Moerbei

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Moerbei

Bericht door Bart de Coo » zo 29 mar 2009, 12:20

'De moerbeitoppen ruisten;'
God ging voorbij;


Beets



Hoe kom ik aan een moerbeienboom?


De moerbei. Een bijbelse, symbolische en mythische boom. Volgens de Bijbel (1 Samuel 5:24 en 1 Kronieken 14:15) een boom waar God zich bij tijd en wijlen in schuilhoudt, volgens de planten-folklore ook een schuilplaats voor boze geesten - 'onder de moerbeiachtigen bevinden zich de Judasboom, de Verwenste Vijgetak en de Duivelsboom' - volgens weer een andere legende bleef een aantal volgelingen van Lucifer hangen in een moerbeiboom toen ze uit de hemel waren geworpen en volgens een bekende Griekse mythe zijn de moerbeien donkerrood tot zwart van kleur door het bloed van de geliefden Pyrramus en Thisbe die zich door een ongelukkig misverstand onder een moerbeiboom in het zwaard wierpen.

Zo'n boom moet je toch in je tuin hebben, niet waar?

Ik zag hem pas afgelopen zomer voor het eerst van mijn leven in Frankrijk. Ik vroeg aan de campingbaas wat voor boom het was. Het was een 'mûre', wat niet alleen 'moerbei' betekent, maar ook 'braam'. En ja, de boom gonsde van de bijen in het voorjaar. Over Frankrijk gesproken, ik las laatst een artikel in de Volkskrant over een ex-militair die tegenwoordig in opdracht van de ANWB met het klembord onder de arm campings in Frankrijk langs loopt, om ze het felbegeerde ANWB-keurmerk te bezorgen - of te ontnemen. Hij had een hekel aan moerbeibomen, want ze groeien verschrikkelijk snel, geven een potdichte schaduw en de vruchten geven vlekken die je onmogelijk uit je tentdoek krijgt. Ik vond de vruchten best lekker trouwens, maar niet zo goed als bramen en frambozen, die vind ik subtieler en vooral zoeter van smaak.

Ik heb nog in de Drachtplantengids van Lei Hensels gekeken. Noppes. Ik heb nog in het Plantenvademecum gekeken van Arie Koster. Niente. Ik heb nog de zoekfunctie van het forum gebruikt: 1 treffer in een recente topic van Dick van Leeuwen en dan alleen nog in de naam van een website.

Dus wie helpt me eens verder? Hoe kom ik aan zo'n ding? Op wat voor grond doet hij het het beste? Nog andere tips en trucs? O ja, ons klimaat is geen bezwaar: Nicolaas Beets had er eentje in zijn achtertuin.

Bedankt alvast!


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door Oude Essink » zo 29 mar 2009, 13:20


de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door de vos roger » zo 29 mar 2009, 13:50

Bart bij ons zijn zo'n "bomen" gemakkelijk te verkrijgen.
Je hebt de zwarte en de gele moerbij.
De gele vruchten zijn iets kleiner dan de zwarte.
Ook zeer geliefd door de vogels !
groetjes

roger

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door pieter1 » zo 29 mar 2009, 18:46

Onder andere te bestellen bij http://www.arborealis.nl


Alles over goji bessen:
http://www.gojibes.nl
Mijn artikelen:
http://p1234.infoteur.nl

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door martin b » zo 29 mar 2009, 21:10

Bart hier kun je ook kijken, groot aanbod, ook moerbei, en van klein tot groot.
Zal ook wat dichter bij zijn, voor jou. Zelf goede ervaring mee, en vaak goedkoper dan vele andere.




Boomkwekerijen De Batterijen BV http://www.batterijen.nl

Bonegraafseweg 68
4051 CH Ochten
0344 641271


martin

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door Ati » zo 29 mar 2009, 21:36

Bart, ik heb een moerbei in mijn tuin en ik heb er nog nooit een bij op gezien. Wel veel merels. De vruchten zijn een beetje weeïg van smaak, vind ik, maar misschien smaakt de witte moerbei wat frisser.

Ik zou, als ik plaats had voor een mooie ouderwetse boom, voor een kweepeer kiezen. Die zit eerder in het blad en heeft culinair meer mogelijkheden. Maar ik wil jou niet van je moerbei afpraten natuurlijk. Het is idd een prachtige boom.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door maartenkleijne » zo 29 mar 2009, 22:07

We hadden vroeger op onze middelbare school een heel grote oude zware moerbei. En zoals Ati zegt: niet echt lekker. Zodra ze rijp waren nam iedereen er een paar, maar de meesten bleven hangen tot ze vielen, en een dikke smurrie op de stoep......
Maar wel een indrukwekkend mooie boom, als ik er plek voor had zou ik zeker eentje willen hebben.

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door Bart de Coo » zo 29 mar 2009, 23:05

Dank voor alle inlichtingen, heren. Vooral de site die Hennie geeft is uitputtend. Jammer dat Ati meldt dat er bij hem nooit een bij op zit. Dat zou in Zuid-Frankrijk echt heel anders zijn, begreep ik!

Door de link van Pieter (Arborealis) herinnerde ik mij opeens nog een leuk weetje: de moerbei zou het exclusieve dieet zijn van de zijderups.

Verder dank voor het aanreiken van het woord 'weeïg'. Daarmee is de smaak inderdaad adequaat beschreven. Wat Maarten schrijft klopt ook: na een paar vruchtjes geloof je het wel. Dat is wel anders met bijvoorbeeld frambozen. Ik vond ooit op vakantie in Luxemburg een enorme frambozenstruik in het wild. Ik heb me de schompes gegeten aan die dingen.

En verder is inderdaad de kweepeer een heel goed idee, want culinair interessanter. Ik was een paar weken geleden op de beroemde zondagsmarkt van Luik. Daar kocht ik voor 5 euri 2 kilo kweeperen. Ik heb ze met een gelijke hoeveelheid goudrenetten tot moes gekookt en in potjes gestopt. Geen suiker toegevoegd. Het was een ideetje van Johannes van Dam. Inderdaad, godsheerlijk. De kinderen vreten het. Maar met kweepeer kun je nog veel en veel meer doen.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door Jeroenvt » zo 29 mar 2009, 23:47

Misschien zitten we hier toch te noordelijk, ik stond wat jaartjes terug op een zuid-franse camping met een moerbei. Deze waren lekker en zoet, we hebben er een hoop van gegeten.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Moerbei

Bericht door wilde » ma 30 mar 2009, 10:29

Al jaren heb ik een moerbei in de tuin. Een fantastische vruchtboom. Ik heb ook frambozen, maar de smaak daarvan zou ik eerder weeïg noemen dan van moerbei. Van die laatste raak ik niet van uitgegeten, de vogels trouwens ook niet. De smaak is fris zurig en omdat ik een jamliefhebber ben maak ik jam van de moerbei, maar dan half om half met aardbeien, die ook in de moestuin heb. Aardbeienjam puur vind ik te flauw van smaak, maar samen met moerbei is het fantastisch. Ik heb het wel over de zwarte moerbei. De witte geeft kleinere lichtrode vruchtjes waar je minder mee kunt doen. Die heb ik niet. Ik zit wat zuidelijker en dat maakt misschien verschil uit. Ik kan die boom iedereen aanbevelen. De aardbeien en moerbei zijn niet gelijk rijp, dus de vruchten gaan beide in de vriezer en jam maken we als het ons een keer uitkomt of als de vriezer te vol raakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten