klimaatbosje

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

klimaatbosje

Bericht door martin b » di 09 dec 2008, 21:42

Van de week zag ik ergens een klimaatbosje staan, dat kon ik zien door het bordje die er bij stond. Op http://www.klimaatbosje.nl kun je er alles over te weten komen. Zo'n bosje bestaat altijd uit minimaal 3 walnotenbomen. Dat vond ik dan weer jammer (als imker) de reden voor de walnoot was wel goed maar een soort die insecten aantrekt had ook goed gekund.:D
Misschien moeten we ook zoiets lanseren voor de bijen, in welke vorm dan ook. Vooral nu de bijen in de spotlight staan.
Wie heeft er een idee ???

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door Bart de Coo » di 09 dec 2008, 22:05

Tja, het bijenbosje natuurlijk: linde, tamme kastanje, robinia, tulpenboom, esdoorn en trompetboom bijvoorbeeld. Het lijkt mij handiger wanneer een gemeente er een gewoonte van maakt om dit soort bomen te planten, in plaats van die sneue lariksen, beuken en berken.

Maar ja.

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door maartenkleijne » wo 10 dec 2008, 00:16

Vanuit wageningen wordt actie gevoerd voor het herstel van het 'atlantisch lindenbos', en in het algemeen voor herintroductie van de linde als bosboom.



gr,
maarten

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door hans hoogendoorn » wo 10 dec 2008, 09:47

Misschien moeten we ook zoiets lanseren voor de bijen, in welke vorm dan ook. Vooral nu de bijen in de spotlight staan.
Wie heeft er een idee ??

Een goed initiatief.

Als imker(vereniging) kun je bondgenoten zoeken bij verschillende organisaties IVN, SBB, Landschapsbeheer etc.
Goede contacten met de plantsoenendienst is ook niet weg. We vinden er steeds meer een luisterend oor.
Het vademecum van Arie Koster kado doen !

In buurprovincie Drenthe is veel bereikt met het project bloeiende akkers.
Hierbij werden ook de landbouwers ingeschakeld en met succes.
Initiatief van actieve imkercollega('s).

Daarbij werd breder gepresenteerd als het eigenbelang honing etc.
Een gevarieerde natuur met bloeiende bomen en planten is sowieso goed voor ons gevoel van welbevinden.
Bovendien leveren de zaden en de bloembezoekende insecten weer voedsel aan vogels en andere dieren.
En daar genieten we ook weer van. Met dat soort argumenten bereiken we het meest.

http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9453

De achteruithollende gezondheid van ondermeer onze bijen kan wellicht als extra indicatie worden beschouwd,
dat de natuur wel een opkrikkertje in die richting kan gebruiken.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door m.kolsters. » wo 10 dec 2008, 18:41

Zo nu ik dit lees hebben wij ook een klimaat bos bij de bijen club.
Een vereniginghal van 28 kasten.Op 2 ha.
Op deze plek staan,vuilboom, sleedoorn, krenten,linde,pruimen, appels, kersen, iep, cornish,hazelaar en we zaaien ook nog een ha.met bloemen in twee gedeeltes.
Een mooi plekje dus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door martin b » wo 10 dec 2008, 21:35

Bart welke ik mis bij de sneue bomen is de EIK die is hier in de achterhoek heilig bij de overheid. Ze staan overal en worden op elk beschikbaar plekje geplant[:(!].Monokultuur, met alle gevolgen van dien.
De argument is dat hij hier inheems is en altijd al voor kwam. Halve waarheid.
Maar de opmerking van Maarten over linde is een Schot in de roos, vroeger bestonden onze bossen uit linden,kastanje en eik.

Hans ik schreef ook extra / een soort die insecten aantrekt / de reden hiervoor heb je al heel goed toegelicht, daar kan ik niets meer aan toevoegen.

Het bijenbosje van Bart zou dan ook het insectenbosje kunnen gaan heten, maak het officieel met bordje er bij en het blijf onder de aandacht. En als je bij scholen de appels en pruimen van Tinus neer zou planten snijd dat ook meerderen kanten net als de walnoot.

Laten we 2010 het jaar van de insecten uitroepen, dan hebben we nog en heel jaar om ideeën en plannen te maken.

Onder de deelnemers/bezoekers van dit forum zitten volgens mij genoeg knappe koppen die dit tot stand kunnen brengen.

martin

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door Ed Pieterse » do 11 dec 2008, 10:04

Toen ik paar jaar geleden het hoofd van de groenvoorziening van ons dorp sprak en hem vroeg of hij wat meer bomen wilde zetten in ons dorp, die in de drachtloze periode na de Linde bloesem hadden, kreeg ik het antwoord "Als het maar onderhoudsvriendelijke bomen zijn" De Cathalpa bv vondt hij een rotboom in dat opzicht. Die had teveel dood hout na elk jaar, wat steeds verwijderd moest worden.
Het valt wel mee dacht, ik heb zo'n boom in tuin en het is een feest om te zien hoeveel bijen er dan op vliegen als hij bloeit.
Maar het initiatief om de gemeentes te benaderen vind ik prima. Daar moeten we beginnen.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door Tieme » do 11 dec 2008, 13:15

Martin,

In onze bossen kwam vroeger geen kastanje voor. Zowel de paardekastanje als de tamme kastanje komen van elders (Turkije / Zuid Europa)

groeten,

Tieme

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door LWPisa » do 11 dec 2008, 17:28

Oppassen jongens...met wat ergens "thuishoort"...voor je het weet staan ze je Robinia's te kappen omdat het bos "van vreemde smetten vrij" moet zijn.
Als iets hier thuishoort waar kijk je dan naar...naar de Middeleeuwen? Naar de laatste ijstijd, of daarvoor?

L

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door jjmvaningen » do 11 dec 2008, 18:33

LWPisa schreef:
Oppassen jongens...met wat ergens "thuishoort"...voor je het weet staan ze je Robinia's te kappen omdat het bos "van vreemde smetten vrij" moet zijn.

Volledig mee eens met het oppassen.
Voor dat je het weet gebeurt er "terug naar de zwarte bij" en weg met de rest.
Groet, Jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten