

Afbeelding


met imkersgroet!
Bart

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Bericht door Bart Maes » do 18 okt 2007, 22:13

Pas gezien:

kijk eens op het forum bij de "Maandbladen: inhoudsopgave", daar is het oktobernummer duidelijk te zien!

Dat heb je dan als je de recente onderwerpen netjes van boven naar beneden afwerkt:D.


met imkersgroet!
Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Bericht door Jaap v.Popering » vr 19 okt 2007, 20:35

Bart,
in het maandblad van de Nederlandse Bijenhoudersvereniging (oktober-nummer) staat misschien wel iets waar je mee kan experimenteren.
De imker zaagde ronde openingen in een dekplank en zette daar honingpotten op, zo moest hij de heidehoning niet kolben en slingeren. Raathoning direct in de pot.


Op de omslag foto van het maandblad zitten zelfs de deksels al op de potjes .

Jaap v P

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Bericht door Piet Jager » vr 19 okt 2007, 20:51

Dirk,

Wij noemden koolzaadhoning vroeger altijd 'bijltjeshoning' vanwege haar keiharde kristallisatie.

!Piet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hedera, Ik weet niet hoe het bij jullie is...

Bericht door Dirk Blanken » za 20 okt 2007, 19:21

Piet,
Dat gebeurd inderdaad met koolzaadhoning als men het direct na het slingeren oppot.
Als je het roert totdat er net een zweem onstaat kan je het smeerbaar maken door er even met een mes in te roeren, dat vind ik zelf het beste.
Ik heb ook klanten die willen de harde koolzaad.
Ik kan dat goed begrijpen, een brokje koolzaadhoning is als een snoepje het smelt op je tong
Het potten van koolzaadhoning doe ik dus in drie etapes, een aantal potten direct, dan nog een aantal potten als er net een zweem inzit, van de rest wordt echt cremehoning gemaakt na nog 1 of 2 dagen roeren.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten