drachtplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
drachtplanten

Bericht door martin b » do 30 okt 2008, 20:44

Marc schreef, bij forum Ziekten, parasieten en bestrijding
voor alle imkers die in een niet al te best nazomer drachtgebied liggen,
daar kun je als imker wat aan doen, deel stekken uit van tuin drachtplanten aan je buuren. Elders werd pas nog over de fuchsia geschreven, makkelijk te steken en uit te delen bij mij staan binnen 100 meter in de omtrek van de bijenstal ongeveer 40 mooie grote planten.
In de tuinen van de buren wel te verstaan, zij blij met een plant en mijn bijen ook blij. Dit zo maar een voorbeeld hoe je het drachtaanbod voor de bijen kunt aanpassen.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: drachtplanten

Bericht door Bart de Coo » do 30 okt 2008, 21:45

Mijn nazomerdracht was overduidelijk: hedera, fuchsia, teunisbloem, duizendknoop. En niet veel meer dan dat. Dat klinkt een beetje mager, maar dat was het absoluut niet. Op relatief warme, zonnige dagen, en dan met name 's morgens, kwamen de volken thuis met overdreven veel stuifmeel. Ik heb er met genoegen naar staan kijken.

Hoe je duizendknoop moet vermeerderen, weet ik niet. Erg moeilijk kan dat nooit zijn, denk ik. Hedera vermeerderen is vrij gemakkelijk, geloof ik. Moest je niet de bloeiende delen in de grond steken? En teunisbloem moet je gewoon zaaien, met gulle hand. Fantastische stuifmeelleverancier, tot ver in oktober.

Dus als je bijen in een niet al te best nazomerdrachtgebied liggen, dan moet daar inderdaad wat aan te doen zijn!

O ja, ik heb vorig jaar een lavatera uit mijn tuintje getrokken, omdat ie te groot werd. Maar wat een fantastische drachtplant was dat. Maandenlang massa's bijen onder het stuifmeel, tot in oktober. Hij staat bij mijn schoonzus en hij is weer aangeslagen. Ik weet nu hoe ik hem moet stekken: in mei een jong uitlopertje eraf trekken, zorgen dat er een 'hieltje' aan zit. In een potje zetten. Afgeknipte petfles eroverheen, dop eraf. Niet in de zon zetten. Ga ik zeker doen.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: drachtplanten

Bericht door maartenkleijne » do 30 okt 2008, 22:10

De duizendknoop is makkelijk te vermeerderen door haar in de winter uit te spitten en de wortelkluit te delen.

gr,
maarten

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: drachtplanten

Bericht door de vos roger » do 30 okt 2008, 23:19

Duizendknoop of adderwortel of polygonum of de nu geldende naam "Persicaria"
is een prima plant die bloeit van eind juni tot aan de vorstperiode .
Bestaat in de kleurvariaties rood ,roze en wit .
Bij mij wordt die echt zwermachtig bevlogen.

Afbeelding

roger

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: drachtplanten

Bericht door Ambrosius » za 01 nov 2008, 13:14

heb enkele soorten en de amplexicaulis firetail is de meest bevlogen, elke dag plezier met alle soorten insecten die erop vliegen


daarnaast aan te bevelen in de herfst: de zonnebloemen vaste planten, dahlia's, hedera, aster

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: drachtplanten

Bericht door martin b » za 01 nov 2008, 14:36

Een proef.

Dit voorjaar een kleine 200 rode bessen gestekt, gewoon zwart landbouwplastik op de grond gelegd en daar de stekken in gestoken. Geen omkijken meer na, de meesten zijn aangeslagen.

De bedoeling hiervan is dat we in het voorjaar bij de opening van de plaatselijk kruidetuin ze gaan verkopen. (We hebben daar ook een bijenstal.) We graven ze dan uit en doen de wortels in een zakje met natte houtkrullen, dus geen dure potten of zo. De prijs zal ongeveer op 1 a 1,5 euro liggen. Niet te duur zo dat we ze allemaal verkopen.
Daarmee verdienen we extra geld voor de vereniging en verspreiden gelijk drachtplanten.


Het is een proef, dit als het goed gaat we elk jaar weer een nieuwe plant kiezen, die bijenplant van het jaar wordt.
Ik heb gekozen voor rode bes omdat ik het stekmateriaal gewoon van me struikken af kon halen, en ook makkelijk stek. Een paar mooie foto"s er bij en andere informatie over de bes, in de bijenstal naast de info over de bijen, moeten de mensen over de streep trekken om ze te kopen.

Als je dit jaar in jaar uit doet dan bouw je een betere drachtgebied op in je omgeving, plus extra geld voor de vereniging.
Door deze manier stijg het aantal drachtplanten in de tuinen, en worden er minder "verkeerde" planten aangepland.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten