Zeep

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Zeep

Bericht door Bart de Coo »

Vanavond Klokhuis zitten kijken. Ging over zeep maken.

Dames & heren chemici,

Begrijp ik nou dat je van water, gootsteenontstopper en vet (Bijenwas bijvoorbeeld?) zeep kunt maken? En dat je daar dan verschillende stofjes aan kunt toevoegen die allerlei effecten sorteren, zoals honing?

De klokhuis-presentatrice stond gewoon in de keuken te werken. Ze droeg wel een veiligheidsbril, maar geen handschoenen.

Wie geeft er eens een doodsimpel recept? Of zit ik het weer hopeloos te onderschatten allemaal?


Groet,


Bart
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Zeep

Bericht door maartenkleijne »

water en gootsteenontstopper reageert heftig, zou ik nooit durven proberen. Misschien wel met gewoon soda.
gr,
m
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zeep

Bericht door Jeroenvt »

Bart, caustic soda (gootsteenontstopper) is natronloog ook wel natriumhydroxide genoemd, met vet (bijenwas, maar ook blokken frituurvet) kun je inderdaad zeep maken. Mijn vrouw doet dat hier thuis omdat je dan verzekerd bent van zeep zonder toevoegingen. Ze heeft er ook wel eens bijenwas in gedaan, maar alleen een percentage van het totale vetgehalte. Eea gebeurt hier ook redelijk onbeschermd in de keuken. Ik zal haar morgen het recept vragen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Zeep

Bericht door maartenkleijne »

ok, dan was ik in war met een andere gootsteenontstopper.........
gr,
m
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zeep

Bericht door Jeroenvt »

Maarten, ik denk niet dat je in de war was, het kan best gevaarlijk spul zijn, niet zozeer dat het met water reageert, maar het lost van alles op.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Zeep

Bericht door Bijenhoudster »

Ik maak al jaren zelf zeep, op markten gestaan enz. Het is inderdaad niet zo moeilijk. Kijk eens op de site van zeepgilde voor recepten.
Je kan niet elk frituurvet nemen, maar die van 100% palmvet wel. Dit staat tegenwoordig niet meer op de verpakking, alleen plantaardige vet, zie die zeepsite voor meer info.
Gebruik je alleen palmvet dan krijg je een beroerde zeep. Het gaat om de juiste combinatie en verhouding van vetten en olien.
Bijenwas is geen geschikt middel, hooguit een paar % toevoegen, bijv omdat een 100% olijfzeep slijmerig is en harder kan worden met bijenwas. Bijenwas maakt keiharde niet fijne zeep. Mocht je ooit een zeep tegen komen met marketing ingredienten als honing en bijenwas kijk dan op de ingredientenlijst en je zult zien dat ze onderaan staat (dat betekent dat er nauwelijks wat in zit), of er zit alleen honingparfum in. Honing zou wel verzorgend werken voor de huid, maar die kan je dan beter direct op de huid smeren ipv laten verbranden in de zeep, want dat doet het. Als er werkelijk honing in zit is het geen witte zeep. Zeep is sowieso geen verzorgend product maar een schoonmaakproduct.

De clou is het juiste recept zelf te ontdekken, wat én schuimt, maar niet teveel want dan droogt de huid uit, én hard is maar ook weer zacht aanvoelt. Wordt de zeep vaak gebruikt, keukenzeep dan moet hij snel drogen enz. Bepaalde olie en vet maakt je zeep snel rans. Ook toevoegingen hebben hun eigen regels, honing bijv mag maar een heel klein beetje. En de echt goede recepten krijg je meestal niet daar zit veel tijd en uitproberen achter. Net als met eigen gemaakte creme enz.

Ik gebruik het niet onbeschermd, handschoenen aan, aanrecht met kranten beschermen, pannen van rvs nemen anders lost metaal op, bril op, materiaal niet door leidingen weg laten lopen, dan slaat vet erin op. Als ze in een kinderprogramma zeep maken met blote handen vind ik dat onverantwoord, tenzij het gietzeep is. Maar dat heeft niet veel met zeep maken te maken.

Ik gooi ook NaOH door gootsteen als ik bijenspul schoonmaak.Ik gebruik mijn goede pan voor wassmelten omdat ik weet dat ik het altijd met NaOH schoon kan krijgen, mocht het met kokend water niet lukken. Ik heb van de week mijn bijenramen weer schoon gemaakt met NaOH oplossing.

En je kan niet zomaar een gootsteenontstopper gebruiken dat moet 100% NaOH zijn. Dit wordt ook gebruikt om mandarijntjes te ontvellen of drinkwater schoon te maken een veelzijdig goedje dus.
We hebben het hier al eens over gehad, zie topic kast schoonmaken van mij.

Ik denk dat je dit topic beter onder kletspraat kan zetten dan bijenproducten. Je kan van alles in zeep gooien, melk, bijenwas, honing enz maar het maakt je zeep er niet beter op en dit zijn ook geen basisingredienten van zeep.
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Zeep

Bericht door Bijenhoudster »

Ondertussen programma gezien.
Ze draagt geen handschoenen.
Op tafel staat een fles vloeibare frituurvet. Die bestaat uit vetten die kunnen veranderen qua samenstelling, wat er op dat moment goedkoop is en je kan die dus niet gebruiken, je weet niet wat erin zit. Het komt precies hoeveel NaOH gebruikt, dit houd samen met het gewicht van de verschillende vetten die je stuk voor stuk moet berekenen.
Ze krijgt korrels zeep, dat krijg je niet als je zeep maakt, het wordt een dikke vla, op welke manier je ook zeep maakt, cold proces, warm proces of whipped proces en zelfs gietzeep.
"Van honing wordt je huid zacht", nogmaals er gaan geen grote hoeveelheden honing in de zeep, zeep verzorgd de huid nooit het is een rinse off product die enkel schoonmaakt.
Ze gebruiken de resten zeep opnieuw, geen idee hoe tenzij het gietzeep is. Je kan zeep wel reclyclen maar dan krijg je geen goede zeep, je voegt dan extra water toe. Het is niet zo dat echte zeep smelt of zo.

Nou gaat het in de fabriek wel anders dan thuis met andere ingredienten. Ze voegen iets toe om te schuimen bijv. Zelf gebruik je daarvoor kokosvet of wonderolie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 10 gasten