prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.

Prijs voor een potje met voorjaars-/zomerhoning, 450 gram

Peiling eindigde op wo 07 aug 2019, 21:24

1. gratis
1
3%
2. 2,0 euro
1
3%
3. 2,5 euro
0
Geen stemmen
4. 3,0 euro
1
3%
5/ 3,5 euro
1
3%
6. 4,0 euro
2
7%
7. 4,5 euro
4
14%
8. 5,0 euro
12
41%
9. 5,5 euro
2
7%
10. 6,0 euro of meer
5
17%

Totaal aantal stemmen: 29

gijs.v
Contacteer:

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Berichtdoor gijs.v » do 11 jul 2019, 06:51

Je kan de prijs rustig hoger houden als je weinig oogst. Voor wie de prijs te hoog is gaat wel naar een ander. Minder dan 6euro vind ik eigenlijk te laag voor 450gr.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Berichtdoor Hans van der Post. » do 11 jul 2019, 09:46

gijs.v schreef:Je kan de prijs rustig hoger houden als je weinig oogst. Voor wie de prijs te hoog is gaat wel naar een ander. Minder dan 6euro vind ik eigenlijk te laag voor 450gr.
Vind je bijenhouden nog leuk? Of moeten de kosten en baten van je hobby altijd op nul uitkomen? :think:
!Hans.

gijs.v
Contacteer:

Berichtdoor gijs.v » vr 12 jul 2019, 06:56

Hans van der Post. schreef:
gijs.v schreef:Je kan de prijs rustig hoger houden als je weinig oogst. Voor wie de prijs te hoog is gaat wel naar een ander. Minder dan 6euro vind ik eigenlijk te laag voor 450gr.
Vind je bijenhouden nog leuk? Of moeten de kosten en baten van je hobby altijd op nul uitkomen? :think:
Bijenhouden is zeker leuk. Voor mij zijn er alleen kosten en soms een klein beetje baten. Op nul zijn ze nog nooit uitgekomen. De prijs van de honing van de imker mag van mij rustig wat hoger. Het dekt de kosten voor mij toch niet, daar heb ik een baan voorAfbeelding

Lippe
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Contacteer:

Berichtdoor Lippe » vr 12 jul 2019, 13:12

Het is dat ik dit jaar een uitbreiding van het bijenbestand heb gedaan en daardoor meer geld kwijt ben dan dat het me heeft oplevert, maar een hobby mag van mij geld kosten. Als ik op nul of in de plus uit kom is dat alleen maar mooi meegenomen, maar ik streef er niet naar ofzo.

Verder ken ik jullie drachtgebieden niet, maar als ik voor mezelf spreek dan lijkt mij toch dat je met 5 productievolken een gemiddelde opbrengst van 100kg per jaar moet kunnen halen. Een volle HK in het voorjaar en een volle in de zomer. Dat zijn 200 potjes á € 5,- is € 1.000. Zonder bijzondere aanschaffen zoals kasten, slingermateriaal etc. lijkt het me lastig om dan nog in de min uit te komen. En dan reken ik de verkoop van moeren en volken nog niet eens mee, maar okay dat doet niet iedereen. En ik ben zelf absoluut niet zuinig, ik koop kant en klare raampjes en wafel en geef ook het nodig weg. Al mijn materiaal schaf ik in principe nieuw aan.

Sorry, een beetje off topic dit :whistle:

crunx
Contacteer:

Berichtdoor crunx » wo 07 aug 2019, 22:22

Lippe schreef:
vr 12 jul 2019, 13:12
lijkt het me lastig om dan nog in de min uit te komen. En dan reken ik de verkoop van moeren en volken nog niet eens mee, maar okay dat doet niet iedereen.
Nou ik kan wel dingen opnoemen dan komt 90% van de Nederlandse imker echt wel op de min uit hoor.
Het is misschien meer van hoe eerlijk en zakelijk kijk je naar je "hobby".

Ik durf namelijk wel te zeggen dat er hier weinig mensen zijn die de uren die ze erin steken durven te berekenen tegen een tarief dat ze eigenlijk moeten rekenen. Laten we het niet eens hebben over alle andere kosten.

Maar goed terug naar de stelling; een eerlijke prijs vragen voor het product mag echt wel hoor. Wat dat is dat is aan ieder voor zich maar mijn prijsstelling is niet om te concurreren met een supermarkt.

Hier gewoon een bedrag van 6,- voor een mooie pot van 350gr. Met echte honing, geen sjoemelzooi. Die hebben ze op genoeg andere plekken in het land wel. Etiketten en al erop, gewoon compleeet.
Niemand die daar raar over doet, en iedereen die dat snapt.
Krijg vaak genoeg mensen die meerdere kilo's kopen zodat ze een heel jaar vooruit kunnen.
Ik raad het ieder aan om die prijs minimaal te hanteren.

BuzzLightyear
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica F1 en Bastaard
Contacteer:

Berichtdoor BuzzLightyear » vr 09 aug 2019, 14:28

crunx schreef:
wo 07 aug 2019, 22:22

-Nou ik kan wel dingen opnoemen dan komt 90% van de Nederlandse imker echt wel op de min uit hoor.
-Hier gewoon een bedrag van 6,- voor een mooie pot van 350g
-Ik raad het ieder aan om die prijs minimaal te hanteren.

-Ik het ene jaar wel, dan weer niet. Het is een hobby
-Hier 5,- voor een pot met 490 gr honing
-Ja als ik het als iets bedrijfsmatig zie dan is 6 euro nog steeds goedkoop. Maar het is nou eenmaal niet mijn werk maar mijn hobby. Dus hanteer ik geen minimumprijs.