vijanden van de honingbij

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
vijanden van de honingbij

Bericht door Oude Essink » za 28 mei 2005, 23:34

Op 19-7-2003 zette ik in deze rubriek een aantal vijanden van de honingbij op een rijtje; een paar weken geleden kwam ik in Z.Frankrijk een kever tegen, die zich aan een bij vergreep. Ik vraag mij af wie die kever was en of deze zich ook aan honingbijen zou wagen:

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vijanden van de honingbij

Bericht door Erik Speksnijder » zo 29 mei 2005, 19:03

Hennie,

Als ik jouw foto zie, dan zie ik volgens mij geen kever, maar een spin. Weet je zeker dat het een kever betrof?
Groet,

Erik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vijanden van de honingbij

Bericht door Oude Essink » zo 29 mei 2005, 20:47

Hoi Erik,
Jij stelt altijd van die gewetensvragen. Ik denk niet, dat het een spin was maar een verslechterde uitgave van het lieveheersbeestje;
achteraf ben ik dus niet zeker en de foto ( moest in een moeilijke hoek) geeft geen uitsluitsel; in september of volgend jaar kom ik ze vast weer tegen en zal nauwkeuriger het aantal poten tellen.
met groet,
henne oes die na een lekkere vakantie met zon en de eerste dag 40 cm. sneeuw op zijn auto weer terug is, net op tijd om de eerste zwerm veilig te stellen.

Afbeelding

NicoVredegoor
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vijanden van de honingbij

Bericht door NicoVredegoor » zo 05 jun 2005, 17:39

Na enige tijd naar de foto te hebben gekeken, zie ik haren op de rug van het beestje. Waar dus uit blijkt dat het geen kever is omdat een kever geen haar(tjes) op zijn rug heeft. En spinnen wel.
Maar het zou ook een grote roof mijt kunnen wezen.

groeten Annemieke

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vijanden van de honingbij

Bericht door Oude Essink » zo 05 jun 2005, 18:19

Na Erik nu Nico met zijn haartjesverhaal: nu ben ik overtuigd, dat het geen kever is. Na een nieuw boek over spinnen zal ik ook aan een boek over mijten vastzitten.
dank voor jullie reacties
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten