Kaars

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
Kaars

Bericht door Bart Maes » zo 20 jan 2008, 19:46

Na het gieten van een kaars in een grote vorm van aluminium kwam deze bij het stollen gedeeltelijk los van de wand. Ik ben dan eigenlijk wat te snel geweest in het verwijderen van de kaars uit de gietmal waarbij deze in twee stukken brak[:I]. Oefening baart kunst zeggen ze, dus dat was op zich niet zo erg. Momenteel brand de kaars al een tijdje rustig dus dat is goed.:D
Ik zag in het afgebroken stuk een grote holte rond de wiek.
Hoe kan ik dat vermijden???
Ligt mijn probleem in een te snelle stolling of het feit dat de gietmal zelf te koud is? De wiek heb ik vooraf even door de was gehaald en recht laten stollen.

met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Kaars

Bericht door m.kolsters. » zo 20 jan 2008, 20:44

Dag Bart de gietmal in pakken met papier(kranten) dan koelt het niet zo vlug af en de pit goed strak trekken(een tak door de midden snijden tot half weg en de pit er in klemmen)
Het te snel af koelen geeft als probleem dat de kaars van binnen hol is rond de pit,steeds bij vullen en niet gieten als de was te warm is 70 gr. Groetjes kaarsenmaker.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Kaars

Bericht door Bart Maes » zo 20 jan 2008, 21:37

steeds bij vullen en niet gieten als de was te warm is 70 gr.


Tinus, morgen probeer ik het weer!
Giet je de kaars in één keer vol of doe je het in stukjes (1ste keer drievierde en beetje later de rest)?
Het zal wel lukken!

met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Kaars

Bericht door m.kolsters. » ma 21 jan 2008, 09:54

Bart in een keer volgieten en dan steeds bij vullen,En hoe korter bij het stolpunt(70 gr) hoe minder je hoeft bij vullen.
En als het stomp kaarsen zijn onder een plaatje dat de lont in de midden blijft,met een knoop dan de lont goed strak houden.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten