Lippenbalsem

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Lippenbalsem

Bericht door Bart de Coo »

Men neme:

      olie
    en

      was


Men menge dit in een hoeveelheid die grofweg overeenkomt met 2 delen olie en 1 deel was. Voor dat mengen moeten de beide bestanddelen wel verwarmd worden, bijvoorbeeld in de magnetron, of verzin wat anders. Roeren, roeren, roeren. Wordt de balsem te dun? Voeg was toe. Te dik? Voeg olie toe.

Doe de balsem in een gemakkelijk weg te stoppen potje. 't Is tenslotte fijn als je de balsem ook buitenshuis bij je hebt.

Smeer op je lippen, zodat ze niet schraal worden, maar dat had je al begrepen. Ik ben eerlijk gezegd nogal onder de indruk van het resultaat. Het voelt veel minder vet dan de spullen die in de handel zijn - 'Labello' en zo - het blijft erg goed zitten, het geeft veel minder af (Erg handig bij het koffie drinken bijvoorbeeld) en je het is praktisch gratis.

Nog een idee. Doe het in potjes, plak er een mooi etiket op en vraag 2 euro voor een potje of zo. Leuk voor bijenmarkten, relatiegeschenken, enzovoort.

Ik haal dit recept uit het boekje Beauty, Toptips voor alle meiden (Kluitman, 2006). Zo'n typisch meidenboekje inderdaad, waar mijn dochtertje van 8 dan wat recepten uithaalt voor 'rustgevende badolie' of 'huidlotion met vochtinbrengende liposomen' zulk gezwam etcetera. Ze stormde vandaag enthousiast op me af met dit lipbalsemrecept, omdat ze me bezig zag met de zonnewassmelter in de achtertuin. Soms moet je je vooroordelen even opzij zetten inderdaad. Dan doe je nog eens een aardige ontdekking.


Groet,



Bart de Coo
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Lippenbalsem

Bericht door AndreasH »

Kleurstofje er doorheen en je hebt lipstick??

Of lipgloss of hoe heet het spul (mijn vriendin gebruikt het nooit) (en ik ook niet overigens) [:o)]

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
boes
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 17:39
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lippenbalsem

Bericht door boes »

Bart de Coo schreef:
Men neme:

      olie
    en

      was


Men menge dit in een hoeveelheid die grofweg overeenkomt met 2 delen olie en 1 deel was. Voor dat mengen moeten de beide bestanddelen wel verwarmd worden, bijvoorbeeld in de magnetron, of verzin wat anders. Roeren, roeren, roeren. Wordt de balsem te dun? Voeg was toe. Te dik? Voeg olie toe.

Doe de balsem in een gemakkelijk weg te stoppen potje. 't Is tenslotte fijn als je de balsem ook buitenshuis bij je hebt.

Smeer op je lippen, zodat ze niet schraal worden, maar dat had je al begrepen. Ik ben eerlijk gezegd nogal onder de indruk van het resultaat. Het voelt veel minder vet dan de spullen die in de handel zijn - 'Labello' en zo - het blijft erg goed zitten, het geeft veel minder af (Erg handig bij het koffie drinken bijvoorbeeld) en je het is praktisch gratis.

Nog een idee. Doe het in potjes, plak er een mooi etiket op en vraag 2 euro voor een potje of zo. Leuk voor bijenmarkten, relatiegeschenken, enzovoort.

Ik haal dit recept uit het boekje Beauty, Toptips voor alle meiden (Kluitman, 2006). Zo'n typisch meidenboekje inderdaad, waar mijn dochtertje van 8 dan wat recepten uithaalt voor 'rustgevende badolie' of 'huidlotion met vochtinbrengende liposomen' zulk gezwam etcetera. Ze stormde vandaag enthousiast op me af met dit lipbalsemrecept, omdat ze me bezig zag met de zonnewassmelter in de achtertuin. Soms moet je je vooroordelen even opzij zetten inderdaad. Dan doe je nog eens een aardige ontdekking.


Groet,



Bart de Coo


Bart wat voor soort olie moet men hiervoor gebruiken
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lippenbalsem

Bericht door Bart de Coo »

Andreas,

Ik was nog vergeten te vertellen dat het recept ook nog als tip geeft om een smaakje toe te voegen. Verkrijgbaar bij de bakproducten in de supermarkt. Vanille, pepermunt, aardbeien, roept u maar. Ik zou dat weg laten, omdat ik was een erg mooi product vind. Ik produceer het nota bene zelf en het ruikt erg aangenaam. Om dan weer allerlei supermarktchemicalien toe te voegen, mwa.



Boes,

Ik heb koolzaadolie gebruikt. Maar ik neem veilig aan dat het geen ene bal uitmaakt allemaal. Vermijd in elk geval aardolieproducten[:p]. Het voordeel van koolzaadolie lijkt mij dat het totaal geen geur of smaak heeft, waardoor de wasgeur misschien beter tot zijn recht komt. Olijfolie zou ik dus minder geschikt vinden.



Groet,


Bart [:X] de Coo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten