Erzats stuifmeel voederen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Erzats stuifmeel voederen

Bericht door de vos roger » ma 09 mar 2009, 14:55

Een vriend van mij heeft de gewoonte in het voorjaar zijn bijen sojameel voor te schotelen.En of het succes heeft,dat zie je op de bijgaande foto.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
groetjes

roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Oude Essink » ma 09 mar 2009, 15:41

Hoi Roger,
en of het voedingswaarde heeft en het stuifmeel vervangt: volgens een onderzoek van onze vroegere Ambrosiushoeve niet!
heb jij er een onderzoek over?


Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door wilde » ma 09 mar 2009, 17:07

Het lijkt mij een volkomen onnuttige voedering. Voor stuifmeel bestaat geen echte vervanger en in deze tijd van het jaar is er een overvloed aan goed stuifmeel. Helaas blijft het wat te koud voor de bijen om het op te halen.

Dit is een plaatje uit mijn voortuin van een paar jaar geleden:
http://www.ahw.me/p9/tuin035b.html

en dit is van vorige week:
http://www.ahw.me/p9/tuin146b.html

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Hego » ma 09 mar 2009, 17:34

wilde schreef:

en dit is van vorige week:
http://www.ahw.me/p9/tuin146b.html


Hoe heten de geel bloeiende planten?


Henri

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door A.A. Staals » ma 09 mar 2009, 17:35

Stuifmeel vervanger voeren? Waarom geen echt stuifmeel? In het voorjaar met stuifmeelval stuifmeel afvangen van je eigen bijen en invriezen doet geen schade aan het volk. Je kunt het dan later terug voeren. Hiervoor het stuifmeel ontdooien en met suikersiroop een dik deeg maken en op de raampjes en bijen leggen. Volk kan een tot twee ons per week opnemen.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 09 mar 2009, 20:28

Het lijkt mij een volkomen onnuttige voedering. Voor stuifmeel bestaat geen echte vervanger en in deze tijd van het jaar is er een overvloed aan goed stuifmeel. Helaas blijft het wat te koud voor de bijen om het op te halen.


'Volkomen onnuttig' is het niet. Het hangt af wat het aanbod is uit de omgeving. Als je met veel volken in een matig drachtgebied zit kan het denk ik van extra waarde zijn. Zeker in de eerste opbouwende fase. Ook melden sommige imkers stuifmeel tekorten in de nazomer, maar nemen de bijen het dan ook nog zo op van een schaal?
Zo zag ik een dikke week geleden dat mijn bijen vlogen op de Els aangezien er weinig anders toen nog was. Soms is het dus te koud om stuifmeel op te halen voor de bijen. Voerderen met eiwit vervangers (onder de deksel) kan de bijen een voorsprong geven.
Zelf begin ik er niet aan omdat wat mij betreft het niet opweegt tegen tijd en kosten.

Verder klopt het dat de Ambrosius hoeve indertijd onderzoek hier naar heeft gedaan. De strekking was meende ik dat bijvoerdering wel een voorsprong oplevert maar die over de tijd gezien weer verloren gaat. Heeft men toen ook gezien naar langlevendheid van werksters?

JP

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door pieter1 » ma 09 mar 2009, 20:46

Hego schreef:
wilde schreef:

en dit is van vorige week:
http://www.ahw.me/p9/tuin146b.html


Hoe heten de geel bloeiende planten?


Henri


Winteraconiet

Alles over goji bessen:
http://www.gojibes.nl
Mijn artikelen:
http://p1234.infoteur.nl

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door de vos roger » ma 09 mar 2009, 22:10

Oude Essink schreef:
Hoi Roger,
en of het voedingswaarde heeft en het stuifmeel vervangt: volgens een onderzoek van onze vroegere Ambrosiushoeve niet!
heb jij er een onderzoek over?

Hennie we weten allemaal dat niets boven echt stuifmeel gaat .
Maar vroeg in het voorjaar kan het toch geen kwaad als een bijkomend voeder dat tenslotte toch eiwitten bevat.En het spaart de bijen daar ze niet ver weg door de koude moeten vliegen.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door wilde » ma 09 mar 2009, 22:55

Een vriend van mij heeft de gewoonte in het voorjaar zijn bijen sojameel voor te schotelen.
Dag Roger, is die vriend David Van Delm?
Ik zag zijn recept in het Vlaams Imkersblad (Ned. Vl. Fed.) in zijn artikel 'Prikkelvoedering'. Ik verbaasde mij er direct over toen ik het vorige week las. Ik denk dat dit soort onnatuurlijke activiteiten de bijen geen goed doen. Ik gun een ieder zijn mening en van mij mag je dus best wat experimenteren, maar zijn theorieën in verband met deze voedering deel ik beslist niet. Bijen zijn slechts gebaat met normale dracht en als het weer wat tegen zit zullen ze dat dus even moeten uitstellen. Ook dat is normaal voor een volk.
Groet, Albert

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door willem » ma 09 mar 2009, 23:15

Het lijkt mij een volkomen onnuttige voedering. Voor stuifmeel bestaat geen echte vervanger en in deze tijd van het jaar is er een overvloed aan goed stuifmeel.
Lees blz 11 en 12 van de volgende link /www.pri.wur.nl/NL/publicaties/PRIpublicaties/bijen/ dan via Thema honingbijen naar stuifmeelvervanginsmiddel.
Groeten, Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten