De linde bloeit

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

De linde bloeit

Bericht door amja » zo 01 jun 2008, 19:59

Vandaag zijn de eerste bloemetjes van de lindebomen opengegaan, de bijen beginnen er goed op te vliegen, het is weer leuk het gezoem te horen onder de bomen.
Laat de honing maar binnenkomen.

Bloeit in de rest van nederland de Linde ook al of is dit alleen in Brabant.

Amja

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door Bart de Coo » zo 01 jun 2008, 23:36

Amja,

Goh, da's vroeg! Ik geloof je wel hoor, daar niet van, maar hier - Veluwezoom, Arnhem e.o.- lijkt het nog wel een paar dagen te gaan duren. Dat weet ik vrij zeker, want ik kijk de lindebloesem bij wijze van spreken uit de boom. Bovendien heb ik hier in de buurt wat bomen ontdekt die duidelijk eerder beginnen dan de rest. En die check ik dan altijd even als ik er langs fiets. Noem het beroepsdeformatie, of zo [^]. En zelfs die bomen lijken nog geen aanstalten te maken.

Toch duidelijk geweldige dracht vandaag. De bijen op onze verenigingsstal waren dik tevreden. Geen zoekende bijen, geen bijen die rond je hoofd zoemen, geen roverij, alleen maar komen en gaan. Welke dracht kan dat geweest zijn? Ik weet het niet. De bramen misschien? Die zijn nu echt begonnen hier. De linde zeker niet.

Groet,

Bart

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door bart vos » wo 04 jun 2008, 19:41

Ook hier in Laren ('t Gooi) begint de linde te bloeien!

Bijgevoegde foto maakte ik zojuist, 4 juni.
Afbeelding

Bij imkers hier gold de vuistregel dat bij de Larense kermis (eerste week van juli) de linde bloeide. Dat was/is (naast de heide natuurlijk) de belangrijkste drachtbron.
Ik denk dat de linde niet overdreven vroeg is maar dat het seizoen gewoon aan het opschuiven is.

Overigens werd van de heide beweerd dat je er eens in de vier jaar goed van kon halen. Dat is immers de laatste jaren eerder andersom! Eens in de vier jaar laat de heide het afweten!
Naar mijn mening ook het resultaat van de klimaatsverandering

amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door amja » wo 04 jun 2008, 19:54

De linde begint steeds meer te bloeien, maar er zit wel verschil tussen de ene boom en de andere.
Zal vast een andere soort zijn en de zilverlinde is meestal nog later.

Amja

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door Bart de Coo » wo 04 jun 2008, 22:58

Mede door dit nieuwe onderwerp van Amja, tuur ik al dagen naar de lindebomen om te zien of er wat gebeurt. Noppes, nada, niente. Dus vreemd dat het feest op verschillende plaatsen al begonnen is. Langs de Veluwezoom (noordkant Arnhem) zeker niet!

Ik vind dat trouwens helemaal niet erg, want de dracht is hier overvloedig. De bramen bijvoorbeeld en allerlei grote gemeente- en tuinstruiken die ik niet kan thuisbrengen. De liguster doet het prima. En o ja, de klaver natuurlijk. Die staat her en der ook uitbundig te bloeien. Ik heb op de klaver nog geen bijencheck uitgevoerd, maar ik heb er het volste vertrouwen in.

Overigens weet ik heel zeker dat vorig jaar om deze tijd de linde al volop bloeide. Dat zal alles te maken hebben gehad met die schitterende aprilmaand toen. Kennelijk is de timing van de lindebloei sterk afhankelijk van het voorjaar.


Groet,


Bart

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 04 jun 2008, 23:27

Hier in Den Haag zijn de bloemknoppen nog maar heel kleine bolletjes, dus voorlopig nog geen lindedracht.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door m.kolsters. » wo 04 jun 2008, 23:37

Dag Imkers de acacia is net weg nu de linden,en wat denken de imkers van velderwten,2 voor de bijen achter de bijen een plek (9 ha) dit alles op 300 m afstand.
Zo moeten de kasten wel vol komen.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 jun 2008, 23:42

Ook hier in Groningen nog helemaal niets!! De vroegst bloeiende exemplaren staan aan de Hereweg. Die ruik ik (een heerlijk zweem van zoetzuur) als ik naar de Grote Markt fiets. Kort daarop zullen ook ander bomen gaan bloeien.
De stad Groningen staat vol met lindes. Ik sta echter met mijn bijen daar tever vanaf. Ook bij mijn stand buiten Groningen staan wel een aantal lindes. Laat ze nog maar zo'n tien dagen in knop blijven. Mijn vegers (waar ik extra vliegbijen vanaf tap) kunnen nog ietsjes sterker en de jonge moeren zullen beginnen te legegn vanaf volgende week. Ook ik denk dat de lindes zijn opgeschoven wat bloeiperiode betreft, maar niet 4 weken. Eerder twee ofzo...

jp

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door Dirk Blanken » do 05 jun 2008, 18:22

Jelte,
Je vegers hebben net weer de goede samenstelling en dan ga jij vliegbijen aftappen.
Dat moet je nu juist niet doen.
Elke verandering in de veger beperkt de ontwikkeling.
Zet je hoofdvolken op 1 BK of geeft alleen onder ruimte, en gebruik lage HK's als de volken nog niet op sterkte zijn.
Minder werk en in het voorjaar betere gelijkmatige volken.
Altijd van de bijen uitgaan en niet van het aantal potjes honing brengt op den duur meer opbrengst.
Groeten,
Dirk

dertiende

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De linde bloeit

Bericht door bart vos » vr 06 jun 2008, 08:59

Om mijn verhaal over de eerste bloeiende linde compleet te maken: ook al volop bijen die bezig zijn de honingdauw van de bladeren te halen, want ze plakken hier al behoorlijk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten