Vlier "Sambucus nigra"

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door de vos roger » do 12 jun 2008, 13:57

Sambucus nigra 'Eva' (BLACK LACE)
is een prachtige donkerbladige vlier,geeft een mooie schakering in de tuin en bloeit met lichtrode bloemschermen. De hoogte na 10 jaar is 150 cm. De bloeiperiode is mei. Deze plant is zeer winterhard.De vruchten en bloemen zijn eetbaar.
Alhoewel ik nergens geen beschrijving vind van de waarde als drachtplant zie ik toch dat hij goed "bevlogen" wordt door de bijtjes en hommels.
Vooral pollen zie ik er op verzamelen.

[img]http://img141.imageshack.us/img141/8934/roodbladerigevlier003xh2.jpg[/img]Afbeelding



roger

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door maartenkleijne » do 12 jun 2008, 15:31

Mooi Roger!!
dat is dan de eerste vlier die ook voor de bijen van waarde is.
Kan ik een stekje krijgen? Ik rijd er graag een keer voor naar het Zuiden.

gr,
maarten

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door de vos roger » do 12 jun 2008, 18:45

Geen probleem Maarten je bent welkom .
Ik zal morgen alvast zelf wat stekjes in de grond steken.
Het struikje dat ik heb is ook van een zomerstek van vorig jaar.
gr.

roger

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door A.Rodenburg » do 12 jun 2008, 22:26

Beste Roger en Maarten;
Volgens kweker P.Zwijnenburg uit Boskoop is de Sambucus wel degelijk
een waardevolle plant voor de Bijen.Overigens een goed uitgebreid
assortiment en veel bijenplanten daar verkrijgbaar!
Vr.gr.
Arie

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door de vos roger » do 12 jun 2008, 22:45

Arie ik heb mij vroeger altijd laten wijsmaken,als de bijen op de vlierbloesem vliegen dan is het armoe troef.
Dit schijnt blijkbaar niet het geval te zijn,terwijl de vlier bloeide waren hier nog tal van andere planten in bloei en toch verkozen sommige de vlierbloesem boven de andere soorten.

roger

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door Tieme » vr 13 jun 2008, 10:30

Roger,

Ik heb laatst ook ergen een bontbladige vlier zien staan. Ik had eerst helemaal niet door wat het was. Grappig dat er van zo'n plant ook cultivars gemaakt worden.

Tieme

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door de vos roger » vr 13 jun 2008, 13:43

Ik was vorige week zaterdag op tuinenbezoek in Walcheren en daar zag ik de donkerbladige vlier maar dan met een héél fijn ingesneden blad zoals de peterselievlier.En zo blijven die plantenkwekers ook bezig nietwaar net zoals wij met onze bijen steeds aan het experimenteren zijn.
gr

roger

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door de vos roger » vr 13 jun 2008, 18:25

Ik kreeg van een goede vriend het volgende verhaaltje doorgespeeld die ik jullie niet wil onthouden.

De Vlier heeft een grote rol gespeeld in mythen en volksverhalen en ze is waardevol om haar veelzijdige toepassingen. De Vlier is een snelgroeiende struik die vrij algemeen in Nederland voorkomt en eeuwen oud kan worden. Ze vertoont een onregelmatig en sterk vertakt silhouet. De stam van de vlier heeft een gebarsten schors, de takken en twijgen bevatten een dik wit merg. De jonge twijgen zijn zacht en buigzaam. Bij het ouder worden verhouten ze en worden keihard. Ze krijgen een grijsbruine kleur, een wat wrattig aspect en vertonen grove lengteribbels.
De bladeren zijn samengesteld, smal en veervormig en bestaan uit vijf of zeven ovale of lancetvormige blaadjes met sterk getande randen, eindigend in een punt. De struik is geschikt voor vochthoudende, stikstofhoudende (vervuilde) grond, in de zon of halfschaduw.
Inhoudstoffen: Flavonen, looistoffen, slijmstoffen, etherische olie, alkaloïden, vit. B4, C, kalium, calcium.


Al bij de oude Germanen een heilige boom, die in verband werd gebracht met de Godin Holda. Na de kerstening maakte ze haar rentree als de sprookjesfiguur Vrouw Holle. In het Duits heet de Vlier dan ook nog steeds Hollunder.
De Vlier kende vele volksnamen; Holderboom, Hollestere (NL) Elder, Hollowtree (ENG) om er maar een paar te noemen.
De vele benamingen zijn overigens een aanwijzing voor de grote betekenis die de Vlier altijd heeft gehad: hoe meer volksnamen een plant heeft, des te meer heeft men op verschillende plaatsen onafhankelijk van elkaar de waarde van de betreffende plant herkend.
Sambucus is afgeleid van het Griekse Sambuke, dat fluit betekent. Daar maakte men van oudsher fluitjes uit de jonge twijgen, wat je nu bij ons nog terug vind in het woord Flierefluiter.

Voor de Kelten had de Vlier betekenis als verbinding met de onderwereld, het begeleiden van de geesten van het overledenen naar het schaduwland. Vliertwijgjes werden begraven met de doden om hen te beschermen tegen kwade geesten.
Ook na de kerstening kregen overledenen vaak een kruisje van vliertakken mee, en staken doodgravers een takje vlierbloesem op hun hoed als ze een overledene gingen ophalen. De maat van de overledene werd genomen met een Vliertwijg.

Voor de Germanen was de Vlier een heilige struik want ze bood bescherming tegen boze geesten en trok goede geesten aan. Je mocht haar daarom niet zomaar omhakken, maar altijd eerst je respect betonen.
Begin 20ste eeuw werd er in sommige gebieden van Nederland nog gezegd dat je voor de “Vliermoeder”, die als de beschermgodin van het huishouden gold, de hoed moet afnemen; waarmee nog iets van dat oude respect duidelijk wordt.

Vroeger plantte men de Vlier vlak bij het huis, het liefst onder het keukenraam, omdat de vlier bescherming bood tegen vliegen en ongedierte. Vliegen mijden over het algemeen de Vlier en zullen dus ook minder gauw binnenvliegen in een keuken waar een Vlier voor het open venster staat. Zo was er minder kans op besmetting.
Het jonge hout is zacht en uit te hollen. Traditioneel werd de panfluit van Vlier of van riet gemaakt. Het oudere hout is erg hard en werd gebruikt voor priemen, slagerspennen, weefnaalden en ter vervanging van ebbenhout.
Het merg is zeer licht en kan gebruikt als watten of om fijne instrumenten schoon te maken. Metaal dat met vlier wordt ingewreven roest niet en hout van wormen gevrijwaard.

Zoals wel meer met magische bomen en struiken kreeg de Vlier na de kerstening een slechte reputatie: Judas zou zich aan een Vlier hebben opgehangen, nadat hij zich eerst een oor had afgesneden. Dat oor groeit nu nog altijd op oudere vlierstruiken: een eetbare zwam die Judasoor heet. Ook zou het kruis waaraan Christus werd gekruisigd van Vlierhout zijn gemaakt.

roger

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vlier "Sambucus nigra"

Bericht door Astrid Schoots » ma 16 jun 2008, 12:32

de vos roger schreef:
Ik kreeg van een goede vriend het volgende verhaaltje doorgespeeld die ik jullie niet wil onthouden.

Mooi verhaal Roger, en leuk om zo de herkomst van gewone woorden en 'cultuurdingen' te lezen
Astrid

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Vlier

Bericht door roelof1945 » wo 28 mei 2014, 21:42

De vlier bloeit geweldig er staan hier honderden en meer langs het kanaal, ik heb er nog niet 1 bij kunnen spotten op een bloemenscherm.
De bijen moeten eerst toestemming vragen aan vrouw Holle misschien dat de vlier daarna een waardplant wordt.

Vr. groet,
Roel
Bijlagen
vlier.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten