Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 12 nov 2004, 23:05

Beste Bertus en Arno,

Wil jullie eerst vertellen dat ik genoten heb van jullie verslag over het bijenhouden in Brazilië. In het verslag vertellen jullie dat een belangrijke bron van inkomsten de stuifmeelwinning is. En daar heb ik een vraag over.

Op 3 okt. staat een foto waarop te zien is dat de stuifmeelval met -lade op de kast wordt geplaatst. In het verslag van 8 okt. is de gehele stuifmeelbak (als ik het zo mag noemen) nog beter te zien. Maar als ik goed kijk, zie ik op de laatste foto ook een vliegopening op de bodemplank.

Kunnen jullie mij vertellen welke weg de bijen moeten volgen om hun stuifmeelbroekjes helemaal bovenin de kast afgestroopt te krijgen? En wat voor openingen er in het plaatje in de stuifmeelval zitten?

Bij voorbaat dank,
Els

Apiario-Florin-Brasil
Berichten:52
Lid geworden op:di 14 sep 2004, 09:00
Locatie:Brazil
Contacteer:

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » vr 26 nov 2004, 01:00

Beste Els en Bertus,

Jullie verhalen en vragen omtrent de stuifmeelproduktie zetten mij weer aan het schrijven. De afgelopen tijd niets anders gedaan dan pogen de stuifmeelproduktie weer in het gareel te krijgen. Ook de honingproduktie nam de nodige tijd in beslag, kortom weinig tijd voor forumriedeltjes.

Stuifmeel én honingproduktie
Ten eerste dit: het produceren van stuifmeel is een goede inkomstenbron, echter de basisstructuur van de imkerij moet op en top in orde zijn. Ook vergt het nogal wat vakkennis. Het produceren van honing ligt wat eenvoudiger, doch kan niet losgezien worden van de honingproductie. Je hebt ze beide nodig. Produceer je minder of geen stuifmeel, dan produceer je honing.

Stilzetten van stuifmeelproduktieDe eerste week dat Bertus in Brazilie was regende het. Dat betekende geen stuifmeelproduktie. De regen spoelt de stuifmeelpolen van de bloem af. De tweede en derde week ben ik met Bertus op reis geweest en kregen we nog bezoek van vrienden uit Holland. Kortom Hollandse weken, erg gezellig allemaal maar het werk schoot er bij in. Dit was voorzien (bah wat klinkt dat hollands zeg), voordat we op vakantie gingen hebben we de stuifmeelvallen er uitgetrokken. Zodoende hoefde niemand (een maal per twee dagen) de kasten langs om stuifmeel te oogsten. Ook de tiendaagse inspectie verviel.
Kortom de gehele stuifmeelproduktie heeft bijna drie weken stilgelegen. De honingproduktie kon rustig doorgaan, dat kon wel een aantal weken zonder inspectie.

Reactiveren produktie
Nadat iedereen terug was naar Holland hebben we de zaak weer op orde pogen te zetten. Dat was niet eenvoudig. De volken hadden het prima naar hun zin gehad en waren flink gegroeid. In veel gevallen te groot voor het produceren van stuifmeel. Een gehele apiario (10 kasten) heb ik simpelweg overgezet op de honingproduktie. De stuifmeelbak vervangen door een honingkamer en de oude vliegopening weer in ere hersteld.
Andere apiarios heb ik de nodige ramen Gesloten Broed weg moeten nemen en vervangen door nieuwe, lege, uitgebouwde ramen. Laat je teveel Gesloten Broed in de kast zitten dan groeit het volk te snel en krijg je problemen met de stuifmeelval, de nodige verkeers-opstoppingen om het zomaar te zeggen.
Ook overmaat aan stuifmeel in de kast heb ik weggehaald. De bijen moeten geprikkeld worden om stuifmeel te gaan halen. Als dat al vollop in de kast aanwezig is gebeurd dat dus niet (bijen zijn ook niet gek). Ook dient (een hoog %) Open Broed aanwezig te zijn, immers larven hebben stuifmeel nodig. Een goede koningin en enkele lege mooi uitgebouwde ramen dus! De rest gaat vanzelf.

Belangrijke aandachtspunten bij de stuifmeelproduktie zijn het bijvoederen, de juiste maat van de stuifmeelval en het goed dichtstoppen van de nodige gaatjes.

Bijvoederen
Doordat de bijen relatief meer tijd moeten besteden aan het verzamelen van stuifmeel schiet de zoektocht naar nectar er wat bij in. Om dit te compenseren voederen we 150 ml suikerwater per dag bij. Hierdoor ontvangen de bijen alsnog genoeg koolhydraten.

Stuifmeelval
Dat is een kunstofplaatje wat je via een geleiderail in de bak schuift. Daarbij moet je goed opletten dat de kunststofplaat goed geplaatst word. Als er een opening overblijft kruipen de bijen er achter langs en produceer je geen druppel stuifmeel. Ook de maat van de gaatjes zijn van levensbelang 4,3 tot 4,5 mm. Dat betekent dus de juiste selectie van je bijenvolken. Bijen uit de wilde natuur zijn vaak wat kleiner en lopen vrij, met pollen en al, door de stuifmeelval. Zijn de gaatjes te klein, of de bijen te groot dan heb je dus een probleem!

Dichtstoppen van gaatjes

Dat is soms een waar probleem, de bijen zoeken allerlei wegen om de stuifmeelval te omzeilen, als het echt niet anders kan lopen ze via de stuifmeelval naar binnen. Als de deksel of bodem niet goed sluit produceer je geen of minder stuifmeel. Door het warme weer zetten bepaalde houtsoorten nogal eens uit, hi

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door apiario » vr 26 nov 2004, 08:25

Beste mensen,
Zo zie je maar weer, stuifmeel produceren is niet nieuw. Ook in Holland heeft men inmiddels de nodige ervaring (JP en cornuiten). Wat de opmerking van JP betreft, ook in Brazilie is stuifmeel nog niet echt bekend. Honing is dat veel meer. Dus ook hier veel reclame maken.

Nationaal Bijencongres
Afgelopen voorjaar was ik op het Nationele Bijencongres in het noorden van Brazilie. Drie dagen lang lezingen, verhalen en een grote expomarkt. Werkelijk fantastisch, circa 5.000 imkers op een kluitje. Na drie dagen heb je het echt gehad, helemaal suf-geluld. Opmerkelijk geval tijdens het congres, geen potje stuifmeel te bekennen. Waarom toch vroeg ik een aantal mensen? Gebrek aan produkt. De vraag is dermate groot dat er een waar tekort is. Ook voor het congres was niet genoeg te krijgen om te exposeren, vreemd maar waar.

Stuifmeelprijzen
Honing kent iedereen en is betrekkelijk makkelijk te produceren, stuifmeel is een stuk bewerkelijker. Dat maakt dat niet iedereen stuifmeel kan of wil produceren, honing is veel makkelijker. De prijs voor stuifmeel is stukken beter, dan zal in Holland niet anders zijn. Hier sluit een kilo stuifmeel op een bedrag van 9 euro (groothandelsprijs). Vind ik persoonlijk wat laag. In de detailhandel (potje 150 gram) ligt de kiloprijs (zes potjes van 150 gram) rond de 17 euro. Daar vind ik me beter in. Punt is dus de juiste markt (klantenkring) te vinden. In de grote steden ligt de prijs 20% tot 30% hoger.

Bijensteektherapie
Els schrijft in haar stukken over de bijensteektherapie. Razend interessant! Els binnenkort kom ik met meer vragen, ben zeer belangstellend. Niet in de laatste plaats omdat ik een (Hollandse) vriendin heb
die MS-patient is. Zij, Marjan was afgelopen voorjaar bij ons alhier in Brazil drie weken op bezoek geweest. Niks geen uitstapjes, gewoon rusten! Het klimaat (veel zon = vitamine D) deed haar zeer goed. Eindeloos hebben we bij ons op de veranda gediscuseerd over MS en bijen. Ik geloof zeer in de bijensteek-therapie. Zowiezo in het dagelijks innemen van honing en stuifmeel, dan werkt ook goed voor MS-patienten.

Tot slot nog een klein vraagje: JP wat is dat Nectapoll precies voor een produkt?

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door Henk Klok » za 27 nov 2004, 16:53

Mijn (2e)twee cent:
Afbeelding
Benadert deze tekening van de stuifmeelval de werkelijkheid?
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door apiario » zo 28 nov 2004, 12:02

Henk en Elske,

Afbeelding


Voor nog geen 1/2 cent
Henk had weer een valletje gezet zag ik. Dus schuif ik er ook maar weer een bij, zodat Els ze op een of andere manier toch kan pakken.
Maar goed ik heb geprobeerd het een en ander te tekenen, naar ik dacht dat het er zo uitzag ,maar het is toch even goed als Arno er nog even naar kijkt. Let wel, de darreuitlaat moet iets opschuifen, deze zit teveel in het midden. Als we dit volhouden komen we er uit.

Bertus

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door Henk Klok » zo 28 nov 2004, 17:10

Ik heb de darrenuitlaat wat naar rechts geplaatst (zie veranderde afbeelding boven).
Op mijn model heb ik vast gaas gemaakt, jij tekent een uitschuifbaar roostertje. Wat is het doel van een uitschuifbaar rooster?
Henk

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 28 nov 2004, 23:56

Teken nog even door jongens, ik ben nog niet aan het timmeren.

Henk, de schuifmogelijkheid zit erin zodat je eerst de bijen zonder val aan de bak kan laten wennen, ook om in tijden van regen of minder stuifmeeldracht de val er tijdelijk uit te kunnen halen.
Zelf was ik van plan om in een van de zijwanden een gleuf ter dikte van de plaatje te zagen zodat dit makkelijk en zonder verstoren geplaatst en verwijderd kan worden. Heb dat ook bij mijn voorzet-stuifmeelval en dat werkt goed. (maar dat is danook het enige goedwerkende bij dat onding).

Gegroet,
Els

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door apiario » di 30 nov 2004, 08:17

Goede morgen allemaal,

Duidelijkheid in de “vallen” materie
Vanacht heeft Arno voor jullie, met z,n nieuwe camera, de stuifmeelbak
opnieuw bekeken. Het resultaat is hieronder tezien De beelden spreken voor zich zelf
Nu is het mogelijk hiervan een bouwtekening te maken.

Bertus
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 30 nov 2004, 10:50

Els, mijn tip is om allereerst de standaard gaasjes (waar de bijen door heen kruipen) te kopen. Die dingen kosten bijna niets en zijn overal verkrijgbaar. Ik heb het gaasje zelf gemaakt maar in feite is dat teveel werk en de kans dat het mislukt te groot. Je hebt dan in iedergeval een standaard maat waarmee je verder kunt.

j.p.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door Henk Klok » di 30 nov 2004, 16:50

Goeie investering, en goeie foto's! Ik zal mijn tekening aanpassen en op de documentenpagina plaatsen.
Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten