fijn stof

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

fijn stof

Bericht door Bart Maes » vr 21 nov 2008, 19:11

Niet lang geleden kreeg ik een berichtje in de krant te lezen over fijn stof in onze leefomgeving. Mijn bijen staan dicht mij een houtverwerkend bedrijf dat spaanderplaten e.d. maakt. De normen van stofuitstoot zijn wel streng, maar soms hebben hun schoorstenen nog wel eens een opstoot van stofbuien. Auto's en ook onder andere tuinstoelen worden dan bedekt met een fijn gelig laagje van het goedje.

De nectar die onze bijen binnen brengen zal wel stofvrij zijn. Maar wat met het pollen dat de bijen in het veld gaan verzamelen? Kunnen ze een klompje maken met een mix van stuifmeel en de mogelijkse aanwezigheid van stof op de bloem?

met imkersgroet!
Bart

dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: fijn stof

Bericht door dar » vr 21 nov 2008, 19:24

dag Bart.
vraag me niet waar en wanneer,in ieder geval weer een poos geleden
dat ik las over bijen die kolenstof hadden verzameld.
groeten Ad

ad van meurs

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: fijn stof

Bericht door Bart de Coo » za 22 nov 2008, 00:20

Zo'n sterk verhaal herinner ik mij ook. Een aantal jaren geleden las ik in Bijen, het toenmalige maandblad van o.a. de VBBN, een artikeltje van ik geloof Astrid Schoots. Die had op haar beurt ergens een berichtje opgeduikeld over bijen die 'stuifmeel' verzamelden op pasgetrokken markeringsstrepen op een wegdek. (!!!)

Ik vermoed dat heel fijn zaagsel in de omgeving niet zo'n kwaad kan.

Wat ik verontrustender vond was een bericht dat ik ook alweer een tijdje geleden las, over de gevolgen van luchtverontreiniging op honingbijen. Door luchtverontreiniging van het name het autoverkeer, zouden bijen veel minder kunnen 'ruiken' en zodoende meer moeite hebben met het localiseren van drachtbronnen.

Groet,

Bart

Job van Praagh
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: fijn stof

Bericht door Job van Praagh » za 22 nov 2008, 11:44

Bijen kunnen de kwaliteit van stuifmeel, hun eiwitbron, niet zelf bepalen. Voor pollenhaalsters geldt, dat alles wat zo is, dat het makkelijk in de broekjes te pakken valt, gehaald wordt. Ook waardelooos cellulosepoeder . Hoe sneller de broekjes vol zijn, hoe attractiever eea is.

groeten,

JOB

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: fijn stof

Bericht door Bart Maes » za 22 nov 2008, 13:09

Bedankt voor de reactie's. Ze verzamelen dus ook alles wat niet te groot en te zwaar is om mee te nemen in hun 'broekjes':D.

met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: fijn stof

Bericht door marc » za 22 nov 2008, 15:16

Ik denk Job, dat je de bijen te kort doet met wat je zegt.
Hun zintuigen zijn veel verfijnder dan dat.
In Australië zijn testen gedaan waarbij werd aangetoond dat bijen niet altijd eerst op het stuifmeel vliegen met de hoogste eiwitwaarde, maar dat ze soms stuifmeel met een mindere eiwitwaarde maar met een hoger vetzuurgehalte prefereren.
Dan denk ik dat hun onderscheidingsvermogen toch verder reikt dan 'alles wat in de broekjes te pakken valt'.
Zou dat cellulosepoeder halen, kunnen voortvloeien uit een soort 'voedingsstress', een soort frustratie dat er verder niet veel goeds te vinden is ?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: fijn stof

Bericht door A.A. Staals » za 22 nov 2008, 20:37

Job van Praagh schreef:
Bijen kunnen de kwaliteit van stuifmeel, hun eiwitbron, niet zelf bepalen. Voor pollenhaalsters geldt, dat alles wat zo is, dat het makkelijk in de broekjes te pakken valt, gehaald wordt. Ook waardelooos cellulosepoeder . Hoe sneller de broekjes vol zijn, hoe attractiever eea is.

groeten,

JOB


Dit kan wel zo zijn maar ik zit nog altijd met de vraag:
- waarom halen de bijen helemaal geen stuifmeel van de forcythia?
- waarom halen de bijen soms wel stuifmeel van courgettes maar soms weken lang niet?

ad staals

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: fijn stof

Bericht door Astrid Schoots » zo 23 nov 2008, 20:56

dar schreef:
dag Bart.
vraag me niet waar en wanneer,in ieder geval weer een poos geleden
dat ik las over bijen die kolenstof hadden verzameld.

Dag Bart en anderen,
In American Bee Journal van 2005 (feb. en maart) werd hierover geschreven. Misschien vind je het leuk om de samenvatting daarover (in 'buitensnippers') nog eens te lezen.
Astrid.

VOGELZAAD IN DE BIJENKAST
Dr. Wyatt Magnum van de universiteit in Washington beschrijft hoe in zijn omgeving in februari vaak flink wat bijen in vogelvoederhuisjes te vinden zijn. Omdat er dan in de natuur nog niet veel stuifmeel te halen is, gaan de bijen op zoek naar alles wat erop lijkt, en zo komen zij dan ook bij het opgehoopte graanstof terecht, dat tussen de voerkorrels zit. In een voerhuisje met fijngemalen kuikenzaad vond hij zelfs enige honderden bijen die stof verzamelden en dit verwerkten als echt stuifmeel: uit de haren kammen, zo nodig met wat opgerispte nectar plakkerig maken en in de stuifmeelkorfjes stoppen.
Door nauwkeurig kijken vond hij ook antwoord op de vraag, hoe toch steeds die kleine gierstkorreltjes in de schuifla terechtkwamen: op een van de foto’s is een bij te zien met in haar stuifmeelkorfje een precies passend rond gierstzaadje, dat bij het rondstruinen in het vogelvoer is blijven plakken aan het beginnende meelklompje.
Gelukkig is dit stoffige gedrag van korte duur: de ontluikende bomen lokken de bijen met echte dracht, en de voederhuisjes zijn dan weer voor de vogels alleen.
American Bee Journal, februari 2005.

HONINGBIJEN IN HAWAII VERZAMELEN LAVASTOF
In de lijn van het vorige verhaaltje is ook de waarneming van W.S.Robinson (Casper University, Wyoming), nl. dat bijen lavastof verzamelen rond felgele wegmarkeringen in een verder grijze omgeving van een vulkanisch Nationaal Park op Hawaï.
Het is bekend, dat bijen in tijden van schaarste allerlei surrogaten verzamelen: zo wordt teer, breeuwmateriaal en verse verf in plaats van propolis gebruikt, en neemt spuitwater en honingdauw de plaats in van nectar. Bij stuifmeel ligt het anders: het meeste zg. valse stuifmeel blijkt nutteloos of zelfs schadelijk voor de bijen te zijn. Hierboven werd al graanstof genoemd, maar bijen verzamelen ook kolenstof en zelfs fijnpoederig insecticide, en nu is er dan ook het verzamelen van lavastof gesignaleerd.
Robinson vergelijkt de felgele wegmarkering in deze plantarme omgeving met gele bloemen waardoor het lavastof eromheen de bijen ‘triggert’ tot stuifmeel halen. Maar hij vraagt zich ook af of dit lavastof inderdaad zinloos voor de bijen is: misschien is het toch op een nog onbekende manier nuttig, denkend aan sommige apen en papegaaien die klei eten om gifstoffen in hun voedsel te absorberen.
Haalbijen krijgen doorlopend feedback: wanneer de stuifmeelcellen boordevol zitten, duurt het opbergen van stuifmeel langer; wanneer er even een nectarfile is, beperken de haalbijen zich tijdelijk tot de rijkste nectarbronnen. Maar kunnen stuifmeelhaalsters ook op de een of andere manier leren over de waarde van het gehaalde materiaal? Kortom: Robinson stelt interessante vragen die uitnodigen tot meer onderzoek.
American Bee Journal, maart 2005.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: fijn stof

Bericht door Ria van den Berg » zo 23 nov 2008, 22:24

Als wij sterke volken in het voorjaar hebben, zien we ze op de bast van de populier, Aspen poplar, wit stof verzamelen. Het duurde een aantal jaren voordat we ontdekten waar dat witte stof vandaan kwam. Als de volken zwak zijn, zien we het niet.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten