Lindebomen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Lindebomen

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 sep 2007, 22:52

Thomas schreef in vraag en aanbod:
Goedenavond,
ik ben op zoek naar een viertal lindebomen om te planten in de buurt van mijn bijenstal in Capelle aan den IJssel.

Ik heb een 3 tal vragen
- Hoe planten lindebomen zich voort?
- Is dit via zaad of via de wortels?
- Vanaf welke leeftijd bloeit de lindeboom ?
Al vast bedankt! Thomas


• bloeien: ligt aan het soort. 12 tot 20 jaar
• planten zich via zaad voort, dan duurt het 8 jaar langer voordat de eerste bloemen zich vertonen.
• maar om snel de zelfde soort te krijgen/hebben wordt er geent, dus kloonen.

Denk dat er nog wat meer over te vertellen is.
Dit laat ik graag aan andere over.

Hans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Lindebomen

Bericht door maartenkleijne » ma 17 sep 2007, 23:27

Ze worden veelal te koop aangeboden van zeker 10 jaar oud, dus dan bloeien ze toch binnen een paar jaar. Je kan ook echt grote kopen. Ik heb er eens eentje gkocht van 8 meter hoog, dan wel voor € 125,--, maar dan bloeit ie wel in het jaar na planten. Ik ben nu zaailingen aan het opkweken maar erg hard groeien ze niet in de eerste 6 jaar.

Ik zou vier rassen uitkiezen die na elkaar bloeien. In het archief zijn de linderasen al eens besproken.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Lindebomen

Bericht door heidecap » di 18 sep 2007, 20:10

Hans, je schrijft dat ze zich normaalgesproken via zaad voortplanten. Dit klinkt hartstikke logisch, maar hoe goed ik ook altijd onder en in de buurt van Lindebomen kijk, ik heb nog nooit een mini-lindeboompje gezien.

Wel bijvoorbeeld kleine eikjes of andere bomen die via uitzaaien zich voortplanten.

WEL zie je onder lindebomen rond de stam veelal diverse tot tientallen kleine of grotere scheuten staan. Zo heb ik afgelopen weekend 2 van dit soort lindeboompjes uitgegraven en wat blijkt : ze zitten aan een stuk wortel van de moederboom vast, maar ze hebben zelf ook al wortels. Deze stekjes heb ik in de buurt van mijn bijenstal gepoot.

Zou het iets kunnen worden ???

Maar, ook al slaan ze aan. Ik ga natuurlijk niet 20 jaar zitten wachten op de 1e bloemen en zal verder op zoeken moeten gaan naar de oudere bomen ...


Thomas

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Lindebomen

Bericht door maartenkleijne » di 18 sep 2007, 21:15

"Zou het iets kunnen worden ???"
Ik zou liever nog een maandje gewacht hebben, Thomas, maar as je goed oplet dat ze niet verdrogen kan het meevallen.
Lindenootjes zijn zeer geliefd bij muizen en duiven en bij alle dieren die van oliehoudend zaad houden.
Ze kiemen bovendien alleen in vruchtbare, humeuze, voldoende vochtige aarde, mits ze snel na het vallen door een flinke bui bij de grond in geplempt worden. Ik heb zo'n tuin maar aan droge kant en van de honderden lindezaden die er van de boom aan de overkant elk jaar in vallen, komt eens de paar jaar een enkeling op.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lindebomen

Bericht door Piet Jager » di 18 sep 2007, 21:41

Kwekerij Bomen

Voor info:
Eldik en zn, L. van
Parallelweg 11/b
4043 KG Opheusden
Fax: 0488-443003

Of:

Van der Steen / Opheusden / 06-41333037

Diverse soorten zware bomen in pot o.a EIKEN, LINDE, BERKEN, SIERKERS, ESDOORN IN VERSCHILLENDE DIKTEMATEN. DE MEESTE ZIJN ONGEVEER 4/4,5 MTR LANG. Deze bomen zijn in pot geteeld,hebben een kaarsrechte stam, gesnoeide gevormde kroon en rechtdoorgaande harttak. De prijs is afhankelijk van de stamdikte. Voor meer info kunt u mij altijd bellen of bezoek ons op de zaterdagse particuliere verkoopdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.
Ons kunt u vinden op de HAMSESTRAAT 69 in OPHEUSDEN.
Ons mob nummer is 06-41333037

!Piet

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lindebomen

Bericht door kreydt » di 18 sep 2007, 22:06

Bomen die in container zijn opgekweekt, hebben heel wat stress moeten verwerken. Geef daarom de voorkeur aan bomen met losse kluit. En die zijn meestal goedkoper.

Volgens PPO-bomen hebben beuk, wilde kers, japanse esdoorn en linde last van kiemziekte en is dit de reden dat de natuurlijke voortplanting maar af en toe lukt en natuurlijk ook door allerlei beestjes die verlekkerd zijn op de zaadjes.

overgenomen uit PPO-bomen

Kiemplantenziekte
Onder aanhoudend te vochtige omstandigheden kunnen pasgekiemde zaden of jonge kiemplanten massaal wegvallen. Deze kiemplantenziekte wordt veroorzaakt door verschillende schimmels. Bespuitingen met de fungiciden Aliette en Rovral Aquaflo kunnen de schade beperken. Drie of vier keer spuiten na opkomst is nodig om de aantasting onder controle te krijgen. Om het zaad meteen vanaf het zaaien een goede bescherming te geven, is behandeling van het zaad met Aliette en Rovral Aquaflo, of met Previcur en Topsin M, een optie
kg

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Lindebomen

Bericht door m.kolsters. » zo 23 sep 2007, 23:40

Hallo Thomas.
Linde bomen zaaien gaat wel maar dan moet je lang wachten op de bloem,je kan beter plantjes uit steken maar dan moet je ze wel merken met blad kan je ze kennen maar deze zijn wel dun 1 of 2 c.m.
Planten moet altijd de zelfde hoogte als dat je ze eerst stonden.
Maar ik zou een boomkweker op zoeken,er zijn voor mij bekend 6 soorten die op een volgend bloeien,dan heb je 6 weken bloemen.
Gewoon rondsnufelen bij de boomkwekers,de dikte van de boom moet je betalen en ieder heeft een eigen prijsje.

Tinus
[m.kolsters]

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Lindebomen

Bericht door Tieme » ma 24 sep 2007, 08:53

Thomas,

Het afsteken van opschot langs de stam werkt heel goed. Wat je gedaan hebt al wel lukken. Het zou inderdaad wel beter zijn te wachten tot het blad eraf is.

Ik heb op die manier al meerdere lindes gekregen. Het is inderdaad wel zo dat het dan nog heel lang zal duren voordat er bloemen aan komen, want bij mij zijn de afgestoken lindes na drie jaar zo'n 2 meter hoog en echt nog niet aan bloeien toe.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten