Warm aanbevolen sneeuwroem!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Warm aanbevolen sneeuwroem!

Bericht door Hans van der Post. » do 02 apr 2009, 10:23

In de tuin van mijn grootvader liep een grindpad wat in het voorjaar bespikkeld was met blauwe witte sterretjes.


Afbeelding
Sneeuwroem.

We zijn het vroege voorjaar voorbij.
Sneeuwklok, scilla siberica en krokus zijn verleden tijd tenminste de bloemen
Dit bolgewasje - Sneeuwroem - heeft zijn oorsprong in west-Turkije waar dit op de hellingen van hoge bergachtige streken van nature voorkomt.
De naam is gekoppeld aan de bloeitijd in Turkije namelijk in de maand mei tussen de smeltende sneeuw.
Hier in w.Europa bloeit sneeuwroem samen met de scilla =of sterhyacint.
Roger heeft er een foto van in de topic http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9983

Warm aanbevolen sneeuwroem!


Al deze bollen en zijn vanaf augustus weer te koop.
De sneeuwklok-bol met blad laat zich na de bloei verplanten.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~vrijdag 3 april

Om wat duidelijker de verschillen van - sneeuwroem - scilla-siberia en scilla te laten zien heb ik een paar losse bloemen op de scanner gelegd.

De bloem van sneeuwroem(1) is zo gevormd dat de bij met zijn/haar tong zich een weg moet banen langs het stuifmeel wat min of meer naar de nectarieën een gesloten front vormt.
Terwijl de bloemen van de scilla-siberia(2) en scilla(3) "open" bloemen hebben - zes stuifmeel aren en een stamper.

De honingbij is een goed bestuiver bij deze bolgewasjes.
Hommelkoninginnen zie je er zelden op - ze zijn zo zwaar dat de bloemsteel omklapt en het zware insect door het onverwachte, wegvliegt zonder haar "werk" - het bestuiven - af te maken.

•1-Afbeelding

•2-Afbeelding

•3-Afbeelding

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm aanbevolen sneeuwroem!

Bericht door pieter1 » zo 05 apr 2009, 10:37

Ik heb afgelopen herfts ook 100 bollen van de sneeuwroem aan geplant deze bloeien mooi nu. Vliegen de bijen er goed op? ik zal er vanmiddag eens even bij gaan kijken ze staan bij mij op relatief droge zandgrond. Maar volgens mij maakt de grondsoort weinig verschil omdat het een bolgewas betreft.

Alles over goji bessen:
http://www.gojibes.nl
Mijn artikelen:
http://p1234.infoteur.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warm aanbevolen sneeuwroem!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 mar 2016, 10:44

Warm aanbevolen sneeuwroem!
Ik kwam afgelopen op een markt sneeuwroem tegen (hilarisch is om te weten dat de marktkoopman mij niet kon vertellen wat het is, maar zich in alle bochten wrong om er nog iets over te vertellen).
En zoals Hans zegt is het een super leuk bolgewasje. Ik dacht dat het nog niet op het forum stond (maar wel dus), maar gezien er maar 1 hit, is zullen de meeste mensen het niet goed kennen.

Ik heb 4 potjes gekocht (1 euro) met ongeveer 10 bolletjes.
Ze bloeien nu en er zitten ook al grote zaaddozen in. Het gewas is behoorlijk aantrekkelijk want op de markt van Mechelen vlogen er al op solitaire bijen op. De plant zou moeten kunnen verwilderen. Dat hoop ik toch.
Ik heb Chionodoxa forbesii „Pink Giant“, een doorgekweekte variant met grote bloemen. Het is de vraag of deze wel goed verwilderd.
JP

Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Warm aanbevolen sneeuwroem!

Bericht door Wout w » wo 30 mar 2016, 15:51

Bij mij staat sneeuwroem bijna naast de kast. De bijen vliegen er hier goed op.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten