bevriest honing?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
bevriest honing?

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 12 sep 2004, 16:00

Bevriest honing?
Vreemde vraag!
Natuurlijk bevriest honing, het bestaat voor 20% uit vocht dus'¦
De bedoeling van deze vraag is de volgende.
In mijn werkruimte naast mijn bijenstal staan al mijn bijenspullen opgeslagen, van slinger tot ramen, kasten e.d..
Deze ruimte is natuurlijk in de winterdag niet verwarmd. Het kan/zal hier dus (kunnen)vriezen.
De potjes honing die ik dan heb voor gebruik of verkoop zet ik dan altijd ieder jaar in huis.
Wat zou er gebeuren als de potjes blijven staan in de werkruimte waar het kan vriezen?.
Uittesten met een potje honing in vrieskist/vriesvak kan natuurlijk maar eerst maar eens de vraag hier gedeponeerd.


gerard.b.w.vos

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bevriest honing?

Bericht door Wim Vos » zo 12 sep 2004, 16:47

Gerard,

Voor ik ga slingeren bewaar ik meestal een aantal vroegtijdig geoogste verzegelde ramen in de vriezer. Ik zet die dan af en toe aan, uitlsuitend om de wasmot geen kans te geven.
Na een periode van 48 uur bij een temperatuur van ca. min 20 graden C is de honing niet bevroren maar wel minder vloeibaar.

groet, Wim

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: bevriest honing?

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 12 sep 2004, 17:25

Honing is prima in de diepvries bij -18 graden te bewaren, de potjes gaan niet stuk. Als je zo'n diepvriespot open maakt, zul je merken dat de honing niet echt bevroren is, maar nog heel dik vloeibaar. Diepvriezen is ook een manier om kristalliseren te voorkomen.
Groeten, Eddy

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: bevriest honing?

Bericht door maartenkleijne » zo 12 sep 2004, 18:56

Een oude plattelandstruc voor het vloeibaar houden van het drinkwater van de kippen was: een schep suiker erbij gooien. De temparatuur waarbij het bevriest gaat dan 5-10 graden omlaag.
Honing met meer dan 80% suiker zal pas bij zeer lage temperaturen bevriezen, lager dan in onze winter of gewone diepvriezers. Dat honing in de diepvries wat stroperiger wordt heeft ook niet met bevriezen te maken maar met hoger viscositeit bij lagere temperaturen. Om te kunnen kristalliseren moet er wat beweging in zitten en dat kan dus niet bij die hoge stroperigheid van koude honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten