stijgende honing verkoop

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: stijgende honing verkoop

Bericht door Bart de Coo » di 24 feb 2009, 21:23

Toontje,

Het wemelt in en rondom de bijenteelt van de beweringen waar geen wetenschappelijke evidentie voor bestaat. Dat varieert van zeer spectaculaire beweringen over de heilzame werking van bijensteken, ‘aardstralen’, en de geneeskrachtige werking van honing, tot minder spectaculaire beweringen zoals de bewering dat zwermcelmoeren betere moeren zijn dan redcelmoeren. De meeste forumdeelnemers blijven wat dichter bij de grond, maar beweren ook heel veel wat heel moeilijk te bewijzen is. Ik doe daar overigens vrolijk aan mee.

Ook jij doet hierboven een bewering waarvoor geen wetenschappelijke evidentie bestaat. Je zegt het anders, maar als ik jouw woorden parafraseer als ‘Er bestaan geen imkers die zeggen dat je de westerse geneeskunde links moet laten liggen en moet vervangen door bijenproducten,’ dan wil je daar vast en zeker je handtekening onder zetten. Misschien heb je gelijk. Misschien ook niet. De bijdragen van Aebe geven mij in elk geval reden tot bezorgdheid, evenals alle lovende woorden voor het Moerman-dieet.

Waarom bezorgd over zulk soort beweringen? Nou, bijvoorbeeld omdat ze mensen veel geld kunnen kosten, omdat ze zouden kunnen bijdragen aan wantrouwen tegen de wetenschap en omdat ze zelfs levens kunnen kosten. Ook die laatste bewering schreeuwt weer om onderbouwing. Die kan ik gelukkig gemakkelijk leveren door te verwijzen naar de actualiteit. Vandaag opende De Volkskrant met het nieuws dat minister Ab Klink van Volksgezondheid kwakzalverij harder wil aanpakken. Als Klink zijn zin krijgt, dan wordt kwakzalverij niet langer een ‘overtreding’ maar een ‘misdrijf’, met alle penitentiaire gevolgen vandien. Ook het gebruik van het woord ‘medisch’ zal in de toekomst aan strengere regels moeten voldoen. Als je de tekst van Hélène van den Assum nog eens naleest, dan kan ik me voorstellen dat Hélène na de wetswijziging een flinke boete tegemoet kan zien.

Want wat schrijft ze ook alweer?

‘Levertraan bevat géén koolhydraten. Voeg er twee genezende koolhydraten aan toe: honing en salie. Het lichaam zelf maakt hiermee genezend linolzuur. De tumoren nemen dit gretig op en eenmaal verzadigd eten zij zichzelf op. Zo vernietigen zij de kanker in zijn geheel en maken nieuw celweefsel.’

Het is niet handig om Hélène een oplichtster te noemen, omdat je daarmee onnodig opwinding veroorzaakt en omdat ‘oplichterij’ kwade trouw veronderstelt, wat voor de rechter nauwelijks te bewijzen is. Ik vrees dat Hélène haar verhaal echt zelf gelooft, al vind ik het heel verdacht dat ze in Malaga woont. Je zou de mensen de kost moeten geven die hierdoor wegblijven bij de dokter. Er zijn mij uit het verleden toch iets te veel schrijnende gevallen bekend.

Je schrijft verder: ‘Waarom al die heisa over iets wat helemaal niet gebeurd is en blijkbaar ook niemand van plan is te doen?’ Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt.

Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: stijgende honing verkoop

Bericht door Jeroenvt » di 24 feb 2009, 22:29

Wat voor Moerman geldt, geldt voor alle kwakzalverij, homeopathie, acupunctuur, chinese kruidenmengseltjes. Ook in deze discussie wordt de boel weer omgedraaid. Wat de wetenschap niet kent wordt afgewezen. Dat is volgens mij een stropopredenering. De klassieke "wetenschap" heeft meer inzicht in placebo-effect dan de alternatieve genezers die er baat bij hebben te ontkennen dat het een placebo-effect is. Een hele industrie van "onbaatzuchtigen" verdient inmiddels miljarden aan smeerseltjes. Van reguliere en alternatieve medicijnen/methoden zijn de placebo-effecten min of meer te voorspellen. Van reguliere middelen wordt daarnaast nog een extra effect vereist. Alternatieve therapieën zijn middel indifferent (placebo). Het gaat om het vertrouwen van de gebruiker in de aangeboden therapie of therapeut, niet om de werking van therapie of therapeut zelf. Bovendien is er gebrek aan herhaalbaarheid. Een therapie aanbevelen die je niet kunt voorspellen is onlogisch.

Gezondheidszorg is in wezen geen voorbeelden vinden die je gelijk geven, maar inzicht in de statistiek die meet wat het verschil is tussen twee middelen die je tegen een kwaal verstrekt.
Iedereen begrijpt dat als je veel water drinkt je minder dik wordt dan als je veel kroketten eet. Toch zul je altijd mensen vinden die veel water drinken en toch dik zijn en dunne kroketteneters.

Last but not least: Uit eigen ervaring weet ik dat "baat het niet schaadt het niet" niet altijd opgaat, helaas.

Overigens, om op TS te reageren, ooit warmgeslingerde honing gezien?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: stijgende honing verkoop

Bericht door Gerard van Gastel » wo 25 feb 2009, 20:15

Jeroen schrijft:

Alternatieve therapieën zijn middel indifferent (placebo). Het gaat om het vertrouwen van de gebruiker in de aangeboden therapie of therapeut, niet om de werking van therapie of therapeut zelf.

Gezondheidszorg is ..... inzicht in de statistiek die meet wat het verschil is tussen twee middelen die je tegen een kwaal verstrekt.


Begrijpt u het?

en verder:
Iedereen begrijpt dat als je veel water drinkt je minder dik wordt dan als je veel kroketten eet. Toch zul je altijd mensen vinden die veel water drinken en toch dik zijn en dunne kroketteneters.

Dat hangt af van wat je verder nog allemaal eet, toch?


Veel duidelijker wordt het er allemaal niet van.........

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: stijgende honing verkoop

Bericht door Jeroenvt » wo 25 feb 2009, 21:02

Je kunt het ook niet willen begrijpen. Er staat precies wat er staat. Maar deze discussie komt op elk forum wel een keer naar voren, levert uiteindelijk alleen hakken in het zand en persoonlijke verwijten op. Ik heb nu niet de puf om daar wat aan te doen. Heb het te druk met allerlei belangrijke dingen. Nadenken over nieuwe kasten, hoe ga ik uitwinteren etc. Mijn zin over gezondheidszorg is een wat beperkte opvatting natuurlijk, slaat alleen op het technische deel ervan.

Mijn krokettenvoorbeeld? Ik bedoel dat als je zoekt je wel iemand kan vinden die over de 100 is geworden en iedere dag 20 sigaren heeft gerookt. Dat betekent nog niet dat roken gezond is. Zo zijn oiok voorbeelden van wonderbaarlijke genezing op zich nog geen bewijs van de werking van een middel. Daarvoor dien je statistiek in te zetten. Vergelijk een groep die wel een middel heeft met een groep die geen middel heeft en een groep die een placebo heeft gehad. Een middel werkt alleen als je een significant verschil kunt meten tussen de placebo en het middel. Anders is het middel zelf een placebo. Zonder zo'n vergelijkende test (een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek) is elke gezondheidsclaim op niks gebaseerd.

Nou ben ik er toch op ingegaan, daar stop ik weer gauw mee. Ik hou het gewoon op goed broodbeleg en ook lekker door de sla.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: stijgende honing verkoop

Bericht door maartenkleijne » wo 25 feb 2009, 22:54

Het placebo effect is een heel belangrijk onderdeel van medicatie, b.v. een paracetamolletje werkt hel vaak al binnen 10 minuten terwijl de werkzame stof er 20 minuten over doet voor het in het lichaam aktief te worden.
Een blije patient wordt veel sneller beter dan een angstige.
Een hapje honing in de mond zal de patient een prettig gevoel geven en alleen al daardoor de genezing versnellen.
Één van de medische eigenschappen van honing is: excellent placebo effect, zeker bij kinderen.
Er zijn ziektes waar een paarse melkpoederplacebopil beter werkt dan alle officiele medicijnen.

gr,
maarten

debijenhoeve
Berichten:14
Lid geworden op:ma 09 feb 2009, 17:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: stijgende honing verkoop

Bericht door debijenhoeve » do 26 feb 2009, 11:04

Mijne heren,

Naast beginnend imker ben ik ervaren homeopaat. Ik zou het werkelijk vreemd vinden als homeopaten gaan oordelen of zelfs maar spreken over de kwaliteit van bijenrassen of over hoe je een mooie bijenkast maakt. Ik denk dat dit onderwerp niet geschikt is voor dit forum. Even kort, apis mellifica is een acuut geneesmiddel in de homeopathie. Bij Bach remedies worden allerlei bloemen en planten gebruikt tegen de meestuiteenlopende ziektes. Honing heeft veel bestandelen welke overeenkomen met de bloemen. Dus honing kan wel degelijk een medicijn zijn. Alleen wij als imkers houden ons daar niet mee bezig.

Dan de opmerking over de reguliere geneeskunst versus natuurgeneeskunst. De reguliere wetenschap vind steeds meer bewijzen dat de middelen en methodes van alternatieve genezers zoals de homeopathie beter werken dan de reguliere geneesmiddelen. De mens is namelijk meer dan alleen een vleselijk lichaam. De gewone middelen bestrijden de symptomen (waar je last van heb) terwijl de homeopathie en ook andere methodes de oorzaak aanpakt. Ik adviseer jullie het boek Chemo? van henk Trentelman te lezen. Dan krijgen jullie een heel andere kijk op de zaken. Zullen we het maar weer over bijen gaan hebben en over de verkoop van honing?

Groet,

Eric

debijenhoeve
Berichten:14
Lid geworden op:ma 09 feb 2009, 17:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: stijgende honing verkoop

Bericht door debijenhoeve » do 26 feb 2009, 11:07

nog 1 kleine opmerking, ik las, in dit forum, ook nog iets over laboratorium en wetenschap..... Weten jullie dat een bekende professor ik zal geen naam noemen. Onlangs vertelde dat 70 % van de medische handelingen gedaan in ziekenhuizen NIET WETENSCHAPPELIJK ZIJN ...

Groet,

Eric

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: stijgende honing verkoop

Bericht door willem » do 26 feb 2009, 15:42

Hallo Eric.
Omdat:
debijenhoeve schreef:Naast beginnend imker ...

En
Even kort, apis mellifica ...

Onze Apis heet al jaren Mellifera
Groeten, Willem

die de starter graag op het goede been zet [:)]

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: stijgende honing verkoop

Bericht door Hego » do 26 feb 2009, 16:05

Willem,


Jou Apis heten inderdaad Apis Mellifera (= honingdragende) maar ik hoop voor jou dat het toch Apis Mellifica (= honingmakende) zijn. [:)]


Henri

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten