Eens wordt het kerstmis

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Eens wordt het kerstmis

Bericht door amja »

Ik heb een prachtige kerstgroep mooi gegoten van zuivere bijenwas, alleen geen koningen en kameel dus de groep is net weer niet kompleet.
Op de rommelmarkt ben ik de rest van deze groep nu tegengekomen alleen van gips, maar wel de goede maat. De raat uit de oude bijenramen van dit jaar gesmolten en weer mooie zuivere was.

Weet iemand of ik die gipsen beeldjes in de bijenwas kan dompelen zodat ze goed bij de rest passen of vallen ze dan uit elkaar?

Amja
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door Eddy Geurtsen »

Gips is een steenachtig materiaal en zal echt niet uit elkaar vallen als je het onderdompeld in vloeibare was. Ik ben nieuwsgierig hoe je de beeldjes hebt gegoten! Heb je zelf gietvormen gemaakt van originele beeldjes? Ik heb gips-gietvormen van een kerstgroep. Deze vormen zijn van een soort rubber. Ze zijn ongeschikt om wassen beelden te gieten. Experimenten om van de gegoten gipsbeelden weer siliconenvormen te maken waren geen succes.
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door amja »

De kerstgroep is gekocht van iemand die heel veel met bijenwas werkt, de koningen waren er alleen niet bij. De groep staat ieder jaar op de salontafel op een platter schaal en ruikt heerlijk naar bijenwas.

Echter om mallen van de rest van de groep te maken is veel werk voor 1 keer gieten. Het kan wel ook een keer een mallen gemaakt van pompoenen. Daarom het idee om de beeldjes te dompelen alleen hoop ik niet dat het veel vertekent of kapot gaat. Precies dezelfde kleur is al een heel karwei.

Amja
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door amja »

Jammer dat er zo weinig mensen op het forum zijn die iets met hun bijenwas doen in plaats van nieuwe bijenwasvellen persen.

Mijn was is nu ongeveer zuiver en mooi van kleur, nog een paar koppen aan de beeldjes plakken, ja tweedehands is niet altijd heel, en de beeldjes nog een beetje gaaf en mooier boetseren.

Dan toch maar proberen of het lukt, kerstmis schiet toch al op.

Amja
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door pieter1 »

amja schreef:
Jammer dat er zo weinig mensen op het forum zijn die iets met hun bijenwas doen in plaats van nieuwe bijenwasvellen persen.

Mijn was is nu ongeveer zuiver en mooi van kleur, nog een paar koppen aan de beeldjes plakken, ja tweedehands is niet altijd heel, en de beeldjes nog een beetje gaaf en mooier boetseren.

Dan toch maar proberen of het lukt, kerstmis schiet toch al op.

Amja


Hallo Amja, ik ben wel van plan zelf de was te verwerken. Ik heb lont voor kaarsen besteld en wil wanneer ik genoeg was heb dompelkaarsen maken.
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door amja »

Leuk wat ik overhoud aan was daar kan ik ook wel kaarsen van maken.
Er loopt hier een klein meisje rond dat popelt om iets leuks te mogen maken met veel kleurtjes, nog even voor gekleurde was zorgen en bedenken wat leuk is voor haar om te maken.

Amja
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door Oude Essink »

Hallo Amja,
Toch zijn imkers creatiever dan je misschien dacht; ik laat je 3 afbeeldingen zien van 1. een foto van een kraampje op de jaarlijkse bijenmarkt in Veenendaal. 2. een foto van een kraampje van de jaarlijkse Apisticus-tag in Münster 3. zomaar uit een folder geplukt. Leuk, dat jij je ook bezig houdt met de vele mogelijkheden van bijenwas.
.
Afbeelding
.
Afbeelding
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door amja »

Je hebt er veel leuke dingen op staan, als je zo begint kan ik nog heel veel dingen maken.

Goed dat de winter pas begint.

Amja
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door amja »

Vandaag het Nederlandse bijenblad van deze maand doorgelezen en op de voorkant staat er die foto van de wasfiguren. Mooie foto Hennie.

Heel leuk dat het blad met de tijd meegaat en het nu tijd is om iets met de bijenwas te gaan doen. Een bij moet er nogal wat voor doen voor een beetje was.

Amja
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Eens wordt het kerstmis

Bericht door m.kolsters. »

Dag Amja de kerst groep is nu 19 delen is dat goed of wil je nog meer schapen. De kameel is er nu ook de 3 herders en de 3 koningen, os en ezel Maria en Jozef en de kribben de engelen en schapen.

Dit is een foto van mijn eigengemaakte kerstgroep van zuivere bijenwas.

Afbeelding

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten