Dracht struiken

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:
Dracht struiken

Bericht door agastache » wo 12 dec 2007, 20:29

In deze donkere dagen voor kerst, waarin we allemaal weer uitkijken naar de lente, ben ik op zoek naar goede drachtplanten vooral later in het seizoen, gestuit op een imker /plantenkweker hier in de Dordogne die jonge bomen en struiken verkoopt, winterhard en gerenommeerd goede nectar en pollen leveranciers. Ter informatie geef ik hieronder een lijstje van hetgeen hij aanbiedt:
Bij de bomen weinig nieuws onder de zon, wilg, esdoorn, linde etc genoegzaam bekend. De enige vreemde eend in de bijt misschien
gleditsia triacanthos, valse christusdoorn.
Bij de struiken ter informatie welke hij de beste vindt :
-lycium vulgare
-symphoricarpos albus
-buddleia Sungold ( zou als enige buddleia goed door bijen bezocht worden)
-elsholtzia stauntonii
-caryopteris clandonensis
-lonicera fragantissima
-caragana arboescens
-euodia ( inmiddels in nederland zeer goed bekend als boom, vreemd dat hij hem als struik opvoert, zeer waarschijnlijk euodia daniellii, die wat lager groeit dan de hupehensis)
-cornus mas
-baccharis halimifolia
-amorpha fructicosa
-amelanchier vulgaris
-berberis julianae
-cercis siliquastrum
-elaeagnus angustifolia
-deutzia scabra
-koelreuteria paniculata ( bij ons ook beter bekend als boom)
voila hetgeen deze man als favoriete bijenstruiken beschouwt
let op niet alle genoemde struiken zijn laatbloeiend.
groeten uit een koud dordogne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door Oude Essink » do 13 dec 2007, 11:02

Koelreuteria paniculata....bij ons beter bekend als boom

De Koelreuteria paniculata is inderdaad een boom: de Blazenboom: fam.:Sapindaceae; een oostaziaat; fantastische bijenplant.
zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=6454
.
De Blazenstruik is een heester : Colutea arborescens : Europese Blazenstruik; fam. Vlinderbloemigen; redelijke bijenplant.
Zie Bijenhouden nov 2007; Pieter van Breugel beschrijft de solitaire bijen op deze heester.
hennie oes

Afbeelding

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door de vos roger » do 13 dec 2007, 18:25

Inderdaad agastache,de Buddleja weyeriana 'Sungold'is een goede bijenplant,ik heb deze al jaren staan.Bij de gewone buddleja zijn de kelkjes te smal en te diep voor onze bijen,daarom ook vlinderstruik genaamd.Bij de weyeriana is dat niet het geval de bijen kunnen naar hartelust de nectar opzuigen.
Afbeelding
roger

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door Ambrosius » zo 16 dec 2007, 19:30

dit is ongetwijfeld een interessante rubriek, recent nog heel wat tips van Roger en anderen aangeplant zoals de lonicera winter beauty en de vlinderstruik sungold, ik ben benieuwd of ze ook zullen aantrekken in MIJN tuin, ondanks de sterke concurrentie in de buurt

in elk geval voor mijn tuin waren afgelopen jaar de toppers: spork, sedumsoorten en klimop, die om die reden afgelopen weken qua aantal werden uitgebreid

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door de vos roger » zo 16 dec 2007, 20:15

Dat zijn geen struiken...maar ook echte toppers voor zomers bijenbezoek.
De Eryngium giganteum(bloei enkele weken)
Tweejarige plant,sterft na de bloei af,maar zaait zich goed uit.
Afbeelding
en de Persicaria doorlevende vaste plant die geen zorgen behoeft(minimum drie maand bloei !!!)Deze zou in geen enkele imkerstuin mogen ontbreken.
Afbeelding

roger

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door Ambrosius » di 25 dec 2007, 12:38

er is hier al veel geschreven over de sophora, maar ik meen nog niet over de sophora little baby, niet echt winterhard, maar interessant als kuipplant, iemand al ervaring mee als bijenplant?????

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door de vos roger » di 25 dec 2007, 16:26

Ambrosius schreef:
er is hier al veel geschreven over de sophora, maar ik meen nog niet over de sophora little baby, niet echt winterhard, maar interessant als kuipplant, iemand al ervaring mee als bijenplant?????

Dit zou die sophora little baby moeten zijn Ambrosius,ik kocht die in mei op de bloemenmarkt in Oudenaarde.De foto is nu genomen,dus bladhoudend.De verkoper verzekerde mij dat het een ideale bijenplant was.En alleen op jonge leeftijd vorstgevoelig.Voor de prijs van 2 euro kon ik hem niet laten staan.
Ik overwinter hem in de koude serre.Ik hoop dat ik niet al te lang moet wachten op de eerste bloei,dan pas zal ik echt zien of het een bijenplant is.
AfbeeldingAfbeelding

roger

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door Wim Joosten » di 25 dec 2007, 21:56

Ik heb deze sophora al zes jaar en ik heb er nog nooit een bloemetje op gezien. Ik heb hem wel gewoon als vaste plant in de tuin staan en hij heeft in het begin een keer een opdonder gehad door de vorst. Is daar eigenlijk nooit meer goed van hersteld.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door maartenkleijne » di 25 dec 2007, 22:36

Deze little baby heet officieel Sophora prostrata -(Dwarf Kowhai in het land van herkomst: Nieuw Zeeland).
Als ze het niet goed doet heeft ze w.s behoefte aan een flinke compostgift en wat kalk. Er wordt allerwege gezegd dat ze graag vruchtbaar staat. In een border kan ze makkeljjk teveel voedselconcurrentie krijgen van omringende vaste planten, vaak sterke groeiers met veel wortels.

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Dracht struiken

Bericht door van trijp » do 27 dec 2007, 20:06

Mijn favoriete boom is de gleditsia triacanthos als deze bloeit lijkt het of er een zwerm afkomt. Het regent dan bloempjes onder de boom. Deze boom is inmidels al ruim 40 jaar en de hoogste van het dorp, altans een van de hoogste. Een andere boom is de sorbus red tip, daar vliegen de bijen zo op dat er maar een paar vruchten aan komen. Deze boom is na 35 jaar en nog niet groter dan 6m.

Gr. rini

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten