Poolse honing

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Franschman
Contacteer:

Poolse honing

Berichtdoor Franschman » wo 12 jun 2019, 14:53

Beste Beeleevers,
In het Noordelijk deel van West-Friesland (Wervershoof e.o.) is een gigantisch kassengebied ontstaan dat een groot potentieel aan Poolse werknemers heeft aangetrokken. Parallel aan deze arbeidsmigratie zijn Poolse kruidenierszaken ontstaan.

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb zo’n Poolse zelfbedieningszaak bezocht .
Het grote, uitgebreide Poolse assortiment intrigeerde mij. Helaas heb ik geen kennis van Slavische talen maar Internet helpt. Zodoende kon ik de Poolse dame vragen naar...u raadt het al Honing==>Miod !

Ik werd naar het schap geleid waar honing stond uitgesteld. Men had een ruime keus uit verschillende soorten honing. Hier moest ik op mijn eigen honingkennis afgaan omdat het Poolse opschrift niet altijd uitkomst bood. Ik herkende de vloeibare ,heldere Acacia honing.
Blij vertrok ik met een pot Miod van de Akacjowy 400gr ,oftewel acaciahoning
à raison van €5,60. Even proeven, niet gek . :roll:
Wat zijn bijen in het Pools :be3: :
Miod spreekt men uit met een zware Russische ‘O’ dus de O klank zoals in Ot (en Sien.) :D
Probeer het maar eens :lol:

DoubleDutch
Imker sinds: 0
Contacteer:

Re: Poolse honing

Berichtdoor DoubleDutch » wo 12 jun 2019, 15:46

Franschman schreef:Beste Beeleevers,
In het Noordelijk deel van West-Friesland (Wervershoof e.o.) is een gigantisch kassengebied ontstaan dat een groot potentieel aan Poolse werknemers heeft aangetrokken. Parallel aan deze arbeidsmigratie zijn Poolse kruidenierszaken ontstaan.

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb zo’n Poolse zelfbedieningszaak bezocht .
Het grote, uitgebreide Poolse assortiment intrigeerde mij. Helaas heb ik geen kennis van Slavische talen maar Internet helpt. Zodoende kon ik de Poolse dame vragen naar...u raadt het al Honing==>Miod !

Ik werd naar het schap geleid waar honing stond uitgesteld. Men had een ruime keus uit verschillende soorten honing. Hier moest ik op mijn eigen honingkennis afgaan omdat het Poolse opschrift niet altijd uitkomst bood. Ik herkende de vloeibare ,heldere Acacia honing.
Blij vertrok ik met een pot Miod van de Akacjowy 400gr ,oftewel acaciahoning
à raison van €5,60. Even proeven, niet gek . :roll:
Wat zijn bijen in het Pools :be3: :
Miod spreekt men uit met een zware Russische ‘O’ dus de O klank zoals in Ot (en Sien.) :D
Probeer het maar eens Afbeelding
Vraag die dan bij mij opkomt : Zijn er veel acacias in Polen?

Franschman
Contacteer:

Berichtdoor Franschman » wo 12 jun 2019, 19:25

Beste Beeliever, DD,

In Polen schijnt men nog grote Acacia bossen te hebben.
Ik ken deze smakelijke, dun vloeibare honing uit het gebied in Frankrijk waar ik regelmatig verkeer. Prettige herinneringen heb ik aan het slingeren van acaciahoning want dat is door de vloeibaarheid een fluitje van een cent.

Honingen doet deze boom middels lange , witte ,afhangende bloemtrossen.
De temperatuur moet voldoende hoog zijn om nectar af te geven.

Ik koos in de Poolse zaak juist deze honing omdat ik deze honing herkende en dat op het etiket iets in het Pools werd vermeld met acacia (akacjowy )
. Men verkocht ook crème honing, vermoedelijk zonnebloem, klaver of koolzaadhoning. Dat zal ik nog wel eens uitproberen. :?

Zelfs Bol.com adverteert met acaciahoning Miod dus uit Polen.
Er moet daar dus kennelijk een flinke opbrengst zijn die export mogelijk maakt.

Ik neem vast een lepeltje voor in de thee . Lekker moeder. :lol:

Voorts buig ik me nog over het etiket met Poolse beschrijvingen en vele constructies met medeklinkers strvklspi Polski trezinski Polka :lol:
Ik denk gewoon ‘Lekker moeder! :lol:
Delicatessy smak . Ach , zo leer je nog eens wat.

DoubleDutch
Imker sinds: 0
Contacteer:

Berichtdoor DoubleDutch » wo 12 jun 2019, 20:34

Franschman schreef:Beste Beeliever, DD,

In Polen schijnt men nog grote Acacia bossen te hebben.
Ik ken deze dun vloeibare honing uit het gebied in Frankrijk waar ik regelmatig verkeer.
Honingen doet deze boom middels lange , witte ,afhangende bloemtrossen.
De temperatuur moet voldoende hoog zijn om nectar af te geven.
Ik koos in de Poolse zaak juist deze honing omdat ik deze honing herkende en dat op hrt etiket iets in het Pools werd vermeld met acacia (akacjowy )
. Men verkocht ook crème honing, vermoedelijk zonnebloem, klaver of koolzaadhoning. Dat zal ik nog wel eens uitproberen. :?
Zelfs Bol.com adverteert met acaciahoning Miod dus uit Polen.
Er moet daar dus kennelijk een flinke opbrengst zijn die export mogelijk maakt:D

Ik neem vast een lepeltje voor in de thee . Lekker moeder. Afbeelding
Voorts buig ik me nog over het etiket met Poolse beschrijvingen en vele constructies met medeklinkers strvklspi Polski trezinski Polka Afbeelding
Ik denk gewoon ‘Lekker moeder!
Delicatessy smak . Ach , zo leer je nog eens wat.
Niet verwacht maar je hebt helemaal gelijk hahaha (Ik dacht juist in warmere landen).

http://www.waterwereld.nu/robinia.php

Groeten (ook) uit Westfriesland.

Franschman
Contacteer:

Berichtdoor Franschman » wo 12 jun 2019, 23:14

Beste Beeliever D. D.
Bedankt voor de reactie en de interessante link. Ben ook geïnteresseerd in compostmakende wormen. Zojuist een boekje aangeschaft over Wormen in Nederland, een uitgave van de jeugdnatuurbond met determinatie lijstjes.
Als ik echt niets meer weet dan ga ik wormen determineren :lol: :wink: :roll:

Overigens komt de echte acacia in savannen voor . De boom heeft venijnige stekels om vraat van dieren te weren.
De echte Acacia dus niet de Robinia, heeft een belangrijke symboolfunctie in esoterische stromingen en wordt wel gezien als teken van wederopstanding.

Franschman
Contacteer:

Berichtdoor Franschman » di 18 jun 2019, 07:49

Beste Beeliever,
Nog even dit over de Acacia, niet de bekende Robinia pseudo acacia, de valse acacia die in Nederland voorkomt. De ‘echte ‘ Acacia is een woestijnboom die met een speciaal wortelgestel ,water van grote diepe kan ophalen
In de Bijbel wordt de boom verschillende keren genoemd. Het hout is duurzaam en goed te bewerken.
Acacia komt van het Grieks en betekent ‘stekel’ ,wat verwijst naar de doorns op de takken

Zelf stook ik ook in Frankrijk een houtkachel met succes hout van de Robinia dat doorgezaagd een groenige kleur laat zien, mooi stil brandt veel warmte geeft en weinig as geeft.De boom bloeit met witte bloemtrossen en geeft een prachtige honing. :be9:
Een opmerkelijke rol speelt het Acacia hout van de woestijboom bij de constructie van de legendarische Ark van het verbond ! :o :roll:

Deze houten draagkist beslagen met gouden platen, zou verschillende heilige voorwerpen hebben bevat zoals de Stenen tafelen, Manna , de staf van Aaron . Mogelijk is door plundering deze acacia schrijn verdwenen en verbrand. Er bestaan fraaie reconstructies. :o
(Film Raiders of the lost Arc)

Honing was tijdens de barre tocht door woestijngebied niet te vinden. De belofte werd later in het befaamde land van ‘ Melk en Honing ‘ ingelost.
Acaciabomen waren daar kennelijk wel te vinden evenals andere drachtbronnen.
Hier laat ik mij graag inlichten door de ware Bijbelkenners. :roll:

BuzzLightyear
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica F1 en Bastaard
Contacteer:

Berichtdoor BuzzLightyear » vr 21 jun 2019, 08:33

Franschman schreef: Wat zijn bijen in het Pools :be3:
pszczoly = bijen
pszcolka Maja = Maja de Bij (uitspraak Pszczolka op 30s) van https://youtu.be/eBMxaOeREHA?t=24

Niet correct getypt, want dit forum ondersteunt de speciale letters niet (sql error). Bijvoorbeeld een L met een streepje erdoorheen. Dat wordt uigesproken als een w die uitgesproken wordt als je je mond in de vorm houdt van een O. Zoals de W in de engelse uitspraak van: Water

Polen kent een rijke apicultuur. Honing van de pseudoacacia (robinia), koolzaad zie ik er het meest.

Franschman
Contacteer:

Berichtdoor Franschman » vr 21 jun 2019, 23:34

Bedankt Buzz voor de toelichting.
Ik heb het Poolse etiket nog eens laten zien aan Baldi Dekker de bekende imker verzamelaar.
Hij wist mij te vertellen dat mijn {Poolse Acacia honing van het merk BARTNIK was, dat zou Imker betekenen.
Voor kenner van het Pools: het etiket laat de tekst zien :"Sadecki Bartnik Miod Akacjowy".

Voorts nog enige toelichting op het etiket, met voor mij onuitsprekelijke reeksen medeklinkers zoals: Najlepiej spozyc przeddata podana na zakretce
jednoczesnie...enz eindigend met zmienia jego wlasciwosci.
Als dat niet lekker is.... :lol:
Wellicht kan iemand hier chocola van maken :D :lol: :pray: Ik begin vast aan die honing :wink:

BuzzLightyear
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica F1 en Bastaard
Contacteer:

Berichtdoor BuzzLightyear » zo 23 jun 2019, 01:50

Franschman schreef: Voorts nog enige toelichting op het etiket, met voor mij onuitsprekelijke reeksen medeklinkers zoals: Najlepiej spozyc przeddata podana na zakretce
jednoczesnie...enz eindigend met zmienia jego wlasciwosci.
Als dat niet lekker is.... :lol:
Wellicht kan iemand hier chocola van maken :D :lol: :pray: Ik begin vast aan die honing :wink:
Ja,
Ten minste houdbaar tot: zie deksel en eindigend met: eigenschappen kunnen veranderen.
Dus vermoedelijk iets over kristallisatie.

Over onuitspreekbare medeklinkers gesproken. In het woiwoidschap West-Pommeren bevindt zich de stad Szczecin. Een plaatsnaam met 8 letters waarvan slechts 2 klinkers.

Franschman
Contacteer:

Berichtdoor Franschman » vr 28 jun 2019, 06:46

Beste Beeliever,
Bedankt voor de reactie, om met Cruyffs’s woorden te spreken:”Elk nadeel heb zijn voordeel”.
Heette Gdansk vroeger niet Dantzig en Szczecin Stettin ? Voor de Poolse inwoners zullen die ‘medeklinkerwoorden’ wel geen probleem zijn :D
Nu wij nog met Liouwerd voor Leeuwarden :lol:
Ach,als je niet weet hoe bijen worden genoemd
zeg je gewoon ‘Zoem -Zoem’ :be8: :lol: