Belangstelling cursus bestuiving.............?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door lamheuv » wo 06 feb 2008, 17:07

Hallo allemaal,
Eind november las ik in het Deutsches Bienenjournal, mei 2006, blz. 10 en 11, over de cursus Bestuiving in Wehl.
De opleiding wordt geprezen en de cursus is o.a. door verschillende Duitse imkers gevolgd. Men wil zelfs spoedig een Duitse opleiding starten.

Door de SSBI (stichting Stimulering Bedrijfsmatig Imkeren) wordt de cursus verlangt bij bemiddeling tussen imker en land- en tuinbouw teler. Zie http://www.ssbi.nl

Eind november 2007 heb ik mij aangemeld voor de cursus. Eergisteren heb ik per mail gevraagd hoe het ermee stond.
Als antwoord daarop kreeg ik onderstaande mail toegezonden.

Wanneer u nu belangstelling heeft, bekijk de internet adressen en het wordt u duidelijk wat er geboden wordt en wat u er daarna mee kunt.
Ikzelf zou graag aan de cursus deelnemen, omdat ik denk, dat dit een toegevoegde waarde heeft voor mijn kennis.
De reden waarom ik dit op het forum zet, is om mede cursisten te werven, zodat de cursus doorgang kan vinden.

Hier volgt het antwoord dat ik vandaag ontving :

Imkersvereniging Wehl e.o.
Secretariaat: Zuivelweg 59 – 7004 CB Doetinchem
Rabobank Graafschap-Midden reknr. 15.72.85.553
http://www.imkersverenigingwehl.nl


Kilder 6-2-08

Aan: deelnemers cursus bestuiving


Onderwerp: cursus


Geachte heer/mevr.

U hebt zich in de afgelopen periode aangemeld interesse te hebben voor de cursus bestuiving.

Helaas moeten wij u mededelen dat wij nog enkele opgaven nodig hebben om de cursus door te laten gaan.

Indien bij u nog geïnteresseerde bekent zijn, vernemen wij dat gaarne van u.
Dan zouden wij in staat zijn de cursus als nog door te laten gaan.

Lukt dat niet dat blijft u vrijblijvend bij ons ingeschreven staan.

En is het streven in oktober de cursus te starten
U ontvangt hierover dan bericht.

Hopende u hiermee naar genoegen te hebben bericht.

Met vriendelijke groeten
Namens Imkersvereniging Wehl e.o.

G.Hollander.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door LWPisa » wo 06 feb 2008, 19:21

Hmmm...

Men ontvangt de "licensie bestuivingsimker"...wat voor soort kwalificatie is dat? Als een oud "staatsdiploma"?

L

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door lamheuv » wo 06 feb 2008, 20:45

Hallo allemaal,

Licentie : Google met het woord en kijk welke definitie Wikipedia geeft.

Lijkt mij niet gering, maar het gaat mij meer om de cursus Bestuiving.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door heidecap » wo 06 feb 2008, 23:12

Dag, Elze,

De website van de stichting SSBI is precies al 2 jaar niet meer geupdate. Toevallig kwam ik 2 jaar geleden in contact met een bestuurslid van deze stichting. Ik kon van hem bijenvolken kopen rond 1 april. Deze datum hadden we afgesproken, zodat ik ook nog iets aan mijn voorjaarsdracht zou hebben. Maar vlak voor 1 april informeerde ik nog eens hoe het zat met de bijen. "Het wordt een paar weken later, want ik heb ze nog volop nodig in de bestuiving"

Op mijn vraag of de man in de toekomst voor mij ook kon bemiddelen in de bestuiving volgde een brede glimlach ...

Mijn conclusie was : blijkbaar deel je iets wat lucratief is niet graag met anderen ...

Trek je eigen conclusies, maar wat het diploma betreft; misschien is een goede bijenkennis en voor de dag komen met sterke volken waardevoller dan de cursus ...

Thomas

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door lamheuv » do 07 feb 2008, 00:02

Dag Thomas........ik heb vermeld dat ik het bijenhouden in relatie met de bestuiving beter wil leren kennen.
Het boek wat als handleiding dient heb ik inmiddels gelezen......
Ik ben het met je eens dat de website van de SSBI nodig aan vernieuwing toe is. Een nieuwsbrief uit 2004 hoort in het archief thuis...........
Ik ben geen volleerd imker, maar met 50 goed bevolkte kasten achter het huis, kan ik me met het bijenhouden aardig redden.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door m.kolsters. » do 07 feb 2008, 10:55

Imkers wat moet je leren aan bestuiving dat doen mijn bijen wel,
als je een 20 ramer weg brengt naar het fruit en deze kast is goed bezet minstens 10 ramen dan is dit wel goed.
Maar als je 20 ramen weg gaan met 3-5 ramen broed win je geen honing en het aantal bloemen word niet bevlogen wat werd verwacht.
Kan de cursus niet op het forum gezet worden,dan kan elke imker er van leren en vervuilen we de natuur niet met rijden,voor mij is het telkens 200km.
En dan weet ik nog niet wat een eerlijke prijs is,zo kwam dit alles toch tot stand steeds ver wezen worden van [:0][:0] naar daar.
Zet er gewoon op wat goet is en leg uit hoe je er toe komt,
dan kan je alles delen en leren van elkaar.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door Oude Essink » do 07 feb 2008, 11:05

Hallo L.
Men ontvangt de "licensie bestuivingsimker"...wat voor soort kwalificatie is dat?

Dat is een soort certificaat, dat je als imker, wanneer je tegen betaling volken aanbiedt voor bestuivingsdoeleinden, weet aan welke voorwaarden een bestuivingsvolk moet voldoen en welke teeltomstandigheden voor een goede bestuiving nodig zijn. In de begintijd, toen de bestuiving een item werd en er steeds meer vraag naar volken ontstond, was de ene imker de ander niet; imkers wisten niet van wanten en bij telers was veel argwaan. Betalen voor bestuiving vraagt om enige garantie, dat dat bestuivingsproces goed verloopt; de imker werd geacht deskundig te zijn. Op initiatief van Lei Hensels leidde dit tot "bestuivingscursussen". Ik zelf volgde er ook een en heb er veel opgestoken, vooral om met enige kennis van zaken tot overleg met een teler te kunnen komen.
In dezelfde tijd kwam de stichting bedrijfsmatig imkeren tot stand; deze stichting gaf bewijzen van bekwaamheid uit meer als oriëntatie voor telers, dat hij met een "bestuivingsimker"te maken heeft, en niet iemand die er maar een korfje bijen neerzet en er verder niet naar omkijkt. Deze gang van zaken heeft onze "betrouwbaarheid" veel goed gedaan.
De "goede bijenkennis" waar Thomas het over heeft is één kant; de andere is enig begrip voor teelten en telers.


Afbeelding

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door lamheuv » do 07 feb 2008, 17:55

Hennie en anderen, dat bedoel ik nou..............!

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door m.kolsters. » do 07 feb 2008, 19:52

Hennie wees nou eens heel duidelijk en zeg gewoon wat je bedoeld,uit hoeveel ramen broed een kast bestaat en wat je er van verwacht.
Wat verwacht een teler van een bestuivings imker,dat allen bloemen bevlogen worden.En wat is een licencie als je niet weet hoeveel broed er in een kast hoort te zitten.
En hoeveel moet je dan vragen,30 euro als je 30 kasten mag brengen,of moet je dan nog argwaan wekken aan de teler.

Goetjes.Wees een imker en zeg wat je denkt.



Tinus Kolsters
't Bakhuis

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belangstelling cursus bestuiving.............?

Bericht door Els Kleijnendorst » do 07 feb 2008, 21:37

Beste Tinus,

het formaat van het bestuivingsvolk en de hoeveelheid volken per hectare hangt geheel af van de planten welke bestoven dienen te worden. Bijna iedere teelt verlangt een andere aanpak. Er is derhalve geen eenluidig advies te geven.

Maar dit zijn zaken die je op een bestuivingscursus leert. Op die cursus worden ook teeltwijze van de bestuivingsgewassen uit de doeken gedaan. Jaren geleden heb ik een dergelijke cursus gevolgd en ondanks dat ik mijn volken niet meer voor de bestuiving inzet heb ik ook nu nog van de destijds opgedane kennis profijt.
Ik zou danook iedere imker willen adviseren een dergelijke cursus te gaan volgen, ongeacht het aantal kilometers dat je er voor moet rijden of de cursuskosten. En zeker al diegenen die hun bijen verhuren voor de bestuiving. Want bedenk wel dat jij - zodra jij je bijen professioneel inzet - de teler verwacht met een professionele imker te doen te hebben en niet met een hobbyist die maar wat aanklooit.

DUS GA DIE CURSUS VOLGEN !!!

Met vriendelijke groet,
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten