Lucerne.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:
Lucerne.

Bericht door Cor Van Pelt » di 11 nov 2008, 05:46

Kan iemand mij iets zeggen over het volgende:

Ik heb een kennis die zgn.biologish boert. Hij heeft een perceel lucerne(alfalfa) ingezaaid en het deze herfst gemaaid . Het was toen 30 cm. hoog. Volgend jaar gaat hij maaien als er 5 tot 10 percent bloesem in is. Weet iemand hoeveel bijen kunnen halen op zo'n gewas?

Ik hoop van jullie te horen.
Bij voorbaat dank.
Cor Van Pelt.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lucerne.

Bericht door Dirk Blanken » di 11 nov 2008, 18:40

Cor,
Luzerne wordt hier beschouwd als een dracht waar je niet van op aan kunt.
Het is een klaverachtige dus honigt het pas bij hogere temperaturen(25 graden dan honigt het goed)
Verder wordt het vaak vroeg gemaaid, het is een route.
Geluk kan je hebben als het een poos erg slecht weer was dan liggen ze achter op schema.
Luzerne is veevoer en als het voor paarden gebruikt wordt laat men het veel langer bloeien waarschijnlijk omdat paarden de jonge luzerne slecht verdragen(vezels)
Hier zetten de meeste imkers geen volken bij luzerne maar als ze er in de buurt staan hopen ze op mooi weer want ze kunnen er zeer goed op vliegen.
Hier is het een vrij dunne honing met niet te veel smaak.
Dirk

dertiende

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Lucerne.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 nov 2008, 09:28

[img]http://vpopering.nl/jaap/klaver.jpg[/img]

Bij ons in Zeeland wordt de luzerne meestal gezaaid voor de groenvoeder drogerij .
Ik heb mij laten vertellen dat het probleem voor de boer is dat ,als 10 % in de bloei staat de luzerne niet meer groeit , wat er van boven bij komt gaat er van onderen weer af .
Dat wil zeggen dat er geen kilo's per ha meer bij komen .
Als op dat moment de drogerij overbelast is en er niet gemaaid kan worden , is het mogelijk dat hij een week of vier in bloei staat en dat geeft dan een extra bak honing.

Overigens is hier wel vraag naar deze klaver honing.

Jaap v P

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Lucerne.

Bericht door Ria van den Berg » do 13 nov 2008, 02:40

Waarschijnlijk is de situatie hier in Alberta heel anders dan in Nederland, want het wordt hier als een goede drachtplant beschouwd. Het geeft een milde, witte honing. Bij ons wordt er de laatste jaren meer luzerne gebruik in de hooimengsels en de dracht wordt hier daardoor verlengd. In Lethbridge zijn temperaturen van warmer dan 25 ºC heel gewoon. Hier in de Peace is er zelden een tweede snede, er is ook het gevaar van uitvriezen in de winter.Luzerne wortelt diep en in droge jaren blijft het veel langer honingen dan b.v. klaver. Bij ons was de klaver dit jaar in 3 weken uitgebloeid, maar de luzerne ging door tot de eerste echte vorst, dit jaar pas in oktober. Het hangt er erg vanaf hoe vaak het gemaaid wordt. Toen ik op een boerderij in het zuiden van Minnesota (VS) woonde, vertelde de eigenaar, dat hij in een jaar met genoeg vocht VIJF snedes van zijn luzerne kon halen. Dan is er, denk ik, niet veel te halen voor de bijen. In een vochtig jaar geeft het veel blad, goed voor de boer, slecht voor de imker.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lucerne.

Bericht door Dirk Blanken » do 13 nov 2008, 19:02

Ria,
Hier wordt luzerne meestal maar 2 keer gemaaid.
Maar de temperatuur van dik 20 graden is hier het grootste probleem.
Maar als imker moet je wel weten dat er luzerne in de buurt staat want de honingkamers zitten snel vol als de temperatuur etc. gunstig is.
Ik heb meegemaakt dat ze massaal op luzerne vlogen op 5 km afstand natuurlijk bij zeer goed vliegweer en optimale temperatuur en vochtigheid.
Een prachtig gezicht zo'n beam bijen allemaal in dezelfde richting te zien vertrekken en terug te komen.
Dit soort omstandigheden komen hier zelden voor.
Vergelijkende omstandigheden zie je op de zeeaster maar die wordt helaas de laatste jaren geconsumeerd door schapen die op de kwelders worden gezet vooral als het een maand droog is.
Ik heb één boer vlak bij mijn stand achter de zeedijk weten over te halen om het te laten staan en ik winter daar waarschijnlijk daarom gelukkig nog steeds goede volken uit omdat het in september veel stuifmel geeft.
Kost slechts een paar potten honing en dan krijg ik ook nog een perfecte blanke bloemkool mee.
In Canada kunnen jullie nog grotere standen er op na houden hier houdt het wel op met 10 hoogstens 20 volken als je dicht bij de bewoonde wereld zit.
Echt natuur bestaat hier niet meer.
Ik heb een imkerkennis die net een imkerbedrijfje is begonnen en die haalt zijn opbrengst uit Duitsland: koolzaad,acacia,korenbloem vorig jaar.
Hier is het en blijft het hobby.
Dirk







dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten