Acacia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Acacia

Bericht door Bart de Coo » di 20 mei 2008, 11:34

Hij is in Dieren (Gld) heel voorzichtig begonnen: de acacia, of eigenlijk de 'valse' acacia (robinia pseudoacacia). Ik zou wel eens willen weten of het iemand in de Lage Landen lukt om hier honing van te winnen.

Eén imker ken ik, want van hem kreeg ik de beginnerscursus. Hij maakte vlak voor de acaciadracht vegers en hij bracht de moerloos gemaakte volken naar de acacia in Hummelo(Gld), met een honingkamer erop natuurlijk. dat was kennelijk een jaarlijks terugkerend ritueel, dus ik neem maar aan dat hij er ieder jaar succes mee had.

Tot zover de succesverhalen, want de rest is kommer en kwel. In het verleden heb ik wel imkers gesproken over de acaciadracht, maar het refrein was altijd: dat was weer niks dit jaar.

Voor mijn woonplaats Dieren geldt hetzelfde. Helemaal volgestouwd en volgepropt van acaciabomen, maar de dracht is iedere jaar weer een teleurstelling. Vreemd, heel vreemd, want als die over een paar dagen flink bloeit en we krijgen weer van dat prachtige weer, dan hangt er over het hele dorp een godsheerlijke parfumlucht; lekker fietsen met je neus in de lucht, van de ene geurkegel naar de andere. Zalig.

Dat die dracht tegenvalt, merk je niet alleen aan honingkamers die leeg blijven, maar ook aan de irritante en rovende bijen. Dus aan de bijen ligt het niet. Het ligt aan de bomen. Dus wanneer geeft de acacia nou eindelijk eens een lekkere bak honing?

Van horen zeggen:

      het moet zwoel, warm weer zijn;

      het mag niet waaien, want anders kunnen de bijtjes niet bij de bloemtrossen (klinkt onwwaarschijnlijk, vind ik);

    acacia's zijn in nederland in groten getale aangeplant, omdat ze altijd met hun penwortel het grondwater weten te vinden. Als de acacia's aanslaan, dan maken de omringende boomsoorten een betere kans;

      de robinia pseudoacacia zou afkomstig zijn uit het oosten van de Verenigde Staten. (Een van de oudste en grootste exemplaren staat op de voorhof van kasteel Doorwerth, maar dat weet ik zeker.)

Kunnen we volle honingkamers verwachten dit jaar? Gewoon maar afwachten? Of durft iemand een beredeneerde voorspelling te doen?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door maartenkleijne » di 20 mei 2008, 11:59

Voorwaarde is:
lekker warm weer en weinig wind, en de acacia's moeten niet te droog staan (ondanks de lange diepe penwortels).
Hier is het westen wordt aan die voorwaarden vrijwel nooit voldaan. De bijen wachten gewoon even op de lindes.
Bij mij vlak bij staan talrijke grote en kleine acacia's maar nectar ho maar.

In Italie heb ik gezien dat ze lekkerder op kleine dan op grote oude acacia's vliegen. Iets met vocht, denk ik.

gr,
maarten

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 20 mei 2008, 13:57

Hoi Bart,

Ik heb ook een plekje waar een 40-60 tal grote acacias staan. Ik heb de honing kamers nog nooit vol gekregen. Dat kwam pas bij de lindes die op de zelfde plaats ook voorkomen. Wel is het merkbaar dat er Acacia honing door heen zit. De acacia-linde honing kristaliseert maar heel langzaam.

Jaap

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door m.kolsters. » di 20 mei 2008, 22:27

DAG IMKERS heb het geluk een plek met 10000 acacia bomen waar ik mijn bijen bij heb mogen zetten,ik ben wel benieuwd.
Dit is voor het eerste jaar,en heb er 11 kasten staan.
Opper vlakte 5 ha je zal er nog van horen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door jjmvaningen » di 20 mei 2008, 22:33

Bart de Coo schreef:
Hij is in Dieren (Gld) heel voorzichtig begonnen: de acacia, of eigenlijk de 'valse' acacia (robinia pseudoacacia). Ik zou wel eens willen weten of het iemand in de Lage Landen lukt om hier honing van te winnen.
Eén imker ken ik, want van hem kreeg ik de beginnerscursus. Hij maakte vlak voor de acaciadracht vegers en hij bracht de moerloos gemaakte volken naar de acacia in Hummelo(Gld), met een honingkamer erop natuurlijk. dat was kennelijk een jaarlijks terugkerend ritueel, dus ik neem maar aan dat hij er ieder jaar succes mee had.


Zelf zet ik ook al tijden 2 volken bij de acacia's in Hummelo (vlakbij de bruine kasten, waarschijnlijk die van je collega). Het ene jaar wel honing (zeer vloeibare, mierezoete honing), het andere jaar niets.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door Bart de Coo » wo 21 mei 2008, 08:43

Tinus,

Hoe kom je nou aan 5 ha acacia? Boomkweker? Ik hoop inderdaad dat je over een weekje of twee eens kunt vertellen of het wat geworden is!



Jacques,

Je schrijft dat je ook in Hummelo op de acacia staat. Dan weet ik bijna zeker dat we wel eens een praatje hebben staan maken. Ik volgde de beginnerscursus in 2003 en ik herinner mij inderdaad dat er een imker aankwam die op hetzelfde moment als de cursisten met zijn bijen aan de slag ging. Dat moet jij haast geweest zijn. Dan sta je waarschijnlijk langs de weg van Doesburg naar Doetinchem, bij die rotonde, langs die maisvelden. Dan moet je zo eerst kruipdoor-sluipdoor tussen de bomen door om bij de kasten te komen.

Het geheim van die plek is waarschijnlijk dat het er zo windstil is, omdat de acaciabomen daar allemaal tussen ander geboomte in staan, met name dennen, geloof ik. Toch levert ook die plek niet ieder jaar honing op, begrijp ik. Dat is dan een schrale troost voor mij, omdat ik wel eens het gevoel heb dat ik een paar volle honingkamers misloop. Zie ik al die prachtige bomen fel bloeien en dan denk ik, waarom lopen mijn honingkamers nou toch niet vol?

Groet,

Bart

bart vos
Berichten:27
Lid geworden op:wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door bart vos » wo 21 mei 2008, 08:45

Tot voor 15 jaar geleden had ik mijn bijen in Hilversum staan (bij het sportpark) en haalde nagenoeg ieder jaar een forse hoeveelheid zeer lichte honing van de robinia's die daar langs het spoor stonden.
Het meest bijzondere van deze honing was/is dat ze nauwelijks kristaliseert.
Ook in Laren bloeit de eerste robinia al en ze halen er zeer beslist op!
Wat betreft het windstille: het is moeilijk voor de bijen om de bloemtrossen te bezoeken bij wind door de vorm en het heen en weer zwaaien.

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door malle pietje » wo 21 mei 2008, 22:18

Het Reve-Abbertbos bij Dronten,daar staat ook ongeveer 5 ha acacia bomen van wel 15 mtr hoog (bij de stobbenweg.)

good goan.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door jjmvaningen » do 22 mei 2008, 17:55

Bart de Coo schreef:Je schrijft dat je ook in Hummelo op de acacia staat. Dan weet ik bijna zeker dat we wel eens een praatje hebben staan maken. Ik volgde de beginnerscursus in 2003 en ik herinner mij inderdaad dat er een imker aankwam die op hetzelfde moment als de cursisten met zijn bijen aan de slag ging. Dat moet jij haast geweest zijn. Dan sta je waarschijnlijk langs de weg van Doesburg naar Doetinchem, bij die rotonde, langs die maisvelden. Dan moet je zo eerst kruipdoor-sluipdoor tussen de bomen door om bij de kasten te komen.
Het geheim van die plek is waarschijnlijk dat het er zo windstil is, omdat de acaciabomen daar allemaal tussen ander geboomte in staan, met name dennen, geloof ik. Toch levert ook die plek niet ieder jaar honing op, begrijp ik. Dat is dan een schrale troost voor mij, omdat ik wel eens het gevoel heb dat ik een paar volle honingkamers misloop. Zie ik al die prachtige bomen fel bloeien en dan denk ik, waarom lopen mijn honingkamers nou toch niet vol?

Ja Bart, dat klopt, dat we elkaar hebben gezien.
Zo nu en dan sta ik daar ook, als m'n volken het toestaan (geen zwermnijgingen e.d.).
Ik heb de bijencuscus AOC-oost in 1998 gedaan (onder bezielende leiding van Wilfred Muis) en sta sinds die tijd daar.
groet, Jacques

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Acacia

Bericht door maartenkleijne » vr 23 mei 2008, 18:07

Bart, de acacia's bij het Sportpark staan met hun wortels in het hoge grondwater en nectarren goed. Toen ik daar vroeger woonde vlogen mijn bijen er ook op als het dit weer was.
Nu woon ik nabij het Korversbos waar veel acacia laanbomen staan, maar gevlogen word er niet op.
In Laren lijken ze mij te kunnen vliegen op acacia's aan Eemnesser kant waar het grondwater hoog is.

gr,
maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten