Zaailingen fruitboom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zaailingen fruitboom

Bericht door Ati » wo 26 sep 2007, 12:23

Ik weet dat ik wat ver afdwaal van de bijen, maar er is op dit forum zoveel boomkundige kennis aanwezig dat ik het toch maar aan jullie voorleg:
Ik heb een goed dragende pruimenboom. Ras onbekend, ze zijn donkerblauw en rijp in augustus.
Van deze boom zijn zaailingen opgekomen die al echt op bomen lijken. Zouden die nog vrucht gaan dragen?

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zaailingen fruitboom

Bericht door kreydt » wo 26 sep 2007, 16:58

Op de eerste plaats denk ik dat het geen zaailingen zijn maar schot van de onderstam. Zonder speciale behandeling zoals bv. stratificatie, kiemen pruimenpitten zéér slecht en het zou een wonder zijn dat er verschillende, zoals je schrijft, onder je boom zouden uitkomen.

Indien het wildschot is, komt er na een jaar of vijf een soort mirabel ( geel, oranje of rood ) als vrucht te voorschijn, afhankelijk van de onderstam. Deze vruchten zijn minder geschikt om vers te consumeren maar om in te leggen zijn ze prima.

Indien het werkelijk om zaailingen gaat, zal je een jaar of tien moeten wachten op het resultaat omdat de zaailing eerst uit zijn juventiel stadium moet komen voor er vruchten verschijnen. Sneller gaat het als je van het driejarig hout een ent maakt op een gepaste onderstam.
Maar spaar U die moeite want de originele soort komt nooit terug en of er een betere soort gevormd is moet je niet verwachten. ( In Duitsland is het resultaat met handbestuiving, voor een nieuwe varieteit 1 op 9000 en dan nog met kwetsen ( bakpruim in de volksmond ) die gemakkelijk hun goede genen overerven. )
Dit is ook de reden dat het pruimen-assortiment zéér beperkt is.

kg

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zaailingen fruitboom

Bericht door Peter Bal » do 27 sep 2007, 08:40

Ati schreef:
Ik weet dat ik wat ver afdwaal van de bijen, maar er is op dit forum zoveel boomkundige kennis aanwezig dat ik het toch maar aan jullie voorleg:
Ik heb een goed dragende pruimenboom. Ras onbekend, ze zijn donkerblauw en rijp in augustus.
Van deze boom zijn zaailingen opgekomen die al echt op bomen lijken. Zouden die nog vrucht gaan dragen?


Ik denk dat je te maken hebt met wortelopslag. Voor zover ik weet is er slechts een pruimenras dat "wortelecht" is namelijk de Sjweikeser Rèngelaote. zie http://www.sjweikeserrengelaot.nl/
Als je het gevoel hebt dat de boompjes die je hebt uitgegraven gezond en goede groeiers zijn dan kun je ze wel als onderstam gebruiken. Je zet er dan een ent op van het gewenste soort. Ik zou rassen kiezen die op verschillend tijdstip rijp zijn (die bloeien dan ook na elkaar). Dat enten is niet zo moeilijk. En het geeft veel voldoening als je enten gaan uitlopen!
Je kunt bij een plaatselijke pomologische vereniging informatie krijgen.

Peter

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zaailingen fruitboom

Bericht door kreydt » do 27 sep 2007, 16:04

Peter, volgens mij zijn alle pruimen 'wortelecht', maar voor 99,9% zijn ze geënt op een onderstam en die natuurlijk niet de gewenste varieteit geeft als men hier van bomen kweekt.
----
De onderstammen bloeien zeer vroeg ( Iets na het 'klein hoefblad' ) en overvloedig. Prima voor de bijen.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Zaailingen fruitboom

Bericht door jjmvaningen » do 27 sep 2007, 17:35

Het betreft waarschijnlijk uitgelopen pitten van jaren daarvoor (zelf kom ik ze ook overal tegen).
De gewone (wat heet gewone) pruim is grotendeels een ge-ent exemplaar.
Een herkenning van wilde pruim is dat er her en der stekels op de takken zit, die je bij een "gewone" pruim niet ziet.

(de (blauwe) kwetsen geven in aug een goede dracht).

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zaailingen fruitboom

Bericht door Ati » vr 28 sep 2007, 01:08

Bedankt voor de uitleg. Ik ga de boompjes uitplanten. Ben heel benieuwd wat voor vrucht er aan komt...ooit. En misschien ook eens enten, dat lijkt me ook leuk.
Voor je het weet, heb je een hobby erbij!

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zaailingen fruitboom

Bericht door kreydt » vr 28 sep 2007, 17:40

Een herkenning van wilde pruim is dat er her en der stekels op de takken zit, die je bij een "gewone" pruim niet ziet.

De midden- en noord-europeese pruimen rassen hebben het eerste en tweede jaar gemene stekels ( scherp en 3 à 5 cm lang ). Als de takken uitgroeien breken ze af of worden door de stam overgroeid. In de boomkwekerij worden ze verwijdert bij het opschonen van de stam.
Bij de italiaanse soorten heb ik dit nooit opgemerkt of gehoord. Of dit nu bij alle rassen zo is, weet ik niet ( wel bij de comerciele rassen ) omdat ik maar met een beperkt assortiment heb voort gekweekt.

kg

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zaailingen fruitboom

Bericht door Peter Bal » za 29 sep 2007, 11:57

kreydt schreef:
Peter, volgens mij zijn alle pruimen 'wortelecht', maar voor 99,9% zijn ze geënt op een onderstam en die natuurlijk niet de gewenste varieteit geeft als men hier van bomen kweekt.
----
De onderstammen bloeien zeer vroeg ( Iets na het 'klein hoefblad' ) en overvloedig. Prima voor de bijen.


Dat is nu net het verschil. Bij de Sjweikeser Rèngelaote, een pruim die veel lijkt op de Reine Claude Verte, draagt de boom uit de wortelopslag (niet ge-ent) exact dezelfde pruim. Bij "alle" andere is het afwachten wat er voor een pruim op komt.

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten