De bijtjes zijn klaar voor de lente

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 mar 2009, 19:17

Als reactie hierop:
1) het weer is nog zo koud dat bijen van andere imkers niet in de buurt van mijn stand komen. Actieradius = max 1 km.
2) verder mijn bijen komen niet aan de raten uit de buurvolken. Ze vertonen niet echt roofgedrag. Naarmate het straks warmer wordt kan dat wel gebeuren.
3) over drie/vier weken ruim ik de dode kasten op: dat wil zeggen ik haal de raat eruit en berg deze op.
4) andere imkers (die ook ver weg wonen) hebben ook niet altijd (op tijd) in de gaten welke volken dood of levend zijn. Er is dan ook een bepaalde periode wanneer volken kunnen worden geroofd.

JP

peter29
Berichten:2
Lid geworden op:di 03 mar 2009, 21:31
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door peter29 » di 03 mar 2009, 21:41

hallo ik ben hier nieuw, ik heb 2 kassen bijen ,had er drie een dood maar binnekort ga ik er trug twee halen.in het weekend en daarstraks waren ze hard aan het vliegen en brachten veel stuifmeel binnen,en droegen de dode bijen naarbuiten dus ik denk wel dat met die twee alles in orde is

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 mar 2009, 19:33

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Als reactie hierop:
1) het weer is nog zo koud dat bijen van andere imkers niet in de buurt van mijn stand komen. Actieradius = max 1 km.
2) verder mijn bijen komen niet aan de raten uit de buurvolken. Ze vertonen niet echt roofgedrag. Naarmate het straks warmer wordt kan dat wel gebeuren.
3) over drie/vier weken ruim ik de dode kasten op: dat wil zeggen ik haal de raat eruit en berg deze op.
4) andere imkers (die ook ver weg wonen) hebben ook niet altijd (op tijd) in de gaten welke volken dood of levend zijn. Er is dan ook een bepaalde periode wanneer volken kunnen worden geroofd.


Als ik nu deze reactie van jou hier bij zet ;

Nederland
Berichten 1988

Berichten - 23/10/2008 : 00:09:59 profiel weergeven E-mail auteur Reageer met citaat
Net op de site van LNV gezien. Zo te zien val ik net binnen het reisverbod op ongeveer 300 meter. Hier baal ik dus erg van. Het is niet anders.

JP
Wat moet ik dan van jou vakkennis denken ??
Dode bijenvolken in de lente open laten staan binnen een gebied met A.V.B. ???

Jaap v P

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door zonregeditor » za 07 mar 2009, 21:21

Vandaag waren ze weer druk in het prachtige voorjaarszonnetje:)
De hazelaars werden weer druk bezocht
Afbeelding

groet peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door Bart de Coo » za 07 mar 2009, 22:50

Ook langs de Veluwezoom staan deze struiken geweldig te bloeien. De stuifmeelkleur is volgens mij nogal vuilgeel, niet echt mooi helder in elk geval. Bovendien vervoeren de bijen het in grove, korrelige kluitjes. De bijen komen dus niet thuis met van die mooie 'sokjes', zoals ik altijd tegen mijn kinderen zeg.

De hazelaar valt mij dit jaar pas voor het eerst op als drachtplant. Dat komt misschien wel omdat hij gewoonlijk te veel concurrentie heeft van de krokussen.

Bij mij vliegt overigens alles - 7 volken. Ik ben zielsgelukkig. Want ook in mijn buurt heeft de wintersterfte weer hard toegeslagen. Op een grote stal in Ellecom, uitstekende imker, 29 volken ingewinterd, nog een handvol in leven. Andere imker, een beginner, 7 volken op landgoed Middachten ingewinterd, allemaal dood.

Nou ja, ik ben er klaar voor in elk geval.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door Hans van der Post. » za 07 mar 2009, 22:53

Peter woon je in een bosrijk gebied?
Hoe warm was het bij jou?
En als laatste vraag; op welke afstand staan de volken bij hazelaarstruiken?

!Hans.

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door zonregeditor » za 07 mar 2009, 23:25

Hoi Hans,

Ja grens tussen weilanden en bossen.
Het was de hele ochtend helder en zonnig hier.
Ondanks dat het min 3 was vannacht was 1 kast al druk aan het vliegen om 10 uur (die staat dus wel vol in de eerste zonnestralen). De maximum
temperatuur was 9 a 10 graden.
Die hazelaars staan binnen 50-100 meter afstand .

Bart, op die foto vind ik dat stuifmeel nog aardig mooi geel van kleur,
maar het heeft volgens mij niet altijd exact dezelfde kleur bij hazelaars. (ik kan die foto ook emailen aan de liefhebber in een hogere resolutie).
Afgelopen 2 jaar zat er nooit een bij op die hazelaars, vandaar dat ik er nu extra blij mee ben.
Ik had voor de grap ook wat katjes van de hazelaar in een papieren zak gedaan ( zoals de Roever met elsenkatjes doet) en daar kwam een mooie lading knalgeel stuifmeel af.
groet peter

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door Oude Essink » zo 08 mar 2009, 19:16

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/hazelaar-mv.jpg[/img]
De Hazelaar is een windbestuiver pur sang; de wind blaast een wolk uiterst lichte vaalgele pollen rond en deze hopen hier of daar terecht te komen op de roze stempels ergens in de omgeving.
Soms wordt hij geroemd om zijn stuifmeel. Eerlijk gezegd, ik heb er nimmer een bij op zien vliegen.
































hennie oes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 mar 2009, 20:29

Ah die Hennie,

dat bijen op windbloeiers als els kunnen vliegen, en dit ook massaal doen, heb ik dit jaar zelf mogen observeren. Moet wel zeggen het was een 1-dags opname (vorige week zondag). Maar ze vlogen er flink op.

Vandaag een lezing bijgewoond in Schilde (BE) van Dr. Michel Asperges op uitnoding van onzer aller Hugo Thoné !!!
Van deze bijenwetenschapper in ruste wist ik te ontfutselen dat het stuifmeel van els kwalitatief prima in orde is. Dat wil zeggen het bevat de essentiele aminozuren die bijen nodig zijn bij de opbouw van eiwitten. In tegen stelling tot het stuifmeel van mais wat wel op zich alle essentiele aminozuren bevat maar in zeer (of in te) lage concentraties. Bovendien bij het legen van de endeldarm schijnt bij maispollen niet de gehele inhoud te zijn gebruikt door een bij. De korrels hebben dus nog inhoud wat op resterende aminozuren of vetten kan wijzen.

JP

PS
1) naast halve bevat het Sint-Ambrosius Gilde van Mortsel/Edegem ook oude en jonge bijen!!!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De bijtjes zijn klaar voor de lente

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 mar 2009, 20:40

Als ik nu deze reactie van jou hier bij zet ;

Nederland
Berichten 1988

Berichten - 23/10/2008 : 00:09:59 profiel weergeven E-mail auteur Reageer met citaat
Net op de site van LNV gezien. Zo te zien val ik net binnen het reisverbod op ongeveer 300 meter. Hier baal ik dus erg van. Het is niet anders.

JP
Wat moet ik dan van jou vakkennis denken ??
Dode bijenvolken in de lente open laten staan binnen een gebied met A.V.B. ???


Jaap v P


Youre right mister!

Ik zal iemand vragen om de vergeten volken zsm te dichten.
Wel is het zo dat ik de enige imker ben in 'verre omstreken'. Ik zit niet op een bijenpark, waar kans op roverij veel hoger ligt. Laat niet onverlet dat mijn eigen bijen kunnen worden besmet.

Verder heb ik (nog) geen AVB. Afgelopen jaar heb ik visueel ook niets verdacht gezien. De kans dat mijn bijen het zouden hebben is erg klein. Aangezien mijn bijtjes gaan emigreren (naar BE) ga ik zo wie zo een AVB test doen. Waarom vertel ik dit allemaal? I am to onest?[;)]

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten