Linde bomen..en.. dracht planten / bloemen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Linde bomen..en.. dracht planten / bloemen

Bericht door remolen » do 07 aug 2008, 23:09

Ik woon in een woonwijk. en heb niet een hele grote tuin. Nu wil ik mijn tuin optimaal inrichten voor de bijen. wat voor planten en bloemen kan ik er dan het beste in zetten ?

groet Rene

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Linde bomen..en.. dracht planten / bloemen

Bericht door Arnold » vr 08 aug 2008, 09:05

de bijen gaan volgens mij zowieso max 3km van hun huis weg om honing te halen. dus denk dat als je planten in je eigen tuin neerzet dat er juist andere bijen van andere volken bij gaan.

ik weet niet wat ervan klopt ;)
dat zullen de andere en meer ervaren imkers wel verbeteren;)

Groeten Arnold

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Linde bomen..en.. dracht planten / bloemen

Bericht door Bart de Coo » vr 08 aug 2008, 12:00

Wat Arnold zegt is wel waar natuurlijk, maar het kan geen kwaad om de bijenstand in het algemeen een handje te helpen. Uiteindelijk is ook dat eigenbelang. Je buurman moet bijvoorbeeld de darren leveren om jouw moertjes te bevruchten, om maar eens een goede reden te verzinnen. Een andere reden is het plezier om bijen waar te nemen op drachtplanten in je eigen tuin.

Overigens Rene, is deze vraag al heel vaak in allerlei varianten en variaties gesteld. Omdat de vraag zo algemeen is, zal de tab 'zoeken' bovenin je beeldscherm weinig uitkomst bieden, omdat een goed trefwoord nauwelijks te bedenken is.

Kijk eens rond in de rubriek 'dracht'. Ga er desnoods een avondje voor zitten. Daar kun je heel veel ideeen opdoen.

Verder kun je het onlangs verschenen Plantenvademecum van Arie Koster aanschaffen. Kost je een lieve duit, maar dan heb je ook wat.

En dan moet je de merkwaardige imkerstic ontwikkelen om bij iedere wandeling of fietstocht de bloemetjes af te speuren, op zoek naar bijen, om je vervolgens suf te gaan zoeken naar de naam van die plant. Heel leuk & leerzaam.

Misschien nog aardig om wat plantjes uit mijn eigen achtertuin te vermelden, waarop ik de afgelopen jaren veel bijen heb gezien. Muskuskaasjeskruid - en heel veel wat bij de malva-soorten hoort - geweldige stuifmeelleverancier, goed bevlogen, soms massaal. Lavendel, iedere dag raak, maandenlang. Sedum, makkelijk te vermeerderen. Tuinkruiden zoals rozemarijn, tijm en citroenmelisse. Hedera helix (Klimop), kan in oktober gonzen van de bijen. Denk ook aan soorten die voor andere beestjes interessant zijn. Bij mij in de tuin bijvoorbeeld longkruid (hommels) en campanula (klokjesbijen).

Enfin, veel succes ermee!


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Linde bomen..en.. dracht planten / bloemen

Bericht door Wim Joosten » vr 08 aug 2008, 20:04

Crocussen voor in het vroege voorjaar is ook zeker nuttig.

Met vriendelijke groet,
Wim

Menkveld
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Linde bomen..en.. dracht planten / bloemen

Bericht door Menkveld » vr 08 aug 2008, 21:08

Rene,
Ik haal mijn info in eerste instantie van deze site, hierboven op het tabblad gidsen, vervolgens drachtplanten. Hierop staan ook de honig en stuifmeelklasse vermeldt en soms ook een foto. Voor meer info over drachtplanten in de herfst kwam ik o.a. terecht op http://www.bieenkorf.be . Bij mij thuis heeft 4 jaar geleden de hovenier het onderhoud (en aanpassing) van de tuin overgenomen. Ik had gevraagd zoveel mogelijk vlinder en bijenplanten te gebruiken en het wemelt er doorlopend van de bijen.
Helaas kan ik je niet vertellen hoe ze heten, want daar heb ik geen verstand van.
Evert

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Linde bomen..en.. dracht planten / bloemen

Bericht door Astrid Schoots » zo 10 aug 2008, 10:46

Arnold schreef:
de bijen gaan volgens mij zowieso max 3km van hun huis weg om honing te halen. dus denk dat als je planten in je eigen tuin neerzet dat er juist andere bijen van andere volken bij gaan. ik weet niet wat ervan klopt ;) dat zullen de andere en meer ervaren imkers wel verbeteren;)
Groeten Arnold

Bijen vliegen zelfs nog veel verder weg dan 3 km maar alleen als dat nodig is.
Het is onzin om de redenering om te draaien en te zeggen dat bijen hun dracht dus niet dichtbij zouden zoeken. Als mijn euodia lekker staat te bloeien zie ik de bijen zo op een paar meter van de kasten heen en weer vliegen. Ook met de lindebomen in de straat: in de lucht zie je een kleine snelweg ontstaan tussen de kasten en de bomen.
Astrid

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Linde bomen..en.. dracht planten / bloemen

Bericht door maartenkleijne » zo 10 aug 2008, 16:02

Melisse bij de stal wordt in oude boeken aangeraden:
-de bijen vinden het fijn en zwerm en vliegn niet ver weg
-goede drachtplant
-heel goed om korven en kasten mee in te wrijven alvorens er een nieuwe volk in komt (ook om een zwerm in de kast te lokken)
Mij valt op dat de bijen vaak ook op de bladeren en stengels ziten zuigen om ik weet niet wat te verkrijgen.

gr,
maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten