Belangstelling cursus bestuiving.............?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 feb 2008, 21:54

m.kolsters. schreef:
Wat verwacht een teler van een bestuivings imker,dat allen bloemen bevlogen worden.En wat is een licencie als je niet weet hoeveel broed er in een kast hoort te zitten.
En hoeveel moet je dan vragen,30 euro als je 30 kasten mag brengen

Tinus Kolsters
't Bakhuis




Tinus
dat is nu precies wat je op die cursus leert .
Als je bijen verhuurd voor een prijs mag de teler toch wel verwachten dat je iets van bestuiving en bevruchting van de gewassen afweet.Ook van de repellerende werking van de tegenwoordige gewasbeschermings middelen .
Ook is het wel zo handig dat je iets weet of honingbijen op het betreffende gewas vliegen ,over het stadium wanneer het stuifmeel of de stamper rijp is , of kruisbestuiving plaats moet vinden ,hoe groot het volk ( of volkje ) moet zijn voor een optimale bestuiving van het te bestuiven gewas
En tenslotte of betreffende teler je aansprakelijk kan stellen als er onvoldoende bestuiving plaatsvindt, Er zijn bij sommige teelten enorme risico's voor de telers.
Er zijn zaden bij van E 0,07 cent per stuk ook van E 1.800,00 per kg

Jaap v P

GeertVG
Berichten: 16
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 08:50
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door GeertVG » vr 08 feb 2008, 10:07

Kennen jullie dit boek: Bestuiving land-en tuinbouwgewassen door honingbijen

http://www.agriboek.nl/artikel/118_Bestuiving_Land-_en_Tuinbouwgewassen_door_Honingbijen.html

Heb het een tijdje geleden uit de bib geleend,ligt nu bij een vriend, ik kan het altijd eens raadplegen mochten jullie meer over de inhoud willen weten.

Mvg,

Geert

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door lamheuv » vr 08 feb 2008, 13:00

Dit is het boek , dat als handleiding dient..........

Ook ik moet 290 km. totaal naar de cursus rijden..........

Maar mijn vraag is of er meer mensen zich willen laten inschrijven voor de cursus.....



m.vr.gr. Elze Lammerts

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door m.kolsters. » vr 08 feb 2008, 19:31

Dag Els en Jaap wat is bestuiving,ik heb 70 ha. om te bestuiven en dat doe ik al 8 jaar.(fruit)
De teler heeft een imker en wat is daar mis aan als ik maar goede
bijen breng dan is hij tevreden.
Dat heeft niks met de prijs te maken,moet daar om die prijs zo omhoog.Ik heb nog steeds het zelfde probleem,niemand zegd wat de prijs is en waarom.
Hoe kom je aan de prijs van 46 euro per kast,is dat de euro die de zaak zo duur maakt of de imker die nooit genoeg heeft.
Ik vind bestuiving wel leuk en heb nog steeds geen probleem met de fruittelers,maar moet ik dan ook zo omhoog met de prijs.
Een bestuiver.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door heidecap » vr 08 feb 2008, 23:37

m.kolsters. schreef:
Ik heb nog steeds het zelfde probleem,niemand zegd wat de prijs is en waarom.


Dag, Tinus,

als ik het goed heb ben je op zoek naar een richtprijs voor de verhuur van bijenvolken.
Via de zoekfunctie heb ik, weliswaar gedateerd, iets voor je kunnen vinden:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ng,verhuur

Hopelijk is dit wat je bedoeld.

Groeten, Thomas

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 feb 2008, 09:54

[quote]Geplaatst door m.kolsters.

Dag Els en Jaap wat is bestuiving,ik heb 70 ha. om te bestuiven en dat doe ik al 8 jaar.(fruit)
De teler heeft een imker en wat is daar mis aan als ik maar goede
bijen breng dan is hij tevreden.
Dat heeft niks met de prijs te maken,moet daar om die prijs zo omhoog.Ik heb nog steeds het zelfde probleem,niemand zegd wat de prijs is en waarom.
Hoe kom je aan de prijs van 46 euro per kast,is dat de euro die de zaak zo duur maakt of de imker die nooit genoeg heeft.


Beste Tinus

Ik zal proberen je vragen van het begin te beantwoorden.
Bestuiving is het moment dat rijp ontvankelijk stuifmeel op de rijpe stempel terechtkomt. Of dat door : een penseel ,door de wind , door water , of door een insect gebeurd , dat zal die bloem een zorg zijn .
Dat jij die 70 ha bestuift zal niets verkeerds aan zijn , Ik geloof dat bij open teelten het advies : bij appels 2 volken tot pruim 5 sterke volken per ha nodig zijn voor een optimale bestuiving.
Bij bestuiving denk ik niet op de eerste plaats aan fruit , maar het plaatsen bij fruit is
zoals ik al schreef een te wijds begrip om te bepalen hoeveel volken b.v, appels , peren , kersen , morellen , pruimen , en dan gaan we denken over welk ras is aangeplant ,Het eene ras bestuift gemakkelijker dan het andere .
Er zijn ook gewassen met hebryde teelten , die voor 100 % afhankelijk zijn van insectenbestuiving, daar zijn de belangen iets groter .
Vervolgens heb je het over de prijs .
Ik adviseer je om dit jaar eens een uren registratie bij te houden , en de prijs te berekenen die een vakman bij je vraagd als hij iets komt repareren ( want jij bent toch ook een vakman ) vervolgens een kosten berekening te maken over je kosten aanschaf , rente en aflossing( want daar maakt de teler gebruik van ) grond waar je stal op staat ,aanschaf kasten , je stal , onderhoud kasten en stal , aanschaf bijen , bijenvoeding ,enz enz .
De grotere Imker moet toch ook een boterham eten ??? Dan moet je heel veel kasten voor
E 46,00 verhuren om dat te kunnen .

Tinus als je een intensieve bestuiving wil zien ,nodig ik je uit om als je bij mij in de buurt komt eens te komen kijken bij onze bestuiving ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door m.kolsters. » za 09 feb 2008, 17:30

Jaap klaar en helder.
Maar nu ik zie hoeveel kasten er per ha moeten dan kom ik kasten te kort 70 ha. maal 2 is 140 kasten.
Dat bedoel ik nu,telers gaan steeds als de prijs omhoog gaat minder kasten vragen.
Wie is nu aansprakelijk als het mis gaat(de teler met de helft van het aantal kasten).
Ik wil maar zeggen wat moet je als imker met deze problemen.
Het houd nooit meer op.
Bedankt een imker.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door ToontjeV » za 09 feb 2008, 17:43

Ik adviseer je om dit jaar eens een uren registratie bij te houden , en de prijs te berekenen die een vakman bij je vraagd als hij iets komt repareren ( want jij bent toch ook een vakman ) vervolgens een kosten berekening te maken over je kosten aanschaf , rente en aflossing( want daar maakt de teler gebruik van ) grond waar je stal op staat ,aanschaf kasten , je stal , onderhoud kasten en stal , aanschaf bijen , bijenvoeding ,enz enz .
De grotere Imker moet toch ook een boterham eten ??? Dan moet je heel veel kasten voor
E 46,00 verhuren om dat te kunnen .


Jaap je gaat hier uit van een beroepsimker die uitsluitend de kost verdiend met bestuiving. Ongetwijfeld heeft die ook andere inkomsten van bv honing, verkoop bijen enz. dat moet je dan ook mee rekenen.
Voor een hobby-imker (en die kunnen ook 50 of meer volken hebben)ligt dit hele verhaal heel anders.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 10 feb 2008, 20:28

ToontjeV schreef:

Jaap je gaat hier uit van een beroepsimker die uitsluitend de kost verdiend met bestuiving. Ongetwijfeld heeft die ook andere inkomsten van bv honing, verkoop bijen enz. dat moet je dan ook mee rekenen.
Voor een hobby-imker (en die kunnen ook 50 of meer volken hebben)ligt dit hele verhaal heel anders.



NEE Toon ,
Ik ga niet uit van een uitsluitende bestuivings imker ik noemde enkel een voorbeeld.
Dit geld voor iedereen , als je al je uren rekent ook voor de honing .Ga zelf maar na :
Honing afnemen , ontzegelen , slingeren , potjes afvullen , etiketjes plakken , alles weer schoonmaken , ramen terugplaatsen , er gaat allemaal zo veel tijd mee heen dat er bij bijna allemaal een stukje hobby bij zit .
Gaan wij dan een paar kastjes verhuren zullen wij ons ervan bewust moeten zijn ,dat daar grote risico's aan vast zitten voor de teler( misoogst )dit kan je voorkomen door je kennis in deze te vergroten.


Tinus
Dat van minder kasten plaatsen gaat hoofdzakelijk op in de fruitteelt , maar door je kennis te vergroten kan je wel de teler daarop attent maken .door te weinig geplaatste volken zal de verantwoording bij de teler liggen , maar als de teler aan kan tonen dat je volken niet voldoende groot waren , zal dit anders zijn .
Bij de hebryde teelten plaatst men rustig 10 - 12 kasten per ha ,en klaagt men niet over de prijs .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten